Contents

עמדת סגל משפטית מספר 101-28 - גילוי בדבר אישור תגמול לנושא משרה או מדיניות תגמול על אף התנגדות האסיפה הכללית  (Over Ruling)

להלן סקירה תמציתית של עיקרי העמדה המשפטית:

רקע 

בתיקון 20 לחוק החברות התשנ"ט-1999 (להלן "תיקון 20" ו-"חוק החברות" או "החוק") עוגנו בחוק הסדרים בדבר תגמולים לנושאי משרה בחברות ציבוריות וחברות אגרות חוב בגין כהונתם והעסקתם. המחוקק בחר שלא להתערב ישירות בגובה השכר, אלא לבצע התערבות עקיפה במנגנוני קבלת ההחלטות שתוביל לקביעת שכר מושכלת וראויה יותר. בהתאם לכך, במסגרת התיקון הוסדרו מנגנונים לקביעת מדיניות תגמול בחברה ומנגנונים לאישור תנאי כהונה והעסקה של נושאי משרה בחברות.

בין הוראות תיקון 20 נכלל גם מודל חדש בעיקרו לאופן קבלת החלטות באורגנים של החברה. הוראות חוק החברות קובעות ככלל את סוגי ההחלטות בחברה ציבורית ובחברת אגרות חוב המחייבות את אישורה של האסיפה הכללית. במסגרת תיקון 20 נקבע לראשונה מנגנון אישור שונה, לפיו בקשר לחלק מההחלטות בדבר תגמול נושאי משרה שיש לאשר באסיפה הכללית, במקרים מסוימים רשאים ועדת התגמול והדירקטוריון לאשר החלטה גם מקום בו האסיפה הכללית התנגדה לה.

אפשרות זו עוגנה בחוק ביחס לשלושה סוגי החלטות - (1) קביעת מדיניות תגמול לנושאי המשרה בחברה (2) התקשרות עם מנכ"ל באשר לתנאי כהונתו והעסקתו (3) התקשרות עם נושא משרה שאינו דירקטור או מנכ"ל בתנאי כהונה והעסקה שאינם תואמים את מדיניות התגמול ("שלוש ההחלטות").

בהתאם להוראות החוק יש להביא את שלוש ההחלטות לאישור האסיפה הכללית לאחר אישורן על ידי ועדת התגמול (וביחס למדיניות התגמול - המלצת הועדה) ועל ידי הדירקטוריון. באישור האסיפה הכללית נדרש כי במניין קולות הרוב ייכלל רוב מקרב בעלי המניות שאינם בעל השליטה או בעלי עניין אישי באישור ההחלטה, המשתתפים בהצבעה או כי סך קולות המתנגדים אינו עולה על 2% מכלל זכויות ההצבעה בחברה.

עם זאת, החוק הותיר כאמור לוועדת התגמול ולדירקטוריון אפשרות לאשר החלטות אלו לעיתים גם אם האסיפה הכללית התנגדה לאישורן כמפורט להלן ("אובר-רולינג").

ביחס למדיניות תגמול, הדירקטוריון רשאי לבצע אובר-רולינג, ובלבד שוועדת התגמול ולאחריה הדירקטוריון החליטו על יסוד נימוקים מפורטים ולאחר שדנו מחדש בהחלטה, כי אישורה על אף התנגדות האסיפה הכללית הוא לטובת החברה. ביחס לאישור תנאי כהונה והעסקה למנכ"ל או לנושא משרה הכפוף למנכ"ל בחריגה ממדיניות התגמול, הסמכות לבצע אובר-רולינג נתונה לוועדת התגמול ולדירקטוריון במקרים מיוחדים ובלבד שוועדת התגמול ולאחריה הדירקטוריון החליטו על כך, על יסוד נימוקים מפורטים, לאחר שדנו מחדש בעסקה ובחנו בדיון כאמור, בין השאר, את התנגדות האסיפה הכללית.

האפשרות לביצוע אובר-רולינג נתונה כאמור רק ביחס לשלוש ההחלטות האמורות וכן,  היא אינה קיימת בחברה שהיא חברה נכדה ציבורית כהגדרה בחוק. בבסיס מנגנון זה עומדת התפיסה הדירקטוריון, הוא האורגן האמון על קביעת מדיניות שכר ותגמול בכירים, בתפקידו לקביעת אסטרטגיית החברה בהיותו בעל הידע והמומחיות הנדרשים.

ההוראות לגבי התנאים ואופן ביצוע אובר-רולינג, וביניהן הדרישה לנימוקים מפורטים וכן קביעת תנאי "המקרים המיוחדים" ביחס לחלק מההחלטות, משקפת את עמדת המחוקק ולפיה אין פסול עקרוני ביחס לביצוע אובר-רולינג, אך כי הוא מהווה את החריג ולא את הכלל, עליו להיעשות במשורה, במקרים המתאימים בלבד ונוכח נסיבות מיוחדות, לאחר דיון מחדש ומנומק ועל בסיס תשתית עובדתית מלאה ומפורטת. 

לטובת הבהרת עמדת סגל הרשות ביחס לחובות הגילוי החלות על תאגיד במסגרת החלטה לביצוע אובר-רולינג, כפי שהן נגזרות מדיני ניירות ערך, ובראי מאפייניה הייחודיים של ההחלטה לבצע אובר-רולינג,  ביום 5 בדצמבר 2024, מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך פרסמה את עמדת סגל משפטית 101-28 גילוי בדבר אישור תגמול לנושא משרה או מדיניות תגמול על אף התנגדות האסיפה הכללית) אובר- רולינג) (להלן - "עמדת הסגל").  

 

עיקרי עמדת הסגל

תקנה 36(א) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), תש"ל-1970 (להלן - "תקנות הדוחות") קובעת כדלקמן: 

"... (א) בדוח יובאו פרטים בדבר כל אירוע או ענין החורגים מעסקי התאגיד הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, ואשר יש להם או עשויה להיות להם השפעה מהותית על התאגיד, וכן בדבר כל אירוע או ענין שיש בהם כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד...".

החלטת ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע אובר-רולינג, הינה אירוע או עניין אשר מעצם טיבם ואף תוצאתם מהווים אירוע החורג מעסקי התאגיד הרגילים באשר היא הופכת למעשה את החלטת האסיפה הכללית שסירבה לאשר את ההחלטה. להחלטת האובר-רולינג עשויה להיות השפעה מהותית על התאגיד שכן משמעותה בפועל חיוב החברה בהתקשרות עם נושאי משרה (ובפרט מנכ"ל) אשר האסיפה הכללית התנגדה בפועל למימוש ההתקשרות עימם בתנאים המוצעים.

בנוסף, תקנה 37א2(א) לתקנות הדוחות קובעת כי כאשר תאגיד הגיש דוח על אירוע או עניין העשויים להתרחש במועד מאוחר יותר, על התאגיד לפרסם דיווח על כל התפתחות מהותית שחלה בנדון. קיימת חובת דיווח על זימון אסיפה כללית של בעלי המניות ולעמדת הסגל קבלת החלטה לביצוע אובר-רולינג מהווה התפתחות מהותית שחלה ביחס לאסיפה הכללית שהתכנסה בנדון. 

משכך, קמה חובת עדכון על החלטה לביצוע אובר-רולינג גם מכוח חובת החברה לדווח על התפתחות מהותית ביחס לדיווח החברה לזימון אסיפה כללית של בעלי המניות, כנדרש בהתאם  לתקנה 36ב לתקנות הדוחות.

לאור האמור, לעמדת סגל הרשות קמה לחברה חובת דיווח מיידי על החלטה לביצוע אובר-רולינג על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בכל אחת משלוש ההחלטות.

לעמדת סגל הרשות, קיימת חשיבות לכך שהדיווח אודות החלטה לביצוע אובר-רולינג ישקף כראוי את החלטות ועדת התגמול והדירקטוריון לביצוע אובר-רולינג והשיקולים שהנחו אותם בקבלת ההחלטה. הגילוי יאפשר לבעלי המניות לעמוד על טיב החלטת ועדת התגמול והדירקטוריון לביצוע אובר-רולינג. עוד יצוין כי להחלטה לביצוע אובר-רולינג עשויה להיות גם השלכה, כשיקול רלוונטי במסגרת כלל השיקולים הנבחנים, על החלטת בעלי המניות בדבר מינוי הדירקטורים לדירקטוריון החברה במועד חידוש כהונתם.

בהתאם להוראות חוק החברות במסגרת החלטת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה לאשר ביצועו של אובר-רולינג הם נדרשים לעשות זאת על יסוד נימוקים מפורטים, לאחר שדנו מחדש בעסקה ובחנו בדיון, בין השאר, את התנגדות האסיפה הכללית.

כמו כן, ביחס לחלק מהמקרים, ביצוע אובר-רולינג מותנה בכך שמדובר ב"מקרים מיוחדים".

 

לאור הוראות התקנות שפורטו לעיל, לעמדת סגל הרשות, ככלל, יובא בדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג המידע הבא:

- "מקרה מיוחד" - מקום שהחוק קובע כי ביצוע אובר-רולינג יעשה רק "במקרים מיוחדים", על הדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג לכלול פירוט בדבר הנסיבות לאורן האישור תנאי הכהונה לנושא המשרה בדרך של אובר-רולינג מהווה באותו עניין "מקרה מיוחד". בכלל זה, נסיבות מיוחדות הקשורות לנושא המשרה (לרבות מידת תרומתו להישגי החברה), נסיבות מיוחדות הקשורות לחברה או בעלות השפעה על עסקיה, נסיבות מיוחדות המקנות לדירקטוריון יתרון יחסי על פני האסיפה בבחינת טובת החברה וכל נסיבה רלוונטית באישור ההחלטה, לאורם החליטו ועדת תגמול והדירקטוריון לבצע אובר- רולינג.

- התייחסות לבחינת התנגדות בעלי המניות באסיפה הכללית - בהתאם להוראות חוק החברות במסגרת הדיון מחדש לשם אחת משלוש החלטות האובר-רולינג, נדרשים ועדת התגמול והדירקטוריון, בין היתר, לבחון את התנגדות האסיפה הכללית. 

בעניין זה יש לכלול גילוי כדלקמן:

  • האם החברה מודעת לשיקולי בעלי המניות מדוע לא אישרו את ההחלטה שהובאה לאסיפה הכללית, ובכלל זה האם קיבלה פניות מקרב בעלי מניות בנדון.
  • האם התקיים שיח (לרבות משא ומתן) בין החברה ובעלי המניות בחברה ו/או מי מטעמם (לרבות חברות ייעוץ למשקיעים) ביחס לתנאי הכהונה שהובאו לאישור האסיפה, טרם פרסום זימון האסיפה או לאחריו. בהקשר זה יש להתייחס לעצם קיומו של שיח, סוג המשקיעים עימם הוא התקיים, האם השיח גרם לשינוי התנאים המקוריים שהובאו לאישור האסיפה.
  • פירוט הסיבות העיקריות שנמסרו לחברה על ידי בעלי המניות או חברות הייעוץ להתנגדותם באסיפה כאמור, ככל שנמסרו כאמור 
  • התייחסות החברה לפניות שקיבלה החברה מבעלי מניות או מי מטעמם, לאחר פרסום זימון האסיפה, שכללו הסתייגות מההחלטה שהובאה בפני האסיפה הכללית. ציון האם התייחסויות אלו הובאו לידיעת ועדת התגמול ודירקטוריון החברה טרם קיום ההצבעה. 
  • שיעור ההתנגדות באסיפה הכללית בהתאם להוראות סעיפים 267א(ב),272(ג)(2)(ב) ו-272(ג1)(1)(ג), לפי העניין.

- נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון - על הדיווח בדבר ביצוע אובר-רולינג לכלול גילוי בדבר:

  • נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון במסגרת הדיון מחדש שנערך לאישור ההחלטה, לרבות התייחסות לרכיבי התגמול השונים. באובר-רולינג בקשר לתנאי כהונה של מנכ"ל - התייחסות גם להיותם של התנאים כאמור במסגרת מדיניות התגמול או בסטייה ממנה ומידת הסטיה, וכן ציון ככל שמדיניות התגמול עצמה אושרה באמצעות ביצוע אובר-רולינג.
  • התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון להתנגדות האסיפה הכללית ובכלל זה לסיבות העיקריות של בעלי המניות להתנגדות, ככל שמידע זה ידוע לחברה. התייחסות ועדת התגמול והדירקטוריון למידע כאמור במסגרת הדיון לביצוע האובר-רולינג והטעמים המצדיקים התגברות על החלטת האסיפה הכללית. בכלל זה התייחסות למשקל שניתן למידת ההתנגדות באסיפה הכללית או למאפיינים כלשהם של בעלי המניות המתנגדים על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון בעת ההחלטה לביצוע האובר-רולינג.

מסקירה של דיווחי חברות בדבר אובר-רולינג נמצא כי במקרים רבים הפירוט לגבי נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון היה זהה או חופף לגילוי אודות נימוקי ועדת התגמול והדירקטוריון שנכלל במסגרת זימון האסיפה הכללית לאישור התגמול, בעוד שבהתאם להוראות החוק על ועדת התגמול והדירקטוריון לבצע בחינה מחדש ובמסגרתה להידרש להתנגדות האסיפה הכללית. על כן, לעמדת סגל הרשות בהחלטה לביצוע אובר-רולינג יש לתת דגש על עצם ההחלטה להתגבר על התנגדות האסיפה הכללית ולא להסתפק אך בנימוקים ביחס לתגמול לגופו.

  • נתונים השוואתיים - מקום בו לצורך ביסוס החלטתם לבצע אובר-רולינג ביצעו ועדת התגמול והדירקטוריון בחינות נוספות של נתונים השוואתיים או אחרים לצורך ביסוס החלטתם, על הדיווח אודות ביצוע האובר-רולינג לכלול גילוי בדבר מספר ומאפייני החברות שנלקחו בהשוואה ובכלל זה שווי השוק שלהן, הענף אליו הן שייכות, טווח נתוני התגמול שנבחנו בחברות אלו והתייחסות לתגמול המוענק לנושא המשרה במסגרת הטווח, תוך התייחסות לרכיבי התגמול.
  • גילוי אודות הבדלים בין הנתונים שנבחנו לצורך אישור ההחלטה לראשונה כפי שהובאה בפני האסיפה הכללית, לבין הבחינה שבוצעה לצורך אישורה באמצעות ביצוע אובר-רולינג, ככל שהיו.

- זהות הדירקטורים שהשתתפו בקבלת ההחלטה לביצוע אובר-רולינג - בכלל זה גילוי אודות וזהות הדירקטורים שהשתתפו בישיבות ועדת התגמול והדירקטוריון בהן התקבלו ההחלטות לביצוע אובר-רולינג וכן גילוי האם מי מבין הדירקטורים שהשתתפו בדיון התנגד להחלטה.

- מקרים קודמים - ציון האם התקבלו החלטות לביצוע אובר-רולינג במהלך 3 השנים האחרונות ועיקריהן. 

בנוסף לאמור לעיל, על הדיווח בדבר ביצוע האובר-רולינג לכלול כל פרט מהותי נוסף הנדרש לציבור המשקיעים לצורך הבנת הסיבות והנימוקים לקבלת ההחלטה לביצוע אובר-רולינג.

 

לקישור לעמדת הסגל באתר רשות לניירות ערך לחץ/י כאן.

יובהר כי האמור לעיל מהווה תמצית בלבד של עמדת הסגל, אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של האמור במסגרתה.