Contents

החלטה בתחום תאגידים מספר 1-2024: דחיית יישום מוקדם של תקן דיווח כספי בין-לאומי 18 (18 IFRS)

בחודש אפריל 2024, המוסד הבינלאומי לתקינה בחשבונאות (IASB) פרסם את תקן דיווח כספי בינלאומי 18 הצגה וגילוי בדוחות כספיים (IFRS 18, להלן - "התקן"). התקן מציג מודל חדש למתכונת ההצגה במסגרת דוח רווח והפסד לעומת הנהוג כיום וקובע דרישות חדשות ביחס לפיצול וקיבוץ מידע, יחד עם הצגת מידע בנוגע למדדי ביצוע המוגדרים ע"י ההנהלה.

עם כניסתו לתוקף, התקן יחליף את תקן חשבונאות בינלאומי 1, הצגת דוחות כספיים (IAS 1), וייכנס לתוקף מחייב החל מתקופות שנתיות המתחילות ביום 1 בינואר 2027 או לאחריו.

עוד קובע התקן כי יישום מוקדם אפשרי.

ביום 5 באוגוסט 2024, פרסמה רשות ניירות ערך  (להלן - "הרשות") החלטה בתחום תאגידים מספר 1-2024: דחיית יישום מוקדם של תקן דיווח כספי בין-לאומי 18 (IFRS 18) (להלן - "ההחלטה").

כאמור בהחלטה, מליאת הרשות, לאחר שנועצה עם המוסד לתקינה בנושא, החליטה לדחות את האפשרות לבצע אימוץ מוקדם של התקן באופן שבו אימוץ מוקדם על ידי תאגידים מדווחים יתאפשר רק החל מהתקופה המתחילה ביום 1 בינואר 2025 (דוח כספי לרבעון הראשון של שנת 2025). 

החלטת הרשות לדחות את מועד האימוץ המוקדם לרבעון הראשון של שנת 2025 נועדה ליצור איזון ראוי בין שני אינטרסים חשובים: מחד, שיפור איכות הדיווח של תאגידים מדווחים באמצעות אפשרות ליישום מוקדם של התקן החדש, ומאידך, מתן תקופת היערכות מספקת לתאגידים ולשוק ההון טרם יישום התקן. גישה זו נועדה להבטיח כי אימוץ התקן החדש ייעשה באופן מקצועי ומושכל, תוך מתן זמן לישויות להתכונן כראוי לשינויים המשמעותיים הכרוכים ביישומו של התקן. בכלל זה ניתן למנות את הצורך בשדרוג מערכות איסוף נתונים ומידע קיימות, היערכות מספקת להתאמה של כל המידע ההיסטורי כשהוא ערוך על פי עקרונות התקן, בחינת ההשפעה האפשרית של השינויים בדרישות הדיווח על תהליכי התקצוב, החיזוי, הדיווח הפנימי והתכנון האסטרטגי הקשורים למערכת הדיווח הפיננסי, ההשפעה האפשרית של התקן על יישומם של הסכמים קיימים של התאגיד בהם נקבעו פרמטרים הנשענים על ההצגה החשבונאית הנוכחית בדוח רווח והפסד ובדוח תזרים מזומנים ובכלל זה, ההשפעה האפשרית על אמות מידה פיננסיות מול מלווים ועוד.

בהתאם להחלטה, ישות שתבחר ליישם ביישום מוקדם של התקן תידרש לתת את הדעת לסוגיות הייחודיות שעולות כתוצאה מדרישותיו וכן לתת גילוי איכותי ומפורט אודות תהליך היישום של התקן, ביחס לכלל ההשלכות הרלוונטיות לתאגיד כגון:

  • אמות מידה פיננסיות - אימוץ התקן עשוי להביא בחלק מהמקרים לשינוי בתוצאת חישוב אמות מידה פיננסיות ולפיכך תאגידים נדרשים לבחון לעומק במקרה זה את השלכות האימוץ המוקדם ואת הצורך, ככל שקיים, לבוא בדברים עם הנושים שלטובתם נקבעו אמות המידה. ככל שהדבר רלוונטי לתאגיד, הרי שעל התאגיד לתת גילוי מפורט במסגרת הדוחות הראשונים שיפרסם בהם יאמץ את התקן החדש, אודות השלכות האימוץ המוקדם על אמות המידה הפיננסיות, לרבות גילוי מקום שאילולא אימוץ התקן התאגיד לא היה עומד באמת מידה פיננסית וההשלכות ביחס לכך. 
  • תגמולים לנושאי משרה - בחלק מהתאגידים תגמולי נושאי משרה נגזרים משורות הרווח השונות, תאגידים נדרשים לבחון לעומק את השפעת יישום התקן על תגמולים לנושאי משרה ואת הצורך לבוא בדברים עם הגורמים הרלוונטיים. 
  • השפעה על "סימני אזהרה" - כיוון שהתקן החדש עשוי להשפיע על אופן הצגת תשלומי ותקבולי ריבית ודיבידנדים בפעילות ההשקעה או המימון בדוח על תזרימי המזומנים, חלף הצגתו בפעילות שוטפת (כתלות במדיניות החשבונאית של התאגיד תחת 1 IAS), הרי שעשויה להיות לאימוץ המוקדם השפעה על קיומם של סימני אזהרה בהתאם להוראות סעיף 10(ב)(14)(א) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), תש"ל-1970.

במקרים אלו על הישות לתת גילוי איכותי ומפורט אודות תהליך היישום של התקן, ביחס לכלל ההשלכות הרלוונטיות לתאגיד, לרבות התאמת מערכות המידע והבקרות על תהליך הדיווח הכספי, התאמת הסכמים קיימים ככל שנדרש ועוד. כמו כן, יהיה על הישות לפרט את המדיניות החשבונאית ושיקול הדעת שהפעילה ביישומו של התקן.

בשים לב לאמור, מוצע כי ישויות השוקלות לאמץ מוקדם את הוראות התקן תיוועצנה עם המחלקה המקצועית.

לקישור לאתר רשות ניירות ערך לחץ/י כאן. 

לחוזר מקצועי הכולל סקירה של התקן לחץ/י כאן.