-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
עמדת סגל משפטית מספר 101-28 - גילוי בדבר אישור תגמול לנושא משרה או מדיניות תגמול על אף התנגדות האסיפה הכללית (Over Ruling)
להלן סקירה תמציתית של עיקרי העמדה המשפטית:
רקע
בתיקון 20 לחוק החברות התשנ"ט-1999 (להלן "תיקון 20" ו-"חוק החברות" או "החוק") עוגנו בחוק הסדרים בדבר תגמולים לנושאי משרה בחברות ציבוריות וחברות אגרות חוב בגין כהונתם והעסקתם. המחוקק בחר שלא להתערב ישירות בגובה השכר, אלא לבצע התערבות עקיפה במנגנוני קבלת ההחלטות שתוביל לקביעת שכר מושכלת וראויה יותר. בהתאם לכך, במסגרת התיקון הוסדרו מנגנונים לקביעת מדיניות תגמול בחברה ומנגנונים לאישור תנאי כהונה והעסקה של נושאי משרה בחברות.
בין הוראות תיקון 20 נכלל גם מודל חדש בעיקרו לאופן קבלת החלטות באורגנים של החברה. הוראות חוק החברות קובעות ככלל את סוגי ההחלטות בחברה ציבורית ובחברת אגרות חוב המחייבות את אישורה של האסיפה הכללית. במסגרת תיקון 20 נקבע לראשונה מנגנון אישור שונה, לפיו בקשר לחלק מההחלטות בדבר תגמול נושאי משרה שיש לאשר באסיפה הכללית, במקרים מסוימים רשאים ועדת התגמול והדירקטוריון לאשר החלטה גם מקום בו האסיפה הכללית התנגדה לה.
אפשרות זו עוגנה בחוק ביחס לשלושה סוגי החלטות - (1) קביעת מדיניות תגמול לנושאי המשרה בחברה (2) התקשרות עם מנכ"ל באשר לתנאי כהונתו והעסקתו (3) התקשרות עם נושא משרה שאינו דירקטור או מנכ"ל בתנאי כהונה והעסקה שאינם תואמים את מדיניות התגמול ("שלוש ההחלטות").
בהתאם להוראות החוק יש להביא את שלוש ההחלטות לאישור האסיפה הכללית לאחר אישורן על ידי ועדת התגמול (וביחס למדיניות התגמול - המלצת הועדה) ועל ידי הדירקטוריון. באישור האסיפה הכללית נדרש כי במניין קולות הרוב ייכלל רוב מקרב בעלי המניות שאינם בעל השליטה או בעלי עניין אישי באישור ההחלטה, המשתתפים בהצבעה או כי סך קולות המתנגדים אינו עולה על 2% מכלל זכויות ההצבעה בחברה.
עם זאת, החוק הותיר כאמור לוועדת התגמול ולדירקטוריון אפשרות לאשר החלטות אלו לעיתים גם אם האסיפה הכללית התנגדה לאישורן כמפורט להלן ("אובר-רולינג").
ביחס למדיניות תגמול, הדירקטוריון רשאי לבצע אובר-רולינג, ובלבד שוועדת התגמול ולאחריה הדירקטוריון החליטו על יסוד נימוקים מפורטים ולאחר שדנו מחדש בהחלטה, כי אישורה על אף התנגדות האסיפה הכללית הוא לטובת החברה. ביחס לאישור תנאי כהונה והעסקה למנכ"ל או לנושא משרה הכפוף למנכ"ל בחריגה ממדיניות התגמול, הסמכות לבצע אובר-רולינג נתונה לוועדת התגמול ולדירקטוריון במקרים מיוחדים ובלבד שוועדת התגמול ולאחריה הדירקטוריון החליטו על כך, על יסוד נימוקים מפורטים, לאחר שדנו מחדש בעסקה ובחנו בדיון כאמור, בין השאר, את התנגדות האסיפה הכללית.
האפשרות לביצוע אובר-רולינג נתונה כאמור רק ביחס לשלוש ההחלטות האמורות וכן, היא אינה קיימת בחברה שהיא חברה נכדה ציבורית כהגדרה בחוק. בבסיס מנגנון זה עומדת התפיסה הדירקטוריון, הוא האורגן האמון על קביעת מדיניות שכר ותגמול בכירים, בתפקידו לקביעת אסטרטגיית החברה בהיותו בעל הידע והמומחיות הנדרשים.
ההוראות לגבי התנאים ואופן ביצוע אובר-רולינג, וביניהן הדרישה לנימוקים מפורטים וכן קביעת תנאי "המקרים המיוחדים" ביחס לחלק מההחלטות, משקפת את עמדת המחוקק ולפיה אין פסול עקרוני ביחס לביצוע אובר-רולינג, אך כי הוא מהווה את החריג ולא את הכלל, עליו להיעשות במשורה, במקרים המתאימים בלבד ונוכח נסיבות מיוחדות, לאחר דיון מחדש ומנומק ועל בסיס תשתית עובדתית מלאה ומפורטת.
לטובת הבהרת עמדת סגל הרשות ביחס לחובות הגילוי החלות על תאגיד במסגרת החלטה לביצוע אובר-רולינג, כפי שהן נגזרות מדיני ניירות ערך, ובראי מאפייניה הייחודיים של ההחלטה לבצע אובר-רולינג, ביום 5 בדצמבר 2024, מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך פרסמה את עמדת סגל משפטית 101-28 גילוי בדבר אישור תגמול לנושא משרה או מדיניות תגמול על אף התנגדות האסיפה הכללית) אובר- רולינג) (להלן - "עמדת הסגל").
עיקרי עמדת הסגל
תקנה 36(א) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), תש"ל-1970 (להלן - "תקנות הדוחות") קובעת כדלקמן:
"... (א) בדוח יובאו פרטים בדבר כל אירוע או ענין החורגים מעסקי התאגיד הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, ואשר יש להם או עשויה להיות להם השפעה מהותית על התאגיד, וכן בדבר כל אירוע או ענין שיש בהם כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד...".
החלטת ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע אובר-רולינג, הינה אירוע או עניין אשר מעצם טיבם ואף תוצאתם מהווים אירוע החורג מעסקי התאגיד הרגילים באשר היא הופכת למעשה את החלטת האסיפה הכללית שסירבה לאשר את ההחלטה. להחלטת האובר-רולינג עשויה להיות השפעה מהותית על התאגיד שכן משמעותה בפועל חיוב החברה בהתקשרות עם נושאי משרה (ובפרט מנכ"ל) אשר האסיפה הכללית התנגדה בפועל למימוש ההתקשרות עימם בתנאים המוצעים.
בנוסף, תקנה 37א2(א) לתקנות הדוחות קובעת כי כאשר תאגיד הגיש דוח על אירוע או עניין העשויים להתרחש במועד מאוחר יותר, על התאגיד לפרסם דיווח על כל התפתחות מהותית שחלה בנדון. קיימת חובת דיווח על זימון אסיפה כללית של בעלי המניות ולעמדת הסגל קבלת החלטה לביצוע אובר-רולינג מהווה התפתחות מהותית שחלה ביחס לאסיפה הכללית שהתכנסה בנדון.
משכך, קמה חובת עדכון על החלטה לביצוע אובר-רולינג גם מכוח חובת החברה לדווח על התפתחות מהותית ביחס לדיווח החברה לזימון אסיפה כללית של בעלי המניות, כנדרש בהתאם לתקנה 36ב לתקנות הדוחות.
לאור האמור, לעמדת סגל הרשות קמה לחברה חובת דיווח מיידי על החלטה לביצוע אובר-רולינג על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בכל אחת משלוש ההחלטות.
לעמדת סגל הרשות, קיימת חשיבות לכך שהדיווח אודות החלטה לביצוע אובר-רולינג ישקף כראוי את החלטות ועדת התגמול והדירקטוריון לביצוע אובר-רולינג והשיקולים שהנחו אותם בקבלת ההחלטה. הגילוי יאפשר לבעלי המניות לעמוד על טיב החלטת ועדת התגמול והדירקטוריון לביצוע אובר-רולינג. עוד יצוין כי להחלטה לביצוע אובר-רולינג עשויה להיות גם השלכה, כשיקול רלוונטי במסגרת כלל השיקולים הנבחנים, על החלטת בעלי המניות בדבר מינוי הדירקטורים לדירקטוריון החברה במועד חידוש כהונתם.
בהתאם להוראות חוק החברות במסגרת החלטת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה לאשר ביצועו של אובר-רולינג הם נדרשים לעשות זאת על יסוד נימוקים מפורטים, לאחר שדנו מחדש בעסקה ובחנו בדיון, בין השאר, את התנגדות האסיפה הכללית.
כמו כן, ביחס לחלק מהמקרים, ביצוע אובר-רולינג מותנה בכך שמדובר ב"מקרים מיוחדים".
לאור הוראות התקנות שפורטו לעיל, לעמדת סגל הרשות, ככלל, יובא בדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג המידע הבא:
- "מקרה מיוחד" - מקום שהחוק קובע כי ביצוע אובר-רולינג יעשה רק "במקרים מיוחדים", על הדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג לכלול פירוט בדבר הנסיבות לאורן האישור תנאי הכהונה לנושא המשרה בדרך של אובר-רולינג מהווה באותו עניין "מקרה מיוחד". בכלל זה, נסיבות מיוחדות הקשורות לנושא המשרה (לרבות מידת תרומתו להישגי החברה), נסיבות מיוחדות הקשורות לחברה או בעלות השפעה על עסקיה, נסיבות מיוחדות המקנות לדירקטוריון יתרון יחסי על פני האסיפה בבחינת טובת החברה וכל נסיבה רלוונטית באישור ההחלטה, לאורם החליטו ועדת תגמול והדירקטוריון לבצע אובר- רולינג.
- התייחסות לבחינת התנגדות בעלי המניות באסיפה הכללית - בהתאם להוראות חוק החברות במסגרת הדיון מחדש לשם אחת משלוש החלטות האובר-רולינג, נדרשים ועדת התגמול והדירקטוריון, בין היתר, לבחון את התנגדות האסיפה הכללית.
בעניין זה יש לכלול גילוי כדלקמן:
- האם החברה מודעת לשיקולי בעלי המניות מדוע לא אישרו את ההחלטה שהובאה לאסיפה הכללית, ובכלל זה האם קיבלה פניות מקרב בעלי מניות בנדון.
- האם התקיים שיח (לרבות משא ומתן) בין החברה ובעלי המניות בחברה ו/או מי מטעמם (לרבות חברות ייעוץ למשקיעים) ביחס לתנאי הכהונה שהובאו לאישור האסיפה, טרם פרסום זימון האסיפה או לאחריו. בהקשר זה יש להתייחס לעצם קיומו של שיח, סוג המשקיעים עימם הוא התקיים, האם השיח גרם לשינוי התנאים המקוריים שהובאו לאישור האסיפה.
- פירוט הסיבות העיקריות שנמסרו לחברה על ידי בעלי המניות או חברות הייעוץ להתנגדותם באסיפה כאמור, ככל שנמסרו כאמור
- התייחסות החברה לפניות שקיבלה החברה מבעלי מניות או מי מטעמם, לאחר פרסום זימון האסיפה, שכללו הסתייגות מההחלטה שהובאה בפני האסיפה הכללית. ציון האם התייחסויות אלו הובאו לידיעת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה טרם קיום ההצבעה.
- שיעור ההתנגדות באסיפה הכללית בהתאם להוראות סעיפים 267א(ב),272(ג)(2)(ב) ו-272(ג1)(1)(ג), לפי העניין.
- נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון - על הדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג לכלול גילוי בדבר:
- נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון במסגרת הדיון מחדש שנערך לאישור ההחלטה, לרבות התייחסות לרכיבי התגמול השונים. באובר-רולינג בקשר לתנאי כהונה של מנכ"ל - התייחסות גם להיותם של התנאים כאמור במסגרת מדיניות התגמול או בסטייה ממנה ומידת הסטיה, וכן ציון ככל שמדיניות התגמול עצמה אושרה באמצעות ביצוע אובר-רולינג.
- התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון להתנגדות האסיפה הכללית ובכלל זה לסיבות העיקריות של בעלי המניות להתנגדות, ככל שמידע זה ידוע לחברה. התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון למידע כאמור במסגרת הדיון לביצוע האובר-רולינג והטעמים המצדיקים התגברות על החלטת האסיפה הכללית. בכלל זה התייחסות למשקל שניתן למידת ההתנגדות באסיפה הכללית או למאפיינים כלשהם של בעלי המניות המתנגדים על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בעת ההחלטה לביצוע האובר-רולינג.
מסקירה של דיווחי חברות בדבר אובר-רולינג נמצא כי במקרים רבים הפירוט לגבי נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון היה זהה או חופף לגילוי אודות נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון שנכלל במסגרת זימון האסיפה הכללית לאישור התגמול, בעוד שבהתאם להוראות החוק על ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע בחינה מחדש ובמסגרתה להידרש להתנגדות האסיפה הכללית. על כן, לעמדת סגל הרשות בהחלטה לביצוע אובר-רולינג יש לתת דגש על עצם ההחלטה להתגבר על התנגדות האסיפה הכללית ולא להסתפק אך בנימוקים ביחס לתגמול לגופו.
- נתונים השוואתיים - מקום בו לצורך ביסוס החלטתם לבצע אובר-רולינג ביצעו ועדת התגמול והדירקטוריון בחינות נוספות של נתונים השוואתיים או אחרים לצורך ביסוס החלטתם, על הדיווח אודות ביצוע האובר-רולינג לכלול גילוי בדבר מספר ומאפייני החברות שנלקחו בהשוואה ובכלל זה שווי השוק שלהן, הענף אליו הן שייכות, טווח נתוני התגמול שנבחנו בחברות אלו והתייחסות לתגמול המוענק לנושא המשרה במסגרת הטווח, תוך התייחסות לרכיבי התגמול.
- גילוי אודות הבדלים בין הנתונים שנבחנו לצורך אישור ההחלטה לראשונה כפי שהובאה בפני האסיפה הכללית, לבין הבחינה שבוצעה לצורך אישורה באמצעות ביצוע אובר-רולינג, ככל שהיו.
- זהות הדירקטורים שהשתתפו בקבלת ההחלטה לביצוע אובר-רולינג - בכלל זה גילוי אודות וזהות הדירקטורים שהשתתפו בישיבות ועדת התגמול והדירקטוריון בהן התקבלו ההחלטות לביצוע אובר-רולינג וכן גילוי האם מי מבין הדירקטורים שהשתתפו בדיון התנגד להחלטה.
- מקרים קודמים - ציון האם התקבלו החלטות לביצוע אובר-רולינג במהלך 3 השנים האחרונות ועיקריהן.
בנוסף לאמור לעיל, על הדיווח בדבר ביצוע האובר-רולינג לכלול כל פרט מהותי נוסף הנדרש לציבור המשקיעים לצורך הבנת הסיבות והנימוקים לקבלת ההחלטה לביצוע אובר-רולינג.
לקישור לעמדת הסגל באתר רשות לניירות ערך לחץ/י כאן.
יובהר כי האמור לעיל מהווה תמצית בלבד של עמדת הסגל, אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של האמור במסגרתה.