Contents

דוחות כספיים לדוגמה לשנת 2024 הערוכים בהתאם לתקני דיווח כספי בינלאומיים חשבונאיים ותקנות ניירות ערך

לצורך עריכת הדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2024 של חברות הכפופות לחוק ניירות ערך ותקנותיו מצורפים להלן קישורים לדוחות הכספיים לדוגמה לשנת 2024 בפורמט PDF (גרסאות WORD יועברו על פי דרישה):

להורדת דוחות כספיים מאוחדים לדוגמה לשנת 2024, הערוכים לפי תקני IFRS לחץ/י כאן [ 7943 kb ] - הדוחות הכספיים המאוחדים לדוגמה הערוכים לפי תקני דיווח כספי בינלאומיים חשבונאיים (IFRS) ותקנות ניירות ערך כוללים, בין היתר, את עיקר דרישות הגילוי שנקבעו במסגרת תקני IFRS חדשים, הבהרות ופרשנויות לתקנים קיימים וחדשים, שיפורים לתקני IFRS וכן דרישות גילוי בהתאם לתקנות ניירות ערך (דוחות כספיים שנתיים), התש"ע-2010. לשם הנוחות, כללנו במסגרת פתיח לדוחות הכספיים המאוחדים לדוגמה, מזכר דגשים רלוונטיים ובכלל זה סקירה של התפתחויות רלוונטיות מהשנים האחרונות בתקנות ניירות ערך. הדוחות הכספיים המאוחדים לדוגמה נועדו לשמש ככלי עזר ובקרה חשוב בעריכה של דוחות כספיים והעמידה בדרישות הגילוי מכוח תקני IFRS. עם זאת, הם אינם כוללים את כל דרישות הגילוי האפשריות הקיימות בתקינה הבינלאומית ובתקנות ניירות ערך.
להורדת דוחות כספיים נפרדים לדוגמה לשנת 2024, הנדרשים מכוח תקנה 9ג לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל - 1970 לחץ/י כאן [ 1038 kb ] - הדוחות הכספיים הנפרדים לדוגמה ערוכים בהתאם לעקרונות תקנה 9ג לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל - 1970 ולתוספת העשירית לתקנות אלה. בהתאם, הם ערוכים בכדי לשקף נתונים מתוך הדוחות הכספיים המיוחסים לתאגיד עצמו כחברה אם, וכוללים דוגמאות לפריטי מידע מהותי החשוב למשקיע סביר לצורך הבנת המצב הכספי, תוצאות הפעולות ותזרימי המזומנים של התאגיד עצמו כחברה אם, ומידע העשוי להשפיע על קבלת החלטות כלכליות בקשר עם התאגיד, כמפורט בתוספת העשירית. 

להלן דגשים לדוחות לדוגמה לשנת 2024:

  • השלכות מלחמת 'חרבות ברזל' - ביום 7 לחודש אוקטובר 2023, הותקפה מדינת ישראל על ידי ארגון הטרור חמאס ובעקבות זאת הכריזה מדינת ישראל על מצב מלחמה ועל גיוס מילואים רחב היקף (להלן - "המלחמה"). המלחמה התפתחה ללחימה בגבול הצפון אל מול ארגון הטרור חיזבאללה וכללה גם פעילות קרקעית בדרום לבנון ובהמשך לאמור הותקפה המדינה גם על ידי איראן בעיקר באמצעות טילים בליסטיים. בחודש נובמבר 2024, הושגה הפסקת אש עם ארגון הטרור חיזבאללה בצפון הארץ, יחד עם זאת המלחמה טרם הגיע לסיומה והליך שיקום האזורים שנפגעו במלחמה לא הושלם. המלחמה הינה אירוע חריג בעל השלכות ביטחוניות וכלכליות אשר היקפן ותוצאתן אינם ניתנים לחיזוי ויש לה השלכות מהותיות על המשק והכלכלה. הדוחות הכספיים המאוחדים לדוגמה לשנת 2024 כוללים מספר חלופות לגילויים איכותיים וכמותיים במגוון רחב של היבטים במתכונת עקבית להוראות התקנים העשויים להיות רלוונטיים לנושא. עוד יצוין כי בדוחות הכספיים לדוגמה ננקטה גישה מרחיבה בכדי לתת מענה למגוון רחב של תרחישים העשויים להתקיים לאור המלחמה ולפיכך על כל ישות לבחון את הנסיבות הרלוונטיות וההשפעות הספציפיות על הישות ולהתאים את הגילויים הרלוונטיים בהתאם לכך, לרבות בהתייחס לאירועים שלאחר תאריך הדיווח ועד למועד אישור הדוחות הכספיים תוך הפעלת שיקול דעת בהתאם לנסיבות כפי שאלה תהיינה באותו מועד.

  • החלטת ה- IFRIC בנושא גילוי פריטי הכנסה והוצאה עבור מגזרים בני דיווח - בחודש יולי 2024, פרסמה הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי (IFRIC) החלטה בנושא גילוי פריטי הכנסה והוצאה עבור מגזרים בני דיווח (להלן - "ההחלטה") אשר מבהירה את דרישות הגילוי מכוח סעיף 23 לתקן IFRS 8. בהתאם להחלטה, בגין כל מגזר מדווח יש לגלות סכומי סעיפים מהותיים המהווים חלק מהמידה של רווח או הפסד המגזרי (קרי, הנתון "תוצאות מגזר") גם אם סכומים אלה אינם מסופקים או נסקרים על ידי מקבל ההחלטות התפעוליות הראשי בנפרד. בנוסף, בהתאם להחלטה, כל ישות אשר נותנת גילוי מגזרי נדרשת לבחון אם נדרש לתת גילוי נוסף בגין פריטי הכנסה והוצאה מהותיים כאשר עקרון המהותיות ייבחן על פי הגדרת מהותיות במסגרת תקן חשבונאות בינלאומי 1, הצגת דוחות כספיים. במסגרת ההחלטה הובהר כי הוראות הגילוי בתקן מתייחסות לכלל הפריטים המהותיים של הכנסה והוצאה ולא רק לפריטי הכנסה או הוצאה חד פעמים או חריגים באופיים (ירידות ערך וכד'). בכנס תאגידים ה- 12 של רשות ניירות ערך שהתקיים בחודש דצמבר 2024, התייחס סגל הרשות להחלטה וציין כי כל ישות המציגה מידע מגזרי, נדרשת לבחון אלו פריטים שכלולים ברווח או הפסד המגזרי הם מהותיים להבנת תוצאות פעולותיה. סגל הרשות ציין כי בבחינת מהותיות, ניתן להיעזר בהחלטה מספר 99-4 בעניין קווים מנחים לבחינת מהותיות של טעות בדוחות כספיים.

  • תיקון תקן חשבונאות בינלאומי 1, הצגת דוחות כספיים, בדבר סיווג התחייבויות שוטפות או שאינן שוטפות וסיווג התחייבויות שאינן שוטפות עם אמות מידה פיננסיות - התיקון כלל הבהרות אודות ההיבטים המפורטים להלן:
    • סיווגן של התחייבויות כשוטפות או שאינן שוטפות ייגזר אך ורק מהזכויות המוקנות לישות נכון לתום תקופת הדיווח. בהתאם לאמור, התחייבות תסווג כהתחייבות שאינה שוטפת אם לישות מוקנית, נכון לתום תקופת הדיווח, זכות ממשית לדחות את סילוק ההתחייבות למשך 12 חודשים לפחות לאחר תום תקופת הדיווח.
    • בנסיבות בהן הזכות לדחות סילוק כפופה לכך שהישות תציית לתנאים מוגדרים (כגון קיומן של אמות מידה פיננסיות) אזי הזכות קיימת בתום תקופת הדיווח רק אם הישות מצייתת לתנאים כאמור בתום תקופת הדיווח וזאת גם אם העמידה בתנאים נבחנת בפועל במועד מאוחר יותר.
    • המסקנה בדבר סיווג התחייבות כשוטפת או שאינה שוטפת, לא תושפע מכוונות וציפיות ההנהלה אודות מימוש זכות המוקנית לחברה לדחיית מועד סילוק ההתחייבות למשך 12 חודשים לפחות, לאחר תום תקופת הדיווח.
    • בנסיבות בהן לצד שכנגד מוקנית אפשרות לדרוש סילוק במכשירים ההוניים של הישות (כגון בנסיבות של אגרות חוב הניתנות להמרה בכל עת) אזי תנאי זה אינו משפיע על סיווג ההתחייבות כשוטפת או שאינה שוטפת אם האופציה כשירה לסיווג בהון בהתאם לעקרונות תקן חשבונאות בינלאומי 32, מכשירים פיננסיים: הצגה (IAS 32).
    • הסיווג של ההתחייבות ייקבע רק על בסיס אמות המידה הפיננסיות אשר הישות נדרשת לעמוד בהן בתום תקופת הדיווח או לפני כן וכי הסיווג לא יושפע מקיומן של אמות מידה פיננסיות אשר הישות נדרשת לעמוד בהן לאחר תום תקופת הדיווח. 

התיקונים לתקן נכנסו לתוקף בדרך של יישום למפרע לתחילת תקופת הדיווח השנתית שתחילתה ביום 1 בינואר 2024.

נבהיר כי הדוחות הכספיים המאוחדים לדוגמה נועדו לשמש ככלי עזר ובקרה חשוב בעריכת הדוחות הכספיים והעמידה בדרישות הגילוי מכוח תקני IFRS ולפיכך הם כוללים מגוון רחב של דרישות גילוי פוטנציאליות. עם זאת, הם אינם כוללים את כל האפשרויות הקיימות בתקינה הבינלאומית ובתקנות ניירות ערך. כמו כן, כמפורט להלן נדגיש כי נדרשת הפעלה של שיקול דעת בקביעת המידע והגילויים המהותיים בלבד העשויים להיות חשובים למשקיע סביר.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או לצורך מתן הבהרות נוספות ככל שיידרש.