-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
להלן עדכונים וחידושים בנושא המענקים:
- נפתחה המערכת להגשת תביעות לפיצויים בגין נזק עקיף במסלולי שכר ושכר מפונים לחודשים נובמבר - דצמבר 2024.
- החלטת בג"ץ על פיצוי בגין אובדן דמי שכירות לגבי דירות באזור עימות שהממשלה החליטה על פינוים בשל המלחמה.
- הרשות לחדשנות משיקה מסלול חדש עבור פיתוח תהליכי ייצור למוצרים חדשניים. שימו לב! מועד אחרון להגשה בתאריך 29/04/25 בשעה 12.00 בצהריים.
מסלול שכר ושכר מפונים לחודשים נובמבר דצמבר 2024
החל מיום 10.03.25, יכולים בעלי עסקים להגיש תביעה לפיצויים במסלול שכר בגין החודשים נובמבר-דצמבר 2024.
במסלול זה יפוצו אותם עסקים בסכום קצוב של 520 ₪ ליום, בגין כל עובד שנעדר ממקום העבודה בחודשים נובמבר-דצמבר 2024, בשל הנחיות פיקוד העורף על איסור התקהלות וכן היעדרות עובד אשר נדרש להשגיח על ילד עד גיל 14 בשל המצב הביטחוני.
לחילופין, יוכלו אותם עסקים לבחור באפשרות שכבר קיימת היום, להגיש תביעה לפיצויים במסלול מחזורים בגין אותה תקופה.
להלן היישובים הזכאים להגיש תביעה במסלול שכר:
אביבים, אבירים, אבן מנחם, אדמית, אודם, אור הגנוז, אורטל, איילת השחר, אילון, אלקוש, אלרום, בארי, בוקעתא, בית הלל, בן עמי, בצת, בר יוחאי, ברעם, ג'יש (גוש חלב), גונן, גורן, געתון, גרנות הגליל, גשר הזיו, דובב, דישון, דלתון, דן, דפנה, הגושרים, הילה, זרעית, חולית, חוסן, חורפיש, חניתה, יובל, יחיעם, יסוד המעלה, יערה, יפתח, יראון, כברי, כדיתה, כיסופים, כפר בלום, כפר גלעדי, כפר ורדים, כפר סאלד, כפר עזה, כרם בן זמרה, כרם שלום, להבות הבשן, לימן, מג'דל שמס, מטולה, מירון, מלכיה, מנות, מנרה, מסעדה, מעונה, מעיליא, מעין ברוך, מעלות תרשיחא, מצובה, מרגליות, מרום גולן, מרכז כ"ח, משגב עם,
מתת, נאות מרדכי, נהריה, נווה אטיב, נווה זיו, נחל עוז, נטועה, ניר עוז, נירים, נמרוד, נתיב העשרה, סאסא, סופה, סער, ספסופה, ע'ג'ר, עבדון, עברון, עין השלושה, עין זיוון, עין יעקב, עין קיניא, עלמה, עמיר, ערב אל ערמאשה, פסוטה, פקיעין, פקיעין החדשה, צבעון, צוריאל, קדמת צבי, קלע אלון, קצרין, קרית שמונה, ראש הנקרה, ריחאנייה, רמות נפתלי, רמת טראמפ, שאר ישוב, שבי ציון, שדה אליעזר, שדה נחמיה, שומרה, שלומי, שמיר, שניר, שעל, שתולה.
במקביל, נפתחה עבור עסקים האפשרות להגיש תביעה לפיצויים במסלול שכר מפונים לחודשים נובמבר-דצמבר 2024. מסלול זה מאפשר למעסיקים בכל הארץ להגיש תביעה לפיצויים בגין שכר ששילמו לעובדים שלא התייצבו לעבודה, בגלל שפונו מביתם במסגרת הוראות מערכת הביטחון במהלך מלחמת חרבות ברזל.
החלטת בג"ץ על פיצוי בגין אובדן דמי שכירות לגבי דירות באזור עימות
שהממשלה החליטה על פינוים בשל המלחמה
ביום ד, 12.2.2025, דחה בג"ץ את עתירתם של וייסטוך ואח'.
עניינה של העתירה בהחלטת המשיב (מנהל מס רכוש וקרן פיצויים) שלא יינתן פיצוי בגין אובדן דמי שכירות לגבי דירות מגורים באזורי עימות שהממשלה החליטה על פינויָם בְּשל מלחמת "חרבות ברזל", במקרה שבו בעלי הדירות לא דיווחו על הכנסתם משכירות כהכנסה עסקית, והדירות לא נפגעו במלחמה מפגיעה ישירה.
לעמדת העותרים, בעלי דירות אשר מצויות באזורי עימות אשר פונו מכוח החלטת הממשלה, הם זכאים לפיצוי מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 ("החוק") והתקנות שתוקנו מכוחו – תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973 ("התקנות"). סעיף 35 לחוק כולל פיצוי בגין "נזק עקיף" מחמת "אי אפשרות לנצל נכסים המצויים בתחום ישוב ספר עקב פעולות מלחמה", כאשר תקנה 2 לתוספת לתקנות קובעת מפורשות כי גובה הפיצוי לגבי "נזק עקיף" יהיה "100% משווי הנזק". משכך, לעמדת העותרים חרג המשיב מסמכותו כאשר מצא להעניק פיצוי רק למשכירי דירות שהשכרתן הוכרה כעסק, ולא למשכירי דירות באופן פרטי. זאת, בין היתר, בדמות הבהרה אותה פרסמה רשות המסים ביום 7.1.2024 לפיה במקרה של משכיר של דירת מגורים שפונתה בהתאם להחלטת ממשלה ולא נגרם לה נזק ישיר, אבדן דמי השכירות אינו מהווה נזק בר פיצוי לפי החוק.
העותרים גם מלינים על כך שהמשיב לא מאפשר למשכירי הדירות להגיש בקשה לקבלת מקדמה עוד קודם להגשת תביעותיהם.
דיון והכרעה:
"לאחר עיון בכתבי הטענות מטעם הצדדים ושמיעת טענותיהם לפנינו בע"פ, הגעתי לכלל מסקנה כי דין העתירה להידחות, וכך אציע לחבריי שנעשה. תחילה אציין כי בחרתי לדון בטענות הצדדים לגופו של עניין, אל יש גם ממש בטענות המשיב כי דין העתירה היה להימחק על הסף בשל קיומו של סעד חלופי שהיה בידיהם של העותרים והם בחרו במודע להתעלם מכך. כך, הלכה עמנו מקדמת דנא כי מקום בו קיים לעותר סעד חלופי יימנע בית משפט זה מלדון בעניינו לגופו. בענייננו, כפי שהצביע המשיב, קיים מסלול מכוח החוק להגשת תביעה לפיצוי וכן מנגנון להגשת ערר נגד ההחלטה ואף ערעור על ההחלטה בערר. משכך קשה לראות כיצד ניתן לעקוף מסלול זה באמצעות הגשת עתירה לבית משפט זה. זאת ועוד.
מעבר לכך שהמסלול האמור קבוע בחוק ובתקנות, עותר 1 פנה ביום 16/06/2024 למשיב ותשובה לפנייתו התקבלה ביום 1/07/2024. בתשובתו הבהיר המשיב, כי באפשרותו של עותר 1 " להגיש את תביעת השכירות באמצעות מערכת התביעות של נזק ישיר ולציין כי התביעה היא בגין אובדן שכירות לבעל בית פרטי". על אף האמור לא עותר 1 ולא יתר העותרים מצאו לנכון להגיש תביעה במסלול האמור טרם הגשת העתירה דנא. בנוסף, טרם הוגשה העתירה הגישו העותרים עתירה זהה אשר כאמור נדחתה מחמת אי-מיצוי הליכים ונראה כי האמור שם יפה גם לעניין עתירה זו, שהרי "אין די בעצם הפנייה לרשות המנהלית לפני הגשת העתירה, אלא יש להותיר בידה פרק זמן סביר למתן מענה לפנייה".
פנייתו האחרונה של עותר 1 למשיב נעשתה ביום 9/07/2024 כחודש לאחר מכן הוגשה העתירה וזאת עוד לפני שהתקבלה אצלו תשובת המשיב מיום 18/08/2024 ומבלי שפעל בהתאם לאמור בתשובת המשיב. בשים לב לאמור, על אף ההחלטה בעתירה הקודמת בה היא נמחקה כאמור מחמת אי-מיצוי הליכים, גם הפעם בחרו העותרים למהר ולהגיש את עתירתם ודין העתירה היה להימחק על הסף אף מטעם זה.
ולגופו של עניין:
עיון בהוראות החוק מגלה כי החוק מכיל הגדרות רחבות תוך מתן סמכות לשר לקבוע בתקנות את תנאי הזכאות, את שיעור הפיצויים ואת שווי הנזק. בכך טענת העותרים המשתמעת לפיה השר לא היה מוסמך לקבוע בתקנות את התנאים לזכאות לפיצוי ואת שווי הפיצוי מקבלת המענה. אדרבה, החוק אינו קובע הגדרות, אלא מפנה בעניין זה לתקנות. "חוק מס רכוש קובע בסעיף 36, את העקרון כי המדינה תשלם פיצוי על נזקי מלחמה. הוא הסמיך את שר האוצר להתקין תקנות שימלאו תוכן את העקרון הזה.
בתקנות נקבעים, בין היתר, הזכאים לפיצוי, ושיעורי הפיצויים לסוגי נכסים, ניזוקים ונזקים, בהתחשב בהיקף הנזק, תדירות הנזקים שפקדו את הניזוק, תדירות הנזקים שפקדו את האזור, וגורמים אחרים החוק המסמיך לא במקרה נתן בידי שר האוצר, באישור ועדת הכספים, סמכות רחבה ביותר לקבוע את מדיניות הפיצוי על נזקי מלחמה, ובין היתר, לקבוע את עצם הזכאות לפיצוי. הוא הכיר בצורך להותיר גמישות מירבית לרשות המוסמכת לקבוע, במסגרת המדיניות הממשלתית, מיהם הזכאים לפיצוי, ומהם סוגי הנזקים שבגינם יהיו זכאים, תוך הגבלה מלכתחילה של הזכאות לפיצוי על נזק עקיף לאזור ספר – מוגבל או בלתי מוגבל בזמן.
במערכת נסיבות מדיניות משתנה, ובמסגרות תקציביות משתנות, עשויים ההסדרים האמורים להשתנות מעת לעת, תוך שעליהם לעמוד במבחנים בסיסיים של חוקיות, מידתיות, והעדר הפלייה".
בהתאם לכך, נקבע בתקנה 2(א) לתקנות, כי "ניזוק זכאי לפיצויים בשיעור שנקבע בתוספת" ובתוספת נקבע כי "לגבי נזק עקיף – 100% משווי הנזק" כאשר הגדרתו של נזק העקיף נקבעה (כפי שגם צוטט לעיל) בתקנה 1 באופן הבא:
- כשהנזק נגרם כתוצאה מנזק מלחמה, למעט נזק (שנגרם בשל תשלום שכר עבודה – הנזק הממשי
- כשהנזק נגרם מחמת אי אפשרות לנצל נכסים בענפים שלהלן, למעט נזק שנגרם בשל תשלום שכר עבודה:
(א) בחקלאות – הנזק הממשי.
(ב) בבית מלון, פנסיון, בית מרגוע, בית הארחה או אתר תיירות שקבע שר האוצר בהתייעצות עם שר התיירות – הנזק הממשי.
(ג) בתעשיה – לגבי נזק שמקורו בחומרים שנתקלקלו – הנזק הממשי ואילו לגבי נזק שמקורו אחר – הנזק הממשי ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת ייצור של למעלה מ 24- שעות.
(ד) באולם שמחות, בגן אירועים או במוסד תרבות ופנאי [...]
(ה) בבתי אוכל [...]
3. כשהנזק נגרם מחמת הפסקת פעילות במסחר ובשירותים...
כאמור, הצדדים נחלקו בדבר פרשנותה של תקנה 1 לתקנות. לעמדת העותרים, בשים לב לתקנה 2(א) לתקנות ולהוראות התוספת, ניזוק זכאי לפיצוי מלא וזאת גם בעניין "נזק עקיף", ככל שהוא ב"תחום ישוב ספר". בהתאם לכך, מטרת תקנה 1 לתקנות לשיטתם היא אך ורק לקבוע את הכללים לקביעת שווי הנזק בהתאם לענפי המסחר
השונים ולא את עצם הזכאות לפיצוי. מנגד, לעמדת המשיב, בשים לב לסמכות השר לקבוע בתקנות את הזכאות לפיצוי, את שיעור הפיצוי ואת הכללים לקביעת שווי הנזק, נקבע בתקנה 1 לתקנות כי בנוגע לנזק עקיף בדמות "אי אפשרות לנצל נכסים", זה ישולם רק לעסקים מהענפים המפורטים בהן. מכלל ההן נשמע הלאו, שהזכאות ל"נזק עקיף" מסוג זה אינה נתונה לעסקים שאינם נמנים על הענפים המפורטים בתקנות. אכן, בשים לב לאמור, ההבהרה מטעם המשיב פרסמה את האמור לציבור הרחב, אולם ההחלטה על היות הנזק האמור לאו בר-פיצוי נעשתה מכוח התקנות.
כפי שנקבע אין ספור פעמים בעבר, בפרשנות דבר חקיקה יש לפנות תחילה ללשון החוק והמשמעויות אותן היא יכולה לשאת, שכן הלשון היא זו הקובעת את גבולות הפרשנות. רק כאשר קיימת יותר מפרשנות לשונית אפשרית אחת, ) בע"מ, פסקה 27 תיבחר הפרשנות אשר תממש את תכלית החוק בצורה המיטבית.
במקרה דנא, לשון התקנות ברורה, חד-משמעית ואינה מותירה מקום לספק. "שווי הנזק" לעניין "נזק עקיף" נקבע בתקנה 1 לתקנות, שם נאמר כי "כשהנזק הוא מחמת אי אפשרות לנצל נכסים בענפים שלהלן...". מכך אנו למדים כי בעניין נזק מחמת אי אפשרות לנצל נכס, השר מצא להגביל את הזכאות לפיצוי לאותם ענפים המנויים בתקנה בלבד. זאת, בשונה מסוגי נזק אחרים. "נזק עקיף" כתוצאה מנזק מלחמה למשל, אינו מוגבל באופן זה, וכך גם נזק אשר נגרם "מחמת הפסקת פעילות במסחר ובשירותים". בשים לב לאמור, "נזק עקיף" אשר אינו בענפים המנויים ואינו מחמת "פעילות במסחר ובשירותים", איננו נזק בר פיצוי.
למעלה מן הצורך אציין כי אין בפרשנות זו כדי לסתור את תכלית החוק. תכלית החוק היא:
"'סוציאלית-ביטוחית': 'פיזור' נזקי מלחמה מתוך תפיסה בסיסית שמדובר בנזקים שאינם ייחודיים לבעל רכוש כזה או אחר שרכושו ניזוק מפעולות מלחמה או איבה... התפיסה הינה שנזקי מלחמה לא צריכים ליפול על כתפיו של הניזוק הספציפי לבדו, אלא 'להתפזר' וליפול על כתפי הציבור כולו".
חרף האמור, לעניין "נזק עקיף" הכיר המחוקק, בשים לב למגבלות התקציב, בכך שיש צורך לתעדף אוכלוסייה שהפגיעה בה הוכרה כמשמעותית יותר. לכן נזק מסוג זה הוגבל ל-"תחום ישוב ספר". בדומה לכך, השר מצא להחיל מגבלות שונות נוספות, בין היתר בדמות תקנה 1 לתקנות. איזונים מסוג זה הם כורח המציאות ולא פעם נדרש המחוקק לאזן ולמצוא נקודות פשרה בין אינטרסים נוגדים ואין בכך כדי לסתור את תכלית החוק. אדרבה, יש בכך כדי לקדם את התכלית במציאת איזון נכון בין עניינו של הניזוק לבין האינטרס הציבורי בכללותו במתן תמיכה וכתף למי שנפגע מפעולת איבה שהייתה מופנית נגד כל הציבור. קביעת המחוקק ומחוקק המשנה בעניין הזכאות לפיצוי היא אפוא ביטוי מובהק של מדיניות כלכלית ומגבלות תקציביות. בנושאים כגון אלו, ודאי כאשר הדבר נעשה בהתאם לאמות מידה מוגדרות אשר פורטו בחוק ובתקנות, ימעט בית המשפט להתערב.
בשים לב לכל האמור, להשקפתי יש לדחות את העתירה. בנסיבות העניין, לא הייתי נותן צו להוצאות.
אוסיף בשולי הדברים כי יש רגליים לטענת העותרים כי יש מקום שיגובש הסדר מקיף שיינתן מענה הולם למשכירי הדירות הפרטיים שאבדו את הכנסתם בשל פינויים של השוכרים מאזורי העימות. אלא שעניין זה מסור לשיקול דעתה של הממשלה ואינו מסור לסמכותו של בית משפט זה."
מסלול חדש עבור פיתוח תהליכי ייצור למוצרים חדשניים
המסלול מעניק השקעה עבור פיתוח תהליכי ייצור למוצרים חדשניים. במסגרת מסלול זה יתקבלו בקשות שלפחות שני שליש מתקציבן יעסוק בתהליכי ייצור אלו.
המסלול נועד לסייע לחברות ומפעלים לצלוח את שלב המעבר מפיתוח לייצור, במטרה לקדם בישראל הקמה של מפעלים וקווי ייצור למוצרים חדשניים ברמה העולמית.
הנה מספר דוגמאות לתהליכי ייצור שהמסלול יתמוך באחד מהם או יותר:
- פיתוח מכונות / מתקני ייצור / מתקני פיילוט / מתקני בדיקה / מתקני כיול במעבר מפיתוח לייצור.
לדוגמה: פיתוח מכונה ייעודית להשקעה במוצר חדש במעבר ממוצר מעבדתי למוצר סדרתי. - פיתוח מכונות / מתקני ייצור/ מתקני פיילוט / מתקני בדיקה / מתקני כיול המאפשרים ייצור בטכנולוגיה מתקדמת. לדוגמה: מעבר מתהליך ייצור מנתי לתהליך ייצור רציף המשלב בקרה מתקדמת בתחנות הייצור.
- ביצוע אנליזות / ניסויים וחישובים שמטרתם לקבוע ולאמת את הפרמטרים של הייצור.
לדוגמה: ביצוע ניסוי על בסיס הפרמטרים החדשים שנקבעו לטובת הפעלת מתקן חצי-חרושתי. - פיתוח תהליך ייצור המקנה תכונות משופרות למוצר.
לדוגמה: פיתוח תהליכים תרמיים או אנרגטיים המשפרים מהותית את התכונות המכניות או החשמליות של המוצר.
למי מיועד המסלול?
חברה ישראלית המייצרת מוצרים מוחשיים חדשניים, מענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית או עילית, בעלת הכנסות נמוכות מ-70 מיליון דולר לשנה.
חברה ישראלית הנמצאת בהיערכות לייצור מוצרים מוחשיים בישראל, מענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית או עילית, אשר סיימה פיתוח אב-טיפוס למוצר וביצעה לפחות שתיים מהפעילויות הבאות:
- חתימה על הסכם רכישה, חכירה, שכירות או שכירות משנה לצורך קיומו של מבנה זמין ומתאים לביצוע פעילות יצור
- רכישת מכונות לטובת תהליך יצור
- העסקת כוח אדם ייעודי לייצור
- אישור מענקי השקעה ממשלתיים להקמת מפעל או תהליך ייצור
- הכנת תכנית עסקית מפורטת להקמת מפעל ייצור או תהליך ייצור הכוללת הצגת מקורות מימון העומדים לרשות החברה לצורך השלמת ההיערכות לייצור.
בדיקה מקדמית לעמידת חברה בתנאי סף:
חברות המעוניינות לבחון אם תחום עיסוקן מאפשר הגשת בקשות להשקעה במו”פ במסגרת מסלול מעבר מפיתוח ליצור, יכולות לפנות לרשות החדשנות באופן מקוון דרך האזור האישי באתר.
לפרטים אודות ענפי התעשייה וסיווגם ניתן לפנות למדריך הסיווג האחיד של ענפי הכלכלה, (בו מפורטים כל ענפי התעשיה) ולטבלת סיווג ענפי התעשיה על פי עצמתם הטכנולוגית באתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
לאחר שליחת הבקשה המקוונת והצרופות הבקשה תועבר לטיפול מחלקת קליטת בקשות ברשות החדשנות.
מה מקבלים?
- פרוייקטי מו”פ שיאושרו יהיו זכאיים למענק ששיעורו 50%-30% מהוצאות הפיתוח המאושרות.
- תוספת 10% מענק לאזור פיתוח א’.
הכרה בסעיפי תקצוב ייחודיים:
- הוצאה לפיתוח תבניות שישולבו בהמשך בקו הייצור של החברה, בהיקף תקציבי שאינו עולה על 500,000 שקלים.
- הוצאות ישירות לפיתוח מכונות ייצור ייחודיות בהיקף תקציבי שאינו עולה על 500,000 שקלים.
הוצאה לרכישת ידע המהווה חלק אינטגרלי של תכנית המו״פ בהיקף תקציבי שאינו עולה על 250,000 שקלים. - הוצאות ישירות לפיתוח אב-טיפוס או מתקני הרצה; והוצאות גימלון בהיקף שאינו עולה על 1 מיליון ₪.
- הוצאות לקורסים והשתלמויות מקצועיות לעובדים מקצועיים בתחומי התוכן של התכנית שאושרה, בסך של עד 25,000 שקלים.
- הוצאות עבור פעילויות לתיקוף שוק תוצרי התכנית בארץ ובחו״ל, בהיקף של עד 15% מתקציבה המאושר של התכנית.
מדוע כדאי?
- קפיצת מדרגה עבור החברה: פיתוח תהליך ייצור למוצרים מתקדמים בטכנולוגיה מתקדמת בתהליך הייצור במפעל.
- השקעה מימונית במעבר מפיתוח לייצור: ליווי חברה מתחילה משלב פיתוח המוצר לשלב הייצור הסדרתי.
- הפחתת חסמים: שתוף פעולה בין רשות החדשנות לגורמי ממשל שונים מאפשר הפחתת חסמים וקידום הקמת מפעלים בישראל.
תנאי המסלול
- על מגישת הבקשה להיות חברה רשומה בישראל.
- החברה המגישה היא חברת תעשיית ייצור בישראל – שבבעלותה לפחות קו ייצור אחד או נמצאת בהיערכות לייצור, על פי תנאי מסלול הטבה מס’ 36.
- הכנסות החברה אינן עולות על 70 מיליון דולר בשנה (לחברות מענף טכנולוגיה מעורב-עילי או עילי).
- על החברה לפעול בהתאם לחובת הדיווח, חובת הרישום, חובת התמלוגים, חובת שימור הידע והקניין הרוחני כפי שמפורט בחוק החדשנות, מסלול הטבה מס’ 36 – עידוד חדשנות טכנולוגית בתעשיית הייצור ונהלי זירת ייצור מתקדם.
קריטריונים להערכת בקשה
- מידת החדשנות המאפיינת את תהליכי הייצור שיפותחו בפרוייקט המו”פ.
- מידת החדשנות המאפיינת את המוצרים אשר ייוצרו בתהליכי הייצור שיפותחו בפרוייקט המו”פ.
- התשואה העודפת הצפויה למשק מביצוע פרוייקט המו”פ, ובכלל זה היקף הייצור המתוכנן במדינת ישראל.
- הפוטנציאל העסקי הטמון במידת התחרותיות והייחודיות של המוצרים אשר ייוצרו באמצעות תהליכי הייצור שיפותחו בפרוייקט המו”פ.
- רמת סיכון ומורכבות טכנולוגית/הנדסית הטמונים בפיתוח תהליכי הייצור.
- יכולות החברה המבקשת, ובכלל זה יכולות הנדסיות ותפעוליות הנדרשות להביא להשלמת פרוייקט מו”פ, ומימושו העסקי.