-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
פרסום החלטות אכיפה חשבונאיות - פברואר 2024
במהלך חודש פברואר 2024 פרסם סגל רשות ניירות ערך( להלן-"סגל הרשות") מספר החלטות אכיפה חשבונאיות במגוון נושאים כדלקמן:
- החלטת אכיפה 24-1 - הכרה בהפסדי אשראי בעקבות צירוף עסקים
- החלטת אכיפה 24-2 - הצגת תקבולים ממכירת נדל"ן להשקעה בדוח על הרווח או ההפסד
- החלטת אכיפה 24-3 - הכרה בהכנסה מדמי הצלחה כתמורה משתנה
- החלטת אכיפה 24-4 - סיווג תגמול הוני לחברת ניהול
להלן תיאור תמציתי של עיקריהן:
החלטת אכיפה 24-1 - הכרה בהפסדי אשראי בעקבות צירוף עסקים
החלטת האכיפה מבהירה כי ישות המכירה לראשונה בנכסים פיננסיים הנמדדים בעלות מופחתת (לרבות במסגרת צירוף עסקים), נדרשת להכיר בהפרשה להפסדי אשראי חזויים בגין אותם נכסים בגין ההפרש בין תזרימי המזומנים החוזיים להם החברה זכאית בהתאם לחוזים מול לקוחותיה לבין תזרימי המזומנים שהחברה צופה שתצליח לגבות.
תיאור המסכת העובדתית והטיפול החשבונאי שיושם
חברה הפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי השלימה לקראת סוף הרבעון הרביעי של שנת 2021 רכישה של חברת אשראי חוץ בנקאי בארצות הברית (להלן - "הנרכשת") באופן שהקנה לחברה שליטה בחברה זו.
הנרכשת רוכשת מסוחרי מכוניות הלוואות צרכניות המועמדות לקונים לצורך מימון רכישה של רכבי יד 2 בארצות הברית. החברה טיפלה ברכישה בהתאם להוראות תקן דיווח כספי בינלאומי 3, צירופי עסקים (IFRS 3). במסגרת זאת, במועד צירוף העסקים הכירה החברה בנכסים ובהתחייבויות של הנרכשת בשווי הוגן, לרבות הכרה ומדידה בתיק האשראי של הנרכשת בהתאם לשוויו ההוגן.
לעמדת החברה, השווי ההוגן שיקף בקירוב את הערך ברוטו של תיק האשראי בספרי הנרכשת, בניכוי ההפרשה להפסדי האשראי לפי אומדן של החברה, נכון למועד צירוף העסקים, כאשר האומדן להפסדי אשראי בגין תיק האשראי של הנרכשת הוצג במסגרת ביאור הרכב ההפרשה להפסדי אשראי.
גישה זו ננקטה היות ולעמדת החברה מאחר שתיק האשראי מאופיין במח"מ קצר, ורובו הועמד בחצי שנה שהסתיימה שקדמה למועד צירוף העסקים, תקופה בה שררה סביבת ריבית נמוכה כך שהשפעתה על שינויים בשווי ההוגן של התיק (מלבד האומדן להפסדי אשראי) היא זניחה. בהתאם לכך, החברה הכירה בשווי ההוגן של התיק הנרכש כערך בספרים החדש של הנכסים שנרכשו ולא הכירה בהפסד אשר נוצר במועד צירוף העסקים כתוצאה מההפרשה להפסדי אשראי בגין תיק האשראי של הנרכשת.
החלטת סגל הרשות
סגל הרשות הורה לחברה לתקן את הטעות, כך שהדוחות הכספיים ישקפו את סכום ההפרשה וההוצאה להפסדי אשראי המיוחסים לתיק האשראי של הנרכשת.
הבסיס להחלטת סגל הרשות
בהתאם לסעיף ב41 לתקן IFRS 3 (מתוך נספח ב בדבר הנחיות יישום):
"הרוכש לא יכיר בהפרשה נפרדת לירידת שווי במועד הרכישה בגין נכסים שנרכשו בצירוף עסקים שנמדדים בשווי ההוגן שלהם למועד הרכישה, מפני שההשפעות של חוסר הודאות לגבי תזרימי מזומנים עתידיים נכללות במדידה של השווי ההוגן. לדוגמה, משום שתקן זה דורש מהרוכש, במסגרת הטיפול החשבונאי בצירוף עסקים, למדוד חייבים שנרכשו, כולל הלוואות, בערכי השווי ההוגן שלהם למועד הרכישה, הרוכש לא מכיר בהפרשה נפרדת לירידת שווי בגין תזרימי המזומנים החוזיים שנחשבים באותו מועד כסכומים שאינם ניתנים לגבייה או בהפרשה להפסד בגין הפסדי אשראי חזויים".
מהאמור עולה שההפרשה להפסדי אשראי במועד צירוף עסקים אינה מטופלת כחלק מצירוף העסקים תחת הוראות IFRS 3. לכן, הטיפול החשבונאי בהפרשה להפסדי אשראי בנכסים פיננסים יטופל תחת הוראות תקן דיווח כספי בינלאומי 9, מכשירים פיננסיים (IFRS 9), כנדרש בהתייחס לכל נכס פיננסי שנוצר לראשונה בישות.
תקן IFRS 9 קובע שישות המכירה לראשונה בנכסים פיננסיים הנמדדים בעלות מופחתת (שאינם מוגדרים כ'נכסים פגומים' כמשמעות מונח זה בסעיף 5.5.13 ל- IFRS 9), בין אם כתוצאה מיצירה לראשונה (origination) ובין אם כתוצאה מרכישה (לרבות צירוף עסקים), נדרשת להכיר בהפרשה להפסדי אשראי חזויים בגין אותם נכסים בגין ההפרש בין תזרימי המזומנים החוזיים להם החברה זכאית בהתאם לחוזים מול לקוחותיה לבין תזרימי המזומנים שהחברה צופה שתצליח לגבות, הגם שבמקרה של רכישה או צירוף עסקים הפסדי האשראי שהישות צופה ביחס לאותם נכסים פיננסים קיבלו ביטוי בשווי ההוגן במועד ההכרה לראשונה.
תיאור התיקון
לאחר בחינת הטעות, זקפה החברה את השפעות התיקון בדוחות כספיים תקופתיים לשנת 2022, בהתאם לפרמטרים שנקבעו בעמדת סגל 99-4.
לקישור להחלטת אכיפה חשבונאית 24-1 בפורמט PDF לחץ/י כאן.
החלטת אכיפה 24-2 - הצגת תקבולים ממכירת נדל"ן להשקעה בדוח על הרווח או ההפסד
החלטת האכיפה מבהירה כי הרווח שיוכר בעת מכירת נדל"ן להשקעה יוכר ברווח והפסד על בסיס נטו כהפרש בין התמורה שנבעה מהמימוש לבין ערך הספרים של הנכס.
תיאור המסכת העובדתית והטיפול החשבונאי שיושם
חברה הפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי השלימה לקראת סוף הרבעון הרביעי של שנת 2021 רכישה של חברת אשראי חוץ בנקאי בארצות הברית (להלן - "הנרכשת") באופן שהקנה לחברה שליטה בחברה זו.
חברת נדל"ן הפועלת בתחום הנדל"ן היזמי ובתחום הנדל"ן להשקעה מודדת נדל"ן להשקעה בדוחותיה הכספיים בשווי הוגן בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 40, נדל"ן להשקעה (IAS 40). במהלך שנת 2022, מימשה החברה מספר נכסי נדל"ן להשקעה שהוחזקו באמצעות חברות בשליטתה. בדוחות על הרווח או ההפסד לשנה זו החברה הציגה את התקבולים בגין מכירת הנדל"ן להשקעה בסעיף ההכנסות ומנגד הציגה בסעיף עלות המכר את השווי ההוגן האחרון שאליו שוערך הנדל"ן להשקעה, חלף הצגה של רווח או הפסד נטו ממימוש נדל"ן להשקעה.
לעמדת החברה, הצגה בשיטה זו מספקת מידע מקיף יותר, רלוונטי וזמין יותר לקורא הדוחות הכספיים. כמו כן, טענה החברה כי ההצגה החשבונאית שיושמה על ידה מתיישבת עם לשון סעיף 70 ל- IAS 40 אשר קובע כדלקמן:
"סכום התמורה שייכלל ברווח או בהפסד הנובע מהגריעה של נדל"ן להשקעה נקבע בהתאם לדרישות לקביעת מחיר העסקה בסעיפים 47-72 לתקן דיווח כספי בינלאומי 15. שינויים עוקבים לסכום הנאמד של התמורה שנכלל ברווח או בהפסד יטופלו בהתאם לדרישות לשינויים במחיר העסקה בתקן דיווח כספי בינלאומי 15".
זאת, לעומת האמור בסעיף 68 לתקן חשבונאות בינלאומי 16, רכוש קבוע (IAS 16), לפיו נאמר מפורשות כי הרווח או ההפסד הנובעים מגריעת פריט רכוש קבוע ייכללו ברווח או הפסד אך לא יוצגו כהכנסות.
לטענת החברה, מהאמור לעיל עולה באופן ברור, כי להבדיל מההוראה המפורשת ב- IAS 16, לפיה רווח או הפסד הון ממכירת רכוש קבוע לא יסווג כהכנסות, הרי ש -40 IAS מתייחס במפורש ל- "סכום התמורה", כלומר, לסכום ברוטו שהתקבל ממכירת הנדל"ן להשקעה, ואף אינו קובע הוראה לפיה לא ניתן להציג תמורה זו במסגרת ההכנסות (כפי שקובע IAS 16).
עוד טענה החברה כי, על אף שמסקירת הפרקטיקה עולה כי הפרקטיקה המקובלת בדוחות כספיים של תאגידים מדווחים היא הצגה בנטו, בדרך ההצגה ברוטו, כפי שנקטה החברה, קורא הדוחות מקבל מידע מלא רלוונטי וזמין יותר משיטת ההצגה בנטו ועל כן יש ליישם שיטה זו אף שהיא אינה עולה בקנה אחד עם הפרקטיקה המקובלת.
החלטת סגל הרשות
סגל הרשות לא קיבל את עמדת החברה.
לעמדת סגל הרשות, בהתאם להוראות תקני דיווח כספי בינלאומיים, בעת מכירת נדל"ן להשקעה על החברה להכיר ברווח או ההפסד נטו כהפרש בין התמורה נטו מהמימוש לבין הערך בספרים של הנכס.
הבסיס להחלטת סגל הרשות
סעיף 34 ל- IAS 1 קובע כי ישות מציגה את התוצאות של עסקאות שאינן מפיקות הכנסות אלא נלוות לפעילויות יצור, על ידי קיזוז בין הכנסה כלשהי לבין הוצאות קשורות שנובעות מאותה עסקה. כדוגמה לכך, ישות מציגה רווחים והפסדים בגין מימוש של נכסים לא שוטפים, לרבות השקעות ונכסים תפעוליים, על ידי ניכוי של הערך בספרים של הנכס ושל הוצאות המכירה הקשורות מסכום התמורה בגין המימוש.
בנוסף, סגל הרשות ציין כי IAS 40 אינו קובע כיצד על ישות להציג את הרווח או ההפסד שנבע ממכירת נדל"ן להשקעה בדוחות על הרווח או ההפסד, אך בהעדר קביעה מפורשת אחרת, האמור ב- IAS 1 לעיל חל גם על נכסי נדל"ן להשקעה.
כמו כן, לעמדת סגל הרשות, סעיף 70 ל- IAS 40, אינו עוסק באופן ההצגה של הרווח או ההפסד ממכירת נדל"ן להשקעה בדוחות על הרווח והפסד, אלא באופן חישוב סכום התמורה. על כן, לא ניתן ללמוד מהאמור בסעיף 70 ביחס לאופן ההצגה בדוחות על הרווח או הפסד ואין לסטות מהפרקטיקה המקובלת להציג רווחים ממימוש נדל"ן להשקעה בנטו.
תיאור התיקון
החברה קיבלה את עמדת סגל הרשות ותיקנה את דוחותיה הכספיים בדרך של תיקון טעות לא מהותית, אשר כללה הצגה מחדש של מספרי ההשוואה.
לקישור להחלטת אכיפה חשבונאית 24-2 בפורמט PDF לחץ/י כאן.
החלטת אכיפה 24-3 - הכרה בהכנסה מדמי הצלחה כתמורה משתנה
החלטת האכיפה מבהירה כי בעת קביעת חלק התמורה המשתנה המקיים את התנאי כי צפוי ברמה גבוהה שלא יתרחש ביטול משמעותי בהכנסה שהוכרה, נדרש לבחון את כלל התרחישים האפשריים לרבות תרחישים של שינויים בתנאי השוק. בנוסף, כאשר האומדן מתבסס על הערכת שווי, נדרש לבחון את שיעור הסטייה האפשרי מהערכת השווי לצורך קביעה זו.
תיאור המסכת העובדתית והטיפול החשבונאי שיושם
ההחלטה דנה בחברה העוסקת בהפעלה וניהול של חברות ושותפויות השקעה אלטרנטיביות (להלן "הקרנות") וגיוס משקיעים עבור אותן קרנות.
החברה גובה מהמשקיעים בקרנות דמי ניהול המורכבים כדלקמן:
- דמי ייזום - משולמים על ידי המשקיעים עבור איתור ההשקעה והשלמת הגיוס
- דמי ניהול - תשלום שוטף המשולם לאורך חיי הקרן בעבור ניהול ההשקעה
- דמי הצלחה - החברה זכאית לדמי הצלחה ככל שתשואת ה- IRR של המשקיעים, שתחושב לאחר מכירת הנכס, עולה על הרף שנקבע מראש בהסכם ההשקעה (להלן - "תשואה עודפת").
החברה נהגה להכיר בהכנסה מדמי ההצלחה כתמורה משתנה במועד סיום פעולת ההשבחה וייצוב הנכס (בעיקר העלאת שיעורי תפוסה והחלפת שוכרים) בהתבסס על מחיר המכירה הצפוי של הנכס בהתאם להערכת שמאי. בהתאם למודל העסקי של החברה, מימוש הנכס בפועל צפוי להיות כשנה עד שנתיים ממועד השלמת ההשבחה.
החברה הכירה בהכנסה בדוחותיה הכספיים בגין דמי ההצלחה בסכום הנמוך בשיעור ממוצע של כ- 20% מדמי ההצלחה הצפויים בהתבסס על השמאות של הנכס (להלן -"שיעור הדיסקאונט") על מנת לעמוד בהוראות סעיף 56 לתקן IFRS 15, קרי, שיהיה צפוי ברמה גבוהה שביטול משמעותי בסכום ההכנסות המצטברות שהוכרו לא יתרחש כאשר אי הוודאות הקשורה לתמורה המשתנה תתברר לאחר מכן.
לצורך ביסוס הטיפול החשבונאי בתמורה המשתנה ניתחה החברה את הפרמטרים הרלוונטיים המוצגים בסעיף 57 לתקן דיווח כספי בינלאומי 15 הכנסות מחוזים עם לקוחות (IFRS 15).
- סכום התמורה רגיש ברמה גבוהה לגורמים שהם מחוץ לתחום ההשפעה של הישות - לעמדת החברה עליית הערך המשמעותית של הנכס מתרחשת כבר בעת השלמת ההשבחה ולאחר מכן השונות בשווי ההוגן הינה מצומצמת יחסית כך שכבר צפוי ברמה גבוהה שביטול משמעותי בסכום ההכנסות המצטברות שהוכרו לא יתרחש. לחברה אומנם אין שליטה על ריביות ההיוון, אך בהתאם לתחזיות המפורסמות מעת לעת ובהתאם לאזורים בהם החברה פועלת, ניתן ללמוד כי שיעורי ההיוון של נכסי מקבצי דיור עמדו איתנים לאורך השנים וצפויים להישאר יציבים בשנים הקרובות.
- לא חזוי שחוסר הוודאות לגבי סכום התמורה יתברר במשך תקופת זמן ארוכה - לעמדת החברה, מדובר בנכסים אשר צפויים להימכר בשנתיים הקרובות בהתאם לתוכנית העסקית ומחיר המכירה הצפוי לא אמור להיות שונה מהמחיר שנקבע בשמאות.
- הניסיון של הישות עם סוגים דומים של חוזים - במרבית הקרנות, החברה התקשרה בהסכם שליטה משותפת עם שותפה אשר הינה חברה בעלת ניסיון רב ומוכח בתחום. בהתאם לניסיון החברה, מחירי הנכסים ממשיכים להעלות לאחר ההשבחה, וגם אם תהיה ירידה, לא יתרחש היפוך משמעותי (אם בכלל) בהכנסה שהוכרה.
- לחוזה יש מספר רב וטווח רחב של סכומי תמורה אפשריים - לעמדת החברה, וכפי שצוין קודם לכן, לאור היציבות הקיימת בתחום הפעילות של מקבצי הדיור והיציבות היחסית בשווי הנכסים מיד לאחר השיפוץ והשבחה אין צפי לטווח רחב של אפשרויות בסכום דמי ההצלחה.
החלטת סגל הרשות
לעמדת סגל הרשות, בעת קביעה מהו החלק מהתמורה המשתנה המקיים את התנאי כי צפוי ברמה גבוהה שלא יתרחש ביטול משמעותי בהכנסה שהוכרה, נדרש לבחון את כלל התרחישים האפשריים לרבות תרחישים של שינויים בתנאי השוק. בנוסף, כאשר האומדן מתבסס על הערכת שווי, נדרש לבחון את שיעור הסטייה האפשרי מהערכת השווי לצורך קביעה זו.
בהתאם לכך, לעמדת סגל הרשות, החברה לא ביססה באופן ראוי את שיעור הדיסקאונט שהונח על ההכרה בהכנסה מדמי הצלחה, בשים לב לכך ששווי הנכס במועד ההכרה בדמי ההצלחה מבוסס על הערכת שווי ועל כך שבין מועד ההכרה בהכנסה ובין מועד המימוש אמור לחלוף פרק זמן של עד שנתיים שבמהלכו תנאי השוק או מצב הנכס עלולים להשתנות.
הבסיס להחלטת סגל הרשות
סעיף 56 לתקן IFRS 15 קובע:
"ישות תכלול במחיר העסקה את כל הסכום של תמורה משתנה, או את חלקו, שנאמד בהתאם לסעיף 53 רק במידה שצפוי ברמה גבוהה שביטול משמעותי בסכום ההכנסות המצטברות שהוכרו לא יתרחש כאשר אי הוודאות הקשורה לתמורה המשתנה תתברר לאחר מכן".
דוגמה מספר 25 בדוגמאות להמחשה בתקן מנתחת מקרה בו ישות מתקשרת עם לקוח בהסכם לניהול נכסים ובתמורה זכאית, בין היתר, לתמריץ מותנה ביצועים ככל שביצועי התיק במשך 5 שנים עולים על אינדקס השוק. בהקשר זה קובע התקן כי בשל חוסר הוודאות ועל אף ניסיון העבר של החברה לא ניתן להכיר בתמורה משתנה:
IE 131 :
"The entity observes that the promised consideration is dependent on the market and thus is highly susceptible to factors outside the entity’s influence. In addition, the incentive fee has a large number and a broad range of possible consideration amounts. The entity also observes that although it has experience with similar contracts, that experience is of little predictive value in determining the future performance of the market.
Therefore, at contract inception, the entity cannot conclude that it is highly probable that a significant reversal in the cumulative amount of revenue recognised would not occur if the entity included its estimate of the management fee or the incentive fee in the transaction price".
סגל הרשות הבהיר כי לא ניתן להתעלם מכך ששווי הנכסים המנוהלים על ידי החברה נקבע בדרך של אומדן וכי, גם בהעדר שינוי בתנאי השוק, קיימת אפשרות סבירה ששווי הנכס נמוך מזה שנקבע בשמאות. בנוסף, מחירי המכירה של הנכסים המנוהלים על ידי החברה תלוי בין היתר בתנאי השוק שישררו במועד המכירה, ועד להתבררות אי הוודאות אמורה לחלוף תקופה ארוכה יחסית.
למרות האמור לעיל יודגש כי סגל הרשות לא התערב בעמדה העקרונית כי ניתן היה להכיר במקרה דנן בתמורה משתנה, אולם נדרש היה לבסס באופן מהימן את שיעור הדיסקאונט שהונח על ידי החברה. לעמדת סגל הרשות, במקרה דנן, החברה נדרשת לבסס את שיעור הדיסקאונט תוך התייחסות בנפרד לשני פרמטרים מרכזיים:
- מתחם הסבירות של השווי שנקבע לנכס בשמאות - כלומר, שקלול האפשרות שהמכירה בפועל תהא במחיר נמוך יותר מהמחיר שנקבע בהערכת השווי וזאת כתוצאה מסטיית התקן המובנית בכל עבודת שמאות.
- תרחישים המגלמים נסיגה בשווקים והרעה כלכלית – כלומר, שקלול האפשרות שעד מועד המכירה בפועל השוק עשוי לרדת.
תיאור התיקון:
החברה קיבלה את עמדת סגל הרשות וביססה את שיעור הדיסקאונט על מחקרים אמפיריים שמצאה אשר בחנו את שיעור הסטייה ההיסטורי של מחירי מכירה בפועל של נכסי נדל"ן מהערכות שווי שבוצעו בשנים שקדמו למועד המכירה ותרחישים המגלמים נסיגה בשווקים. כתוצאה מיישום עמדת הסגל עודכן שיעור הדיסקאונט שנאמד על ידי החברה לשיעור נמוך יותר של 50%.
לקישור להחלטת אכיפה חשבונאית 24-3 בפורמט PDF לחץ/י כאן.
החלטת אכיפה 24-4 - סיווג תגמול הוני לחברת ניהול
החלטת האכיפה מבהירה כי תגמולים המוענקים לנושאי משרה בכירה בחברה (לרבות חברת ניהול), ניתנים בדרך כלל עבור מכלול של שירותים וכי רק במקרים חריגים יתאפשר ליחסם לרכיבים או לאירועים ספציפיים בחברה כגון גיוסי הון. בהתאם יש להכיר בתגמולים כאמור כהוצאה בדוח על הרווח או הפסד ולא כניכוי מההון.
תיאור המסכת העובדתית והטיפול החשבונאי שיושם
חברה שהינה קרן להשקעות במקרקעין אשר פועלת בתחום הנדל״ן המניב למגורים התקשרה בסמוך למועד הקמתה עם חברת ניהול, שהיא גם בעלת השליטה בחברה, בהסכם ניהול. ע"פ הסכם הניהול, חברת הניהול תעמיד לחברה את שירותי הניהול, באמצעות עובדיה ו/או מי מטעמה. במסגרת זו חברת הניהול התחייבה לספק לחברה מגוון שירותים לרבות בנושאים הבאים:
- איתור השקעות בעבור החברה, בדיקת כדאיות וניהול משא ומתן לכריתת הסכמי השקעה, מימון ואחרים בנוגע להשקעות אלו;
- ניהול מימוש השקעות;
- מתן ייעוץ כלכלי ופיננסי לחברה;
- הובלת התקשרות בהסכמי השקעה ובהסכמים אחרים הקשורים בהשקעותיה של החברה;
- ליווי, פיקוח וניהול השקעות החברה ודיווח שוטף לדירקטוריון החברה בקשר אליהם;
- ייעוץ והובלת גיוסי הון לחברה, לרבות גיוסי חוב;
- פיקוח ונקיטת הפעולות הדרושות לצורך שמירת מעמדה של החברה כקרן להשקעות במקרקעין.
בתמורה לשירותי הניהול נקבע שהחברה תשלם לחברת הניהול דמי ניהול שנתיים שיחושבו כשיעור מסך המאזן של החברה. בנוסף, במסגרת הסכם הניהול החברה התחייבה להעניק לחברת הניהול זכות לרכישת מניות ו/או אופציות של החברה, בשיעור של 5% מכמות המניות ו/או האופציות שתנפיק החברה לצדדים שלישיים מעת לעת, בין אם במסגרת הנפקה לציבור ובין אם במסגרת הקצאה פרטית.
במהלך שנת 2022, עם השלמת גיוס ההון הראשוני בחברה, ובהתאם להסכם הניהול, החברה הקצתה כמות אופציות בשיעור של 5% מסך גיוס ההון לחברת הניהול.
בהתאם להוראות סעיף 37 לתקן דיווח כספי בינלאומי 9, מכשירים פיננסיים (IFRS 9):
"באופן רגיל, לישות מתהוות עלויות שונות בהנפקה או ברכישה של מכשיריה ההוניים. עלויות אלה עשויות לכלול עמלות רישום ועמלות פיקוחיות אחרות, סכומים המשולמים ליועצים משפטיים, ליועצים חשבונאיים וליועצים מקצועיים אחרים, עלויות הדפסה ומס בולים. עלויות עסקה בגין עסקה הונית מטופלות כניכוי מההון במידה והן עלויות תוספתיות, שניתן לייחסן במישרין לעסקה ההונית, ולולא הייתה העסקה מתבצעת ניתן היה להימנע מהן. עלויות בגין עסקה הונית שננטשה מוכרות כהוצאה".
לעמדת החברה, האופציות שהוענקו לחברת הניהול מהוות עלויות תוספתיות שניתן לייחסן במישרין לגיוס ההון. בהתאם לכך, הרי שמדובר בעלויות עסקה בהתאם להוראות IFRS 9 ועל כן החברה ניכתה אותן מההון המגויס (הוצאות הנפקה המקוזזות מהפרמיה בגובה רכיב ההטבה הגלום באופציות).
החלטת סגל הרשות
סגל הרשות לא קיבל את עמדת החברה לפיה יש לראות בשווי ההטבה של התגמול ההוני כעלות הניתנת לייחוס במישרין לגיוס ההון. לעמדת סגל הרשות, יש להכיר בשווי ההטבה בגין התגמול ההוני שהוענק לחברת הניהול, כהוצאה בדוח על הרווח או הפסד.
הבסיס להחלטת סגל הרשות
תקן IFRS 9 קובע כי עלויות עסקה הינן אך ורק עלויות תוספתיות שניתן לייחסן במישרין לרכישה או להנפקה. בהתאם לכך, העלות צריכה להיות תוספתית, קרי, עלות שלא הייתה מתהווה לולא ההנפקה, וכן העלות צריכה לייצג תמורה בעבור שירות שניתן לחברה באופן ספציפי ובמישרין ביחס להנפקה.
ככלל, תגמולים המוענקים לנושאי משרה בכירה בחברה (לרבות חברת ניהול), ניתנים עבור מכלול של שירותים שנושאי המשרה מחויבים לספק לחברה כגון ייעוץ וניהול בכל הנוגע לגיוסי הון וחוב בחברה. אמנם במקרה דנן, הטריגר להענקת התגמול ההוני לחברת הניהול הוא השלמת הגיוס וללא הגיוס חברת הניהול לא תהיה זכאית לתגמול ההוני, אולם לא די בכך כדי לטעון שמדובר בעלות שניתנת לייחוס במישרין להנפקה לאור מגוון השירותים הניתנים על ידי חברת הניהול.
סגל הרשות בחן את הפרקטיקה המקובלת בחברות בעלות פעילות והסדרי תגמול דומים ומצא כי רק במקרים חריגים ביותר ניתן לפצל את התגמולים המוענקים לנושאי משרה בכירה ו/או לחברות ניהול וליחסם לרכיבים או לאירועים ספציפיים בחברה כגון גיוסי הון, וכי פיצול התגמול לחברת הניהול, שמעניקה שירותיה לחברה באמצעות נושאי משרה בכירה, אינו דבר מקובל.
תיאור התיקון:
החברה קיבלה את עמדת סגל הרשות וכתוצאה מכך הציגה מחדש את דוחותיה הכספיים בדרך של תיקון טעות מהותית, על מנת לשקף בהם תיקון למפרע של רישום שווי ההטבה בגין התגמול ההוני שהוענק לחברת הניהול, כהוצאה בדוח על הרווח או הפסד חלף ניכוי מההון.
לקישור להחלטת אכיפה חשבונאית 24-4 בפורמט PDF לחץ/י כאן.