Contents

החלטה של הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי (IFRIC) בנושא גילוי פריטי הכנסה והוצאה עבור מגזרים בני דיווח

בחודש יולי 2024, פרסמה הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי (ה- "IFRIC", להלן - "הוועדה") החלטה בנושא גילוי פריטי הכנסה והוצאה עבור מגזרים בני דיווח (להלן - "ההחלטה").

ההחלטה מבהירה את הוראות סעיף 23 לתקן דיווח כספי בינלאומי 8 (IFRS 8), מגזרי פעילות (להלן - "התקן") העוסק בגילוי רווח או הפסד לגבי כל מגזר בר דיווח ומונה שורה של פריטים אשר נדרש לתת להם גילוי בנסיבות מסוימות. בפרט, ההחלטה נועדה לסייע ביישום הוראות התקן בנסיבות בהן נדרשת הפעלת שיקול דעת אודות פריטי רווח או הפסד בגינם נדרש גילוי. 

סעיף 23 לתקן קובע: 

"...ישות תדווח על מידה (measure) של רווח או הפסד לגבי כל מגזר בר דיווח. ישות תדווח על מידה (measure) של סך הנכסים וההתחייבויות לגבי כל מגזר בר דיווח אם סכומים כאלה מסופקים באופן סדיר למקבל ההחלטות התפעוליות הראשי. בנוסף, ישות תיתן גילוי לסכומים הבאים לגבי כל מגזר בר דיווח אם הסכומים המוגדרים נכללים במידה של הרווח או ההפסד המגזרי שנסקר על ידי מקבל ההחלטות התפעוליות הראשי, או אם הם מסופקים בדרך אחרת באופן סדיר למקבל ההחלטות התפעוליות הראשי, גם אם הם לא נכללים במידה של הרווח או ההפסד המגזרי:

א. הכנסות מלקוחות חיצוניים;

ב. הכנסות מעסקאות עם מגזרי פעילות אחרים של אותה ישות;

ג. הכנסות ריבית;

ד. הוצאת ריבית;

ה. פחת והפחתות;

ו. פריטים מהותיים של הכנסה והוצאה שניתן להם גילוי בהתאם לסעיף 97 של תקן חשבונאות בינלאומי 1 הצגת דוחות כספיים (כפי שעודכן בשנת 2007);

ז. החלק של הישות ברווח או בהפסד של חברות כלולות ושל עסקאות משותפות שמטופלות לפי שיטת המאזני;

ח. הכנסה או הוצאה של מסים על ההכנסה; וכן

ט. פריטים מהותיים שלא במזומן, שאינם פחת והפחתות."

(ההדגשה אינה במקור)

הסוגיות שנדונו:

הוועדה התמקדה בשתי הסוגיות הבאות:

  • האם בהתאם להוראות סעיף 23 לתקן, ישות נדרשת לתת גילוי לסכומים הנכללים במידה של רווח או הפסד המסופק למקבל ההחלטות התפעולי הראשי (להלן - "CODM"), אם סכומים אלה אינם נסקרים בנפרד על ידיו?
  • המשמעות של "פריטי הכנסה והוצאות מהותיים" בהקשר של סעיף 97 לתקן חשבונאות בינלאומי 1 (להלן - "IAS 1") כפי שמצוין בסעיף 23(ו) לתקן.

דיון ומסקנות  

סוגיה ראשונה

הוועדה ציינה כי סעיף 23 לתקן דורש עבור כל מגזר בר דיווח לתת מידע בגין סכומי הסעיפים אשר מהווים חלק מהמידה של הרווח או ההפסד של המגזר שנסקר על ידי ה-CODM, גם אם סכומים אלה אינם מסופקים או נסקרים על ידי מקבל ההחלטות התפעוליות הראשי בנפרד (CODM).

משמעות האמור הינה כי די בכך שפריט כלשהו אשר נמנה על רשימת הפריטים המוזכרים בסעיף 23 נכלל בחישוב המידה של הרווח או ההפסד (קרי, 'תוצאות המגזר') על מנת שחובת הגילוי לגבי אותו פריט תחול, עבור כל מגזר דיווח באופן פרטני.

סוגיה שנייה - פריטי הכנסה והוצאה מהותיים

הוועדה צינה כי כל ישות אשר נותנת גילוי מגזרי נדרשת לבחון אם נדרש לתת גילוי נוסף בגין פריטי הכנסה והוצאה מהותיים כאשר עקרון המהותיות ייבחן על פי סעיף 7 ל-1 IAS אשר מגדיר את המונח 'מהותי' (Material) כדלקמן:

 'מידע הוא מהותי אם ניתן לצפות באופן סביר שהשמטתו, הצגתו באופן מטעה או שהסוואתו ישפיעו על החלטות שהמשתמשים העיקריים בדוחות כספיים למטרות כלליות מקבלים על בסיס דוחות כספיים אלה, המספקים מידע כספי לגבי ישות מדווחת ספציפית'. סעיף 7 ל 1- IAS קובע גם כי 'מהותיות תלויה במהות או בגודל של מידע, או בשניהם. ישות מעריכה אם מידע,  בפני עצמו או בשילוב עם מידע אחר, מהותי בהקשר לדוחותיה הכספיים בכללותם'.

הוועדה מבהירה במסגרת ההחלטה כי הוראות הגילוי של התקן מתייחסות לכלל הפריטים המהותיים של הכנסה והוצאה ולא רק לפריטי הכנסה או הוצאה חד פעמים או חריגים (ירידות ערך וכד'). 

כמו כן, הוועדה ציינה כי נדרש ליישם את סעיפים 30-31 ל-IAS 1  בדבר מהותיות וקיבוץ מידע.  

עוד ציינה הוועדה כי סעיף 23(ו) לתקן אינו מחייב ישות לחשוף בפילוח לפי מגזר בר דיווח כל פריט הכנסה והוצאה המוצג בדוח רווח והפסד שלה או אשר נחשף בביאורים. בקביעת מידע לגילוי עבור כל מגזר בר דיווח, ישות תפעיל שיקול דעת ותתחשב בעקרון המרכזי של התקן (סעיף 1 לתקן) לפיו ישות נדרשת לתת גילוי למידע כדי לאפשר למשתמשים בדוחותיה הכספיים להעריך את המהות ואת ההשפעות הפיננסיות של הפעילויות העסקיות שבהן היא עוסקת ואת הסביבות הכלכליות שבהן היא פועלת.

בכנס תאגידים ה- 12 של רשות ניירות ערך שהתקיים בחודש דצמבר 2024, התייחס סגל רשות ניירות ערך להחלטה וציין כי כל ישות המציגה מידע מגזרי, נדרשת לבחון אלו פריטים שכלולים ברווח או הפסד המגזרי הם מהותיים להבנת תוצאות פעולותיה. כך לדוגמה, ישויות אשר הרווח המדווח אינו הרווח הגולמי תידרשנה ככל הנראה בהצגת סעיף עלות המכר אשר על פי רוב מהווה פריט מהותי להבנת תוצאותיה. זאת ועוד, סגל הרשות ציין כי בבחינת מהותיות, ניתן להסתייע בהחלטה מספר 99-4 בעניין קווים מנחים לבחינת מהותיות של טעות בדוחות כספיים - לחוזר המחלקה המקצועית הסוקר באריכות את ההחלטה האמורה לחץ/י כאן.