Contents

1. ביום 21 במרץ, 2024 פרסמה רשות המיסים הודעה במסגרתה היא מבהירה את עמדתה לגבי שילוב הטבות לתורמים של נכסי הון, נכסי הון אשר תרומתם זכאית לפטור ממס, כך שהם יהיו זכאים גם לזיכוי ממס בשל תרומה מול הכנסותיהם האחרות בגין שווי הנכס הנתרם. 

2. מס הכנסה:

סעיף 97(א)(4) לפקודת מס הכנסה קובע פטור ממס ריווח הון בגין: "מתנה למדינה, לרשות מקומית, לקרן קיימת לישראל, לקרן היסוד – המגבית היהודית המאוחדת לישראל, או למוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2)"; מתנה מהווה מכר לעניין הפקודה; 

כאשר סעיף 61(א) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי: "מכירת זכות במקרקעין ללא תמורה למוסדות ציבור פטורה ממס". 

בהתאם להוראות סעיף 46 לפקודה, זכאי נישום לקבל זיכוי ממס בגין תרומתו לקרן לאומית או למוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודה שקבע לעניין זה שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת. שיעור הזיכוי הינו בשיעור של 35% מסכום התרומה אם התורם הוא יחיד ובשיעור מס החברות (נכון להיום  23%) אם התורם הוא חבר-בני-אדם. סעיף 46 לפקודה מגביל את גובה הזיכוי שניתן לקבל בגין התרומה ל- 30% מההכנסה החייבת של התורם באותה שנה או על 10,354,816 ש"ח (ב- 2024) לפי הנמוך מבניהם (להלן: התקרה לזיכוי"); סכום העולה על התקרה לזיכוי יזוכה מהמס בשלוש שנות המס הבאות בזו אחר זו, ובלבד שלא יינתן זיכוי בכל אחת משלוש שנות המס כאמור, בשל סכום כולל של תרומות העולה על התקרה לזיכוי. 

הזיכוי ניתן הן לגבי תרומה בכסף, והן לגבי תרומה בשווה כסף לפי שווי השוק של התרומה. 

ההודעה מבהירה את עמדת רשות המיסים, מסירה אי וודאות ומאפשרת לתרום נכסי הון (נדל"ן, מניות, מטבעות קריפטו וכיו"ב) בפטור ממס ובמקביל התורם ייהנה מזיכוי מס על מלוא ערכם של הנכסים הנתרמים אל מול חבות המס  מהכנסותיו האחרות.

3. מס ערך מוסף:  

א. תשומת הלב, תרומה של נכס הוני (לרבות נדל"ן) על-ידי עוסק מורשה מהווה עסקה חייבת במע"מ לכל דבר ועניין. בהתאם להוראת פרשנות 1/2003 של רשות המיסים בעניין – 

  • ככלל, מחירה של העסקה (תרומה של נכס הוני על-ידי עוסק מורשה) ייקבע בהתאם לסעיף 10 לחוק מע"מ – בהתאם למחיר שהיה משתלם בעדה בתנאים רגילים, כלומר מחיר שוק; 

  • תרומה של נכס הוני שלא ניתן למכירה / להשמדה: ככל שמדובר בתרומה של נכס אשר הינו חסר ערך לעוסק, כך שלא ניתן בידי העוסק למכרו והוא מיועד להשמדה, מחירו של הנכס הנתרם כאמור ייקבע לפי מחיר אפס, כלומר העוסק לא יחויב בפועל במע"מ בגין התרומה. העוסק לא יידרש להשיב את מס התשומות שניכה בגין רכישת הנכס. והכול בכפוף לכל התנאים במצטבר שלהלן:

    - הנכס שימש כציוד בידי העוסק ולא יועד מראש לתרומה; 
    - הנכס פגום, חסר ערך, מיושן, טובין אשר אינם ניתנים למכירה או שהסיכוי למכירתם נמוך ביותר (מכירה במחיר הפסד, כאשר ערך הטובין נמוך ב- 50% ממחיר עלות הנכס);
    - הטובין נתרמים למוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 46 לפקודה;
    - העוסק יערוך רשימה מפורטת של הטובין שנתרמו, ויצרף לה הצהרה המבהירה את הנימוק, לפיו סווגו הטובין כחסרי ערך. לרשימה ולהצהרה יצורף אישור רו"ח.
    - העוסק קיבל הודעה בכתב מהמלכ"ר מקבל התרומה, לפיה הנכסים שנתרמו נרשמו בספרי המלכ"ר בהתאם לסעיף 2(א)(4) או 2(ב)(1)(ב) להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות ע"י מוסד) התשנ"ב-1992.  

ב. תרומה של נדל"ן (שאינה דירת מגורים) על-ידי יחיד/גוף שאינו עוסק למלכ"ר מהווה עסקה החייבת במע"מ. החייב במס הוא המלכ"ר מקבל התרומה וזאת באמצעות טופס עסקת אקראי. 

תרומה על-ידי יחיד/גוף שאינו עוסק מורשה של דירת מגורים למלכ"ר – אינה חייבת במע"מ (לא מהווה עסקה לצרכי מע"מ). 

להודעת רשות המיסים