-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
פרסום תקני ביקורת והבהרות לתקני ביקורת
מחלקה מקצועית - פברואר 2016
לשכת רואי חשבון בישראל הודיעה בחודש בפברואר 2016 על פרסומם של תקני ביקורת והבהרות לתקני ביקורת כדלקמן:
- תקן ביקורת 117, "תיקון תקן ביקורת 110 בדבר "מטרות ראשיות של רואה החשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל""
- הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 110 בדבר "מידע המוצג בדוחות הכספיים – בדרך של הפניה למסמך אחר"
- הבהרה מס' 6 לתקני ביקורת 99 ו- 108 בדבר "נוסח דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים של רשויות מקומיות"
- תקן ביקורת 118, "תיקון תקן ביקורת 103 בדבר "ביקורת של בקרה פנימית של דיווח כספי המשולבת עם ביקורת של דוחות כספיים""
להלן מובאת לסקירה תמציתית של עיקרי קביעות תקני הביקורת וההבהרות לתקני ביקורת.
תקן ביקורת 117 בדבר "תיקון תקן ביקורת 110 בדבר "מטרות ראשיות של רואה החשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל""
תקן ביקורת 110 בדבר "מטרות ראשיות של רואה החשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל" (להלן - "תקן ביקורת 110"), עוסק בחובות הראשיות של רואה חשבון מבקר בלתי תלוי בעת עריכת ביקורת של דוחות כספיים בהתאם לתקני הביקורת. באופן ספציפי, התקן קובע את המטרות הראשיות של רואה החשבון המבקר, ומסביר את האופי וההיקף של ביקורת המתוכננת כדי לאפשר לרואה החשבון המבקר להשיג מטרות אלה. התקן מסביר גם את ההיקף, הסמכות והמבנה של תקני הביקורת, וכולל הוראות המבססות את החובות הכלליות של רואה החשבון המבקר בהתייחס לכל ביקורת, לרבות החובה לקיים את הוראות תקני הביקורת.
כזכור, תקן ביקורת 110 חל על ביקורת של דוחות כספיים שתאריך הדוח על המצב הכספי האחרון הכלול בהם הוא 31 בדצמבר 2014 או לאחר מכן.
בחודש יולי 2015 פרסמה הפדרציה הבינלאומית של רואי חשבון (IFAC), מספר תיקונים לתקני ביקורת כחלק מפרויקט המכונה "Addressing Disclosures in the Audit of Financial Statements"
(להלן - "הפרויקט") אשר נועד להבהיר ולתת דגש לגבי ההתייחסות לגילויים בביקורת דוחות כספיים. במסגרת זאת מובהר בתקן ביקורת 117 בדבר "תיקון תקן ביקורת 110 בדבר "מטרות ראשיות של רואה החשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל"" (להלן - "תקן ביקורת 117") כי 'גילויים' כוללים דברי הסבר או מידע תיאורי, אשר מוצגים כפי שנדרש או כפי שמותר במפורש על ידי מסגרת הדיווח הכספי המתאימה, על גבי דוח כספי, או בביאורים, או שהם נכללים בדרך של הפניה.
עוד יצוין בהקשר זה כי חלק מהתיקונים שבוצעו במסגרת הפרויקט קיבלו ביטוי בתקן ביקורת 114 בדבר "מהותיות בתכנון ובביצוע של ביקורת" ובתקן ביקורת 115 בדבר "הערכת ההשפעה של הצגות מוטעות שזוהו במהלך הביקורת" אשר התפרסמו לאחרונה. הלשכה מצאה לנכון לבצע גם תיקונים בתקן ביקורת 110 בעקבות תיקונים שנכללו בפרויקט האמור.
בנוסף, תקן ביקורת 117 מוסיף סעיפים לפרק הנחיות יישום ודברי הסבר נוספים בתקן ביקורת 110, הכוללים הבהרה בנוגע להגדרת 'דוחות כספיים' בתקן ביקורת זה אשר עוסקת, בין היתר, בנוגע להפניה למידע במסמך אחר – בהקשר זה מובהר כי מקום בו מסגרת הדיווח הכספי מתירה הפניה למידע במסמך אחר (דוגמת דוח דירקטוריון), כי אז המידע אליו התבצעה הפניה מהווה חלק מהדוחות הכספיים.
כמו כן, הלשכה החליטה לתקן את ההגדרות של "מסגרת של הצגה נאותה" ושל "מסגרת של קיום הוראות" לשם צמצום פערים בין תקן ביקורת 110 לבין התקן הבינלאומי שעליו הוא מבוסס (ISA 200). עם זאת, תיקונים אלו ככלל הינם סמנטיים בעיקרם.
תקן ביקורת 117 חל על ביקורת של דוחות כספיים שתאריך הדוח על המצב הכספי האחרון הכלול בהם הוא 31 בדצמבר 2015 או לאחר מכן לגבי דוח רואה חשבון מבקר הנחתם לאחר יום 15 בפברואר 2016.
לקישור לתקן ביקורת 117 לחץ/י כאן.
הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 110 בדבר "מידע המוצג בדוחות הכספיים בדרך של הפניה למסמך אחר"
מסגרות דיווח כספי מסוימות מתירות, במקרים ספציפיים, לספק מידע שנדרש על פי המסגרת בדרך של הפניה למידע המוצג מחוץ לדוחות הכספיים.
כך לדוגמה, בתקני הדיווח הכספי הבינלאומיים (IFRS) ניתן לבצע הפניה כזו במקרים הבאים:
- גילויים הנדרשים לגבי מכשירים פיננסיים בהתאם להוראות סעיפים 31-42 לתקן דיווח כספי בינלאומי 7, מכשירים פיננסיים: גילויים (IFRS 7) או כאשר מדובר בחברות ביטוח בהתאם להוראות סעיף 39(ד) לתקן דיווח כספי בינלאומי 4, חוזי ביטוח (IFRS 4).
- גילויים הנדרשים לגבי פעילויות שהמחיר שלהן מפוקח בהתאם להוראות סעיף 30 לתקן דיווח כספי בינלאומי 14, חשבונות פיקוח נדחים (IFRS 14).
האפשרות להכליל מידע בדוחות הכספיים בדרך של הפניה למסמך אחר קיבלה
ביטוי גם בהגדרה של "דוחות כספיים" בסעיף 13 (ב) לתקן ביקורת 110 בדבר "מטרות ראשיות של רואה החשבון המבקר ועריכת ביקורת בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל" (להלן – "תקן ביקורת 110") אשר קובע כדלקמן:
"כאשר מסגרת הדיווח הכספי המתאימה מתירה במפורש לבצע הפניה למיקום שבו דברי ההסבר או המידע התיאורי מצויים, וההפניה אליהם בוצעה באופן נאות, אזי הם יהוו חלק מהדוחות הכספיים".
הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 99 בדבר "מידע המוצג בהתאם ל- IFRS-7 על דרך של הפניה לדוח הדירקטוריון", סיפקה הנחיות לרואה החשבון המבקר במצב שבו נכלל מידע הנדרש על פי IFRS 7 בדרך של הפניה לדוח הדירקטוריון.
הלשכה מצאה לנכון לבטל את הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 99 אשר נועד כאמור לספק הנחיות למקרה ספציפי ומצומצם ובמקום זאת להבהירבאופן כללי כיצד על רואה החשבון המבקר לפעול במצבים המתוארים לעיל, וזאת מהסיבות להלן:
- הגדרת המונח דוחות כספיים בתקן ביקורת 110 מתייחסת כעת במפורש למצבים שבהם ניתן להכליל בדוחות הכספיים מידע בדרך של הפניה למסמך אחר;
- מאז פרסומה של הבהרה 1 לתקן ביקורת 99 התווסף מקרה נוסף לתקני IFRS שבו ניתן לבצע הפניה;
- הפניה כאמור אינה מוגבלת בהכרח לדוח הדירקטוריון;
- הלשכה סבורה כי לא נדרשת עוד התייחסות בדוח רואה החשבון המבקר אל המידע המצוי במסמך אחר.
לאור האמור פורסמה הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 110 בדבר "מידע המוצג בדוחות הכספיים בדרך של הפניה למסמך אחר" (להלן - "הבהרה 1 לתקן ביקורת 110"), בכדי להבהיר את האופן בו ניתן לכלול מידע בדרך של הפניה.
הבהרה 1 לתקן ביקורת 110 מבהירה כי כאשר מידע נכלל בדוחות הכספיים בדרך של הפניה למידע במסמך אחר, על רואה החשבון המבקר לוודא שמתקיימים כל התנאים הבאים:
- מסגרת הדיווח הכספי המתאימה מתירה להכליל מידע בדוחות הכספיים בדרך של הפניה למסמך אחר; וכן
- ההפניה בוצעה באופן נאות. לעניין זה, ייראו בהפניה המקיימת את כל התנאים הבאים כהפניה שבוצעה באופן נאות:
- בדוחות הכספיים נעשתה הפניה ברורה וממוקדת למיקום המידע במסמך האחר הכולל את המידע שנדרש להיכלל בדוחות הכספיים על ידי מסגרת הדיווח הכספי המתאימה;
- המידע האחר נשוא ההפניה מובדל באופן ברור מיתר המידע האחר (למשל, על ידי הכללתו בסעיפים נפרדים או בעמודים נפרדים);
- המידע האחר נשוא ההפניה ערוך באופן שהיה מאפשר לכלול אותו כפי שהוא (as-is) בדוחות הכספיים; וכן
- ההפניה בוצעה למסמך אחר אשר זמין באותו מועד ובאותם תנאים שבהם זמינים הדוחות המבוקרים.
עוד יובהר כי אם לא מתקיימים אחד או יותר מהתנאים המפורטים לעיל, והישות מסרבת לבצע את התיקונים הנדרשים לדעת רואה החשבון המבקר, עליו לנהוג כאמור בתקן ביקורת 72 בדבר "דוח רואה חשבון מבקר הכולל שינוי מהנוסח האחיד".
הבהרה 1 לתקן ביקורת 110 תחול על ביקורת של דוחות כספיים שתאריך הדוח על המצב הכספי האחרון הכלול בהם הוא 31 בדצמבר 2015 או לאחר מכן לגבי דוח רואה חשבון מבקר הנחתם לאחר יום 15 בפברואר 2016. עם כניסתה לתוקף בטלה הבהרה מס' 1 לתקן ביקורת 99.
לקישור להבהרה 1 לתקן ביקורת 110 לחץ/י כאן.
הבהרה מס' 6 לתקני ביקורת 99 ו- 108 בדבר "נוסח דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים של רשויות מקומיות"
בשנת 1995 פרסמה הלשכה את הנוסח האחיד של דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים מבוקרים של רשות מקומית. מאז פורסם הנוסח האמור, תקני הביקורת המתייחסים לנוסח האחיד של דוח רואה החשבון המבקר עברו תיקונים משמעותיים.
מטרת הבהרה מס 6' לתקני ביקורת 99 ו- 108 בדבר נוסח דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים של רשויות מקומיות (להלן - "ההבהרה") הינה לקבוע את הנוסח האחיד (בלתי מסויג) של דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים של רשות מקומית.
ההבהרה תחול על ביקורת של דוחות כספיים שתאריך המאזן האחרון הכלול בהם הוא 31 בדצמבר 2015 או לאחר מכן.
עם כניסת ההבהרה לתוקף, בטל הנוסח דוח רואה חשבון מבקר על דוחות כספיים של רשויות מקומיות, שפרסומו אושר על ידי הוועד המרכזי בהתאם להחלטתו מיום 3 ביולי 1995.
לקישור להבהרה לחץ/י כאן.
תקן ביקורת 118 בדבר תיקון תקן ביקורת 103 "ביקורת של בקרה פנימית על דיווח כספי המשולבת עם ביקורת של דוחות כספיים"
בחודש דצמבר 2011 פורסם חוזר מס' 14-2011 של סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים במשרד הבריאות (להלן - "החוזר"). החוזר קובע כי החל מהדוחות הכספיים לשנת 2015, קופת חולים תצרף לדוחות השנתיים דוח נוסף בדבר הערכת דירקטוריון והנהלת קופת החולים את אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי, וכן יצורף דוח רואה חשבון מבקר בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי בקופת החולים.
מטרת תקן ביקורת 118 בדבר "תיקון תקן ביקורת 103 "ביקורת של בקרה פנימית על דיווח כספי המשולבת עם ביקורת של דוחות כספיים"" (להלן - "תקן ביקורת 118") הינה לתקן את ההתייחסויות הרלוונטיות בתקן ביקורת 103 באשר לסקטורים שבהם נקבעו הוראות המאמצות את סעיף 404 לחוק סרבנס אוקסלי, בכדי להחיל כאמור את הוראותיו גם על קופות חולים וזאת, החל מהדוחות לשנת 2015 (בהתאם לאמור במסגרת החוזר). כמו כן התווסף לתקן ביקורת 103 נוסח דוח רואה החשבון המבקר – לגבי קופת חולים.
תקן ביקורת 118 יחול על ביקורת של בקרה פנימית על דיווח כספי ליום 31 בדצמבר 2015 ואילך.
לקישור לתקן ביקורת 118 לחץ/י כאן.
יובהר כי האמור בחוזר המקצועי מהווה סקירה תמציתית בלבד של תקני ביקורת וההבהרות לתקני ביקורת ואינו מהווה תחליף לקריאת נוסחם המלא.