-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
פניות מקדמיות של רשות ני"ע בנושא שינוי מדיניות חשבונאית בנושא היוון עלויות אשראי
ביום 14 באוקטובר 2024, מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך (להלן - "סגל הרשות") פרסמה שתי פניות מקדמיות שעניינן שינוי מדיניות חשבונאית בנושא היוון עלויות אשראי.
להלן סקירה תמציתית של עיקרי הפניות המקדמיות:
פנייה מקדמית בנושא שינוי מדיניות חשבונאית בקשר עם היוון עלויות אשראי כללי שמקורן באשראי של החברה, לנכסים כשירים המוחזקים על ידי חברות בת של החברה.
רקע עובדתי תמציתי
החברה הפונה עוסקת בעצמה ובאמצעות תאגידים המוחזקים על ידה במישרין ובעקיפין (להלן "הקבוצה ("בייזום, פיתוח, תכנון, רישוי, ניהול הליכי מימון, הקמה, ניהול, הפעלה ותחזוקה של מערכות לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת, בדגש על תחום האנרגיה הפוטו - וולטאית בישראל ובאירופה.
פעילות הקבוצה כוללת רכישת פרויקטים בשלבי ייזום ראשוניים, ביצוע פעולות פיתוח עד לשלב הRTB- והקמה של הפרויקטים עד הבאתם למצב בו הם מוכנים להפעלה. פעילות זו ממומנת בחלקה באמצעות הלוואות ייעודיות מתאגידים מלווים חיצוניים שנוטלות חברות הפרויקט באופן עצמאי וחלקה באמצעות הלוואות בעלים ו/או השקעות הוניות שמעמידה החברה לחברות הפרויקט.
מקורות המימון של החברה, לצורך העמדת הלוואות בעלים לחברות הפרויקט, הם בעיקר תמורת הנפקת האג"ח וגיוסי הון של החברה.
בהיעדר הנחיה מפורשת לעניין היוון עלויות אשראי כללי ברמת קבוצת חברות, פיתחה החברה מדיניות חשבונאית, לפיה, החברה מהוונת לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת (העונים להגדרת נכס כשיר) המוחזקים באמצעות חברות בת, רק עלויות אשראי ספציפי בגין הלוואות שנטלו חברות הפרויקט באופן עצמאי, ואילו עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם הוכרו כהוצאות מימון בדוח רווח והפסד המאוחד של החברה.
הסוגיה החשבונאית
האם בהתבסס על הנסיבות המפורטות בפנייה המקדמית, רשאית החברה לשנות את מדיניותה החשבונאית באופן שבו תהוון בדוחות הכספיים המאוחדים שלה גם עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם, לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת, וזאת למפרע, בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 8, מדיניות חשבונאית, שינויים באומדנים חשבונאיים וטעויות (IAS 8, להלן - "התקן") ?
עמדת החברה בתמצית
לעמדת החברה, ניתן לבצע שינוי יזום במדיניות החשבונאית שיושמה על ידה כך שגם עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם יהוונו לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת, וזאת בהתבסס על הנימוקים המוצגים להלן.
בהתאם להוראות 8 IAS בהיעדר תקן דיווח כספי בינלאומי החל באופן ספציפי, ישות נדרשת להפעיל שיקול דעת בפיתוח וביישום מדיניות חשבונאית.
תקן חשבונאות בינלאומי 23, עלויות אשראי (IAS 23) אשר מגדיר באופן ספציפי את הטיפול החשבונאי בהיוון עלויות אשראי, אינו מגדיר באופן מפורש באילו נסיבות יש להוון עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה חברה כחברת האם לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת, ובאילו נסיבות אין להוון עלויות אלה, מה שלעמדת החברה, מותיר מקום לשיקול דעת תוך התייחסות לנסיבות הספציפיות.
בהתאם לכך, עובר למועד הפנייה בחרה החברה ליישם מדיניות חשבונאית של היוון עלויות אשראי על בסיס המבנה והצורה המשפטית של האחזקות בקבוצה והתנאים המשפטיים של האשראי, ומשכך היא לא היוונה עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם, לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת.
עם זאת, על מנת להציג מידע שימושי יותר לקוראי הדוחות אשר ניתן להשוותו עם מידע דומה לגבי חברות אחרות בענף הפעילות של החברה, מבקשת החברה ליישם מדיניות חשבונאית חדשה לפיה יהוונו עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם, לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת.
לעמדת החברה, המדיניות החשבונאית החדשה תשקף בצורה נאמנה את האופן בו הקבוצה מממנת את הקמת הפרויקטים, שכן האשראי שנוטלת החברה משמש את החברה, בין היתר, להזרמת כספים לחברות הבת לשם הקמת נכסים כשירים.
עמדת סגל הרשות
בהתאם לעיקרון העל של התקן יש להוון עלויות אשראי רק אם הן ניתנות לייחוס במישרין, לרכישה, הקמה או לייצור של נכס כשיר. עיקרון זה בא לידי ביטוי במסגרת סעיף 11 לתקן ,המתייחס למורכבות הקיימת ולשיקול הדעת המשמעותי שיש להפעיל במסגרת בחינת עלויות האשראי בהתאם לעיקרון זה, וכי על החברה לתת את מלוא תשומת הלב והפעלת שיקול הדעת בבואה להוון עלויות אשראי לנכס ספציפי.
סגל הרשות קיבל את עמדת החברה לפיה יש ליישם שיקול דעת באילו נסיבות יש להוון עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת, אך לעמדת סגל הרשות, הפעלת שיקול הדעת אינה שקולה לבחירת מדיניות חשבונאית. כלומר, אין מדובר במקרה בו החברה יכולה לבחור בהתאם לשיקולים שונים מהי המדיניות החשבונאית העדיפה עליה, אלא על החברה לבחון את נסיבות המקרה ולהפעיל שיקול דעת כדי לקבוע אם עלויות האשראי מתייחסות במישרין לנכס כשיר.
בעת הפעלת שיקול הדעת, ובהתאם להוראות סעיף 10 לתקן, על החברה לבחון האם אילולא ההוצאה שהוציאה על הנכס הכשיר, היו נמנעות עלויות האשראי הכלליות שאותן מבקשת היא להוון. רק אם התשובה לשאלה זו חיובית, אזי מדובר בעלויות אשראי המיוחסות במישרין להקמת הנכס.
בהתאם, לעמדת סגל הרשות וכפי שמובן מהוראות התקן, קיימת מדיניות חשבונאית אחת בלבד בהתאם לתקן, המחייבת הפעלת שיקול דעת בעת זיהוי עלויות האשראי אשר היו נמנעות אילולא הקמת הנכס הכשיר.
במקרה דנן, מחד, סגל הרשות לא התערב בשיקול הדעת של החברה לפיו, בנסיבות המקרה שלה, הטיפול החשבונאי הנאות הינו היוון עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת.
מאידך, בהינתן כי מדובר בשאלת שיקול דעת ובהיעדר אפשרות לבחירת מדיניות חשבונאית כאמור לעיל, הרי שבהתאם למסקנת החברה, שיקול הדעת שהופעל בעבר על ידי החברה היה שגוי ומלכתחילה היה עליה להוון עלויות אשראי כללי אשר מקורן באשראי שנטלה החברה כחברת האם לנכסים כשירים המוחזקים באמצעות חברות בת.
לפיכך, לעמדת סגל הרשות, בהתאם לשיקול הדעת העדכני של החברה, יש לתקן את הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים בדרך של תיקון טעות.
לקישור לפנייה המקדמית לחץ/י כאן.
לקישור לתשובת הסגל לחץ/י כאן.
פנייה מקדמית בנושא שינוי מדיניות חשבונאית בקשר עם היוון עלויות אשראי כללי שמקורן אשראי ספציפי לנכסים כשירים
רקע עובדתי תמציתי
החברה הפונה הינה קרן להשקעות במקרקעין אשר פועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל. החל ממועד הקמתה, החברה רוכשת פרויקטים הכוללים יחידות דיור למגורים שאותן היא מייעדת להשכרה. רכישת הפרויקטים עשויה להיעשות בשלבים שונים של הקמת הפרויקטים שבהם כלולות יחידות הדיור המיועדות להשכרה. לחברה אין חברות מוחזקות ורכישת הפרויקטים מתבצעת במישרין על ידי החברה. עם זאת, על אף שהפרויקטים נרכשים על ידי החברה, אין קשר עסקי בין הפרויקטים וניהול הפרויקטים הוא ברמת כל פרויקט בנפרד.
המודל העסקי של החברה קובע כי מימון רכישת נכסי הנדל"ן המניב (הפרויקטים) מתבצע באמצעות השקעת הון עצמי בשיעור של כ- 30% מההשקעה, שמקורו בקריאות כספים מבעלי מניות החברה, ו-70% נוספים באמצעות גיוס חוב מגופים פיננסיים. בהתאם למודל העסקי ובכפוף להתניות של הגורמים המממנים, כל פרויקט מנוהל בנפרד ומהווה מעין "פרויקט סגור", כאשר הקריאות לכסף וגיוס החוב נעשות בגין כל פרויקט בנפרד ובאופן מזוהה וספציפי.
בהתאם למודל העסקי של החברה, כל האשראי שנוטלת החברה הינו אשראי ספציפי אשר שימש לרכישת פרויקט ספציפי, לפיכך בהתאם למדיניות החשבונאית של החברה ובהתאם לעקרונות תקני הIFRS- החברה מהוונת עלויות אשראי ספציפי הקשורות לרכישה של נדל"ן להשקעה לנכס 'מקדמות על חשבון נדל"ן להשקעה'.
בחודש ספטמבר 2023 הושלמה רכישה של אחד הפרויקטים של החברה, וכפועל יוצא, המקדמות ששימשו לרכישת הפרויקט סווגו לנכס נדל"ן להשקעה, והאשראי הספציפי שנלקח בעבור רכישתו נותר בעינו. עם השלמת רכישת הפרויקט נוצר לראשונה מצב בו התקיים אשראי ספציפי בגין נכס כשיר אשר רכישתו הושלמה. לפיכך, ובהתאם להוראות סעיף 14 לתקן חשבונאות בינלאומי 23, עלויות אשראי (IAS 23, להלן - "התקן"), החברה החלה ביישום מדיניות חשבונאית לפיה, כאשר רכישה או הקמה של פרויקט אשר ענה להגדרת נכס כשיר הושלמה, האשראי הספציפי שיוחס לרכישתו ייחשב כחלק מהאשראי הכללי בחברה ועלויות בגינו החל מאותו מועד יהוונו לעלות נכסים כשירים אחרים הקיימים בחברה.
הסוגיה החשבונאית
האם בהתבסס על הנסיבות המפורטות בפנייה המקדמית, יכולה החברה לבצע שינוי יזום במדיניות החשבונאית שיושמה על ידה כך, שעלויות בגין אשראי ספציפי ששימש לרכישת נכס מניב שחדל להוות נכס כשיר, יזקפו ישירות לרווח והפסד, חלף התייחסות לאשראי זה כאשראי כללי אשר יהוון לנכסים כשירים אחרים בחברה, וזאת למפרע בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 8, מדיניות חשבונאית, שינויים באומדנים חשבונאיים וטעויות (IAS 8)?
עמדת החברה בתמצית
לעמדת החברה, ניתן לבצע שינוי יזום במדיניות החשבונאית שיושמה על ידה כך שעלויות בגין אשראי ספציפי ששימש לרכישת נכס מניב, שחדל להוות נכס כשיר, ייזקפו ישירות לרווח והפסד חלף התייחסות לאשראי זה כאשראי כללי אשר יהוון לנכסים כשירים אחרים הקיימים בחברה וזאת בהתבסס על הנימוקים המוצגים להלן.
לעמדת החברה, העיקרון הבסיסי ב-IAS 23 עוד בטרם ההבחנה האם מדובר באשראי ספציפי או כללי, הוא לזהות האם קיים קשר ישיר בין עלויות האשראי לבין הקמת הנכס הכשיר ורק אם קשר כזה מתקיים אזי מדובר בעלויות אשר ראויות להיוון לנכס כשיר. כפי שצוין ברקע העובדתי, לחברה אין חברות המוחזקות על ידה ורכישת הפרויקטים מתבצעת במישרין על ידי החברה. עם זאת, אין קשר עסקי בין הפרויקטים וניהולם נעשה ברמת כל פרויקט בנפרד.
מאחר ובחברה כל אשראי נלקח בעבור פרויקט מזוהה וספציפי, אזי במקרה הנדון לא קיים קשר ישיר בין האשראי הכללי לבין הנכסים הכשירים האחרים הקיימים בחברה. מכאן, היות והאשראי הכללי בחברה מקורו באשראי ספציפי שהפך להיות כללי עם השלמת הקמת הנכס הכשיר בגינו הוא נלקח, ולא קיים קשר ישיר בין האשראי הכללי לבין הקמת נכס כשיר אחר, הרי שעלויות האשראי הכללי בחברה היו מתהוות בכל מקרה גם אם הקמת הנכסים הכשירים האחרים לא הייתה מבוצעת שכן מלכתחילה מדובר באשראי שנלקח בעבור הקמה של נכס כשיר ספציפי ומזוהה ולא ניתן להשתמש בו עבור נכסים כשירים אחרים.
לעמדת החברה, IAS 23 אשר מגדיר באופן ספציפי את הטיפול החשבונאי בהיוון עלויות אשראי, לוקה בחוסר בהירות באשר לאופן הטיפול החשבונאי באשראי כללי שלא קשור במישרין להקמת נכס כשיר אשר לא ניתן להשתמש בו עבור נכסים כשירים אחרים של החברה. במקרה של החברה, הן המדיניות החשבונאית הקיימת והן המדיניות החשבונאית החדשה מבוססות וטעונות שיקול דעת שהפעילה החברה.
המדיניות החשבונאית הקיימת, פותחה בהתחשב בפרקטיקה הרווחת והמקובלת תוך יישום הוראות סעיף 14 ל- IAS 23, כלשונן. המדיניות החשבונאית החדשה נבחרה על ידי החברה, במטרה להתמודד עם העיוות שנוצר בדוחותיה הכספיים בהגיעה להשלמת הקמת הנכסים הכשירים לראשונה ולעמדת החברה גם מדיניות זו מבוססת על יישום עקרונות IAS 23.
עמדת סגל הרשות
בהתאם לעיקרון העל בתקן IAS 23, יש להוון עלויות אשראי רק אם הן ניתנות לייחוס במישרין, לרכישה, להקמה או לייצור של נכס כשיר. עיקרון זה בא לידי ביטוי במסגרת סעיף 11 לתקן המתייחס למורכבות הקיימת ולשיקול הדעת המשמעותי שיש להפעיל במסגרת בחינת עלויות האשראי בהתאם לעיקרון זה, וכי על החברה לתת את מלוא תשומת הלב והפעלת שיקול הדעת בבואה להוון עלויות אשראי לנכס ספציפי.
סגל הרשות אינו מקבל את טענת החברה לפיה 23 IAS לוקה בחוסר בהירות באשר לאופן הטיפול החשבונאי באשראי כללי. לעמדת סגל הרשות, הוראות סעיף 14 לתקן עולות בקנה אחד עם יתר הסעיפים ואינן מצדיקות החרגה מעיקרון העל של התקן כמצוין לעיל. לעמדת סגל הרשות, סעיף 14 מפרט את שיטת חישוב עלויות האשראי הכשירות להיוון ואינו מסייג את עיקרון העל המפורט בסעיפים הקודמים. לכן, עלויות שהתהוו בגין אשראי שאינו קשור במישרין להקמת נכס כשיר ספציפי אינן כשירות להיוון.
בעת הפעלת שיקול הדעת, ובהתאם להוראות סעיף 10, על החברה לבחון האם אילולא ההוצאה שהוציאה על הנכס הכשיר, היו נמנעות עלויות האשראי הכלליות שאותן מבקשת היא להוון. רק אם התשובה לשאלה זו חיובית, אזי מדובר בעלויות אשראי המיוחסות במישרין להקמת הנכס.
בהתאם, לעמדת סגל הרשות וכפי שמובן מהוראות התקן, לא קיימת אי בהירות בתקן בנוגע להיוון עלויות אשראי שאינן ספציפיות ולפיכך אין מקום להתייחס לשינוי שאותו מבצעת החברה כשינוי מדיניות חשבונאית. לעמדת הסגל, כאמור לעיל, קיימת מדיניות חשבונאית אחת בלבד בהתאם לתקן המחייבת הפעלת שיקול דעת בעת זיהוי עלויות האשראי אשר היו נמנעות אילולא הקמת הנכס הכשיר.
במקרה דנן, סגל הרשות לא התערב בשיקול הדעת של החברה לפיו, בנסיבות המקרה הייחודיות שלה, עלויות האשראי הספציפיות שהתהוו במימון רכישת נכס כשיר מסוים, בכל שלב, אינן ניתנות לייחוס לרכישת נכסים כשירים אחרים. זאת בין היתר בשל העובדה, כי לעמדת החברה לא ניתן היה באופן מעשי להשתמש בסכום שהושקע באחד מהפרויקטים של החברה לצורך פירעון אשראי שנלקח עבור פרויקטים אחרים של החברה.
יחד עם זאת, בהינתן כי מדובר בשאלת שיקול דעת ובהיעדר אפשרות לבחירת מדיניות חשבונאית כאמור לעיל, הרי שבהתאם למסקנת החברה, שיקול הדעת שהופעל בעבר היה שגוי ומלכתחילה לא ניתן היה להוון עלויות אשראי ספציפיות כעלויות לא ספציפיות לנכסים כשירים אחרים.
לפיכך, לעמדת סגל הרשות, בהתאם לשיקול הדעת העדכני של החברה, יש לתקן את הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים בדרך של תיקון טעות.
לקישור לפנייה המקדמית האמורה לחץ/י כאן.
לקישור לתשובת הסגל לחץ/י כאן.
יובהר כי האמור לעיל מהווה תמצית בלבד של הפניות המקדמיות, אינו בגדר ייעוץ מקצועי ואינו מהווה תחליף לקריאה מעמיקה ומלאה של האמור במסגרתן.