Contents

עמותה רשומה – המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, אינה חוסה תחת ההגדרה של 'מטרה ציבורית' ובהתאם אינה זכאית לפטור ממס

ביום 21 בינואר, 2025 פורסם פסק דין (ע"מ 48870-02-21 מרכז ארצי לבחינות ולהערכה נ' פקיד שומה ירושלים 3), לפיו נדחה ערעור המערערת.  

זהו ערעור על שומות מס הכנסה (להלן: "השומות") לשנים 2014-2016, במסגרת השומות חויבה המערערת בתשלום מס הכנסה בסך כולל (קרן) של 4,227,966 ש"ח (להלן: "הסכום שבמחלוקת"). לדעת המערערת, העמותה מוגדרת כ"מוסד ציבורי" כמשמעותו בסעיף 9(2)(א) ו-(ב) לפקודה, לפיו היא פטורה ממס על ההכנסה, שכן מהווה היא מוסד ללא כוונת רווח בעל מטרה ציבורית – חינוך (כמשמעות הגדרתה בסעיף 9(2)(ב) לפקודה) או 'מדע' או 'סיוע למוסד ציבורי'. לדעת המשיב, המערערת אמנם התאגדה כעמותה אך אינה חוסה תחת ההגדרה של 'מטרה ציבורית' – ולא זכאית לפטור ממס, וממילא חייבת במס על ההכנסה לפי סעיף 2(1) לפקודה – הכנסה מעסק.  

המערערת, התאגדה כעמותה רשומה בשנת 1983 על-ידי נציגים (המייסדים, לימים, חברי האסיפה הכללית של העמותה) מ- 7 מוסדות אקדמאיים: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון ומכון ויצמן. 

עד להתאגדותה של המערערת כעמותה, כל מוסד אקדמי עָרך בחינות כניסה ומיון למועמדים ללימודי התארים השונים באופן עצמאי.
בְּשל הקשיים של הקמת מַערך בחינות ומיון עצמאי, והמשאבים הכספיים והעלויות הגבוהות בפיתוח והחְזקה של מערך מיון, החליטו שבעת המוסדות האקדמיים הנ"ל להקים את העמותה.
מטרות העמותה, בהתאם לתעודת ההתאגדות מרשם העמותות, הן "בניה והפעלה של מערכת מיון וברירת מועמדים ללימודים אקדמיים במוסדות להשכלה גבוהה".
מטרה נוספת, שהעלתה העמותה בהשגתה בשלב א' מיום 29.1.2020, במסגרתה ציטטה מסעיף-קטן 4.4 של חוזר מס הכנסה 9/2015,* היא "סיוע למוסד ציבורי בקידום יכולותיו הכלכליות, הארגוניות או הניהוליות", ומשכך פעילות העמותה כמוה כסיוע למוסדות להשכלה גבוהה.

עד לשנת 2013 (כולל), סוּוגה העמותה אצל המשיב (פקיד-שומה ירושלים 3) כמוסד ללא כוונות רווח (מלכ"ר); ולאחר מכן, בעקבות תיקונים ורפורמות בחוקי המס, שוּנה סיווגה של העמותה ל'מוסד ציבורי'. עם זאת, תחת שני הסיוּוגים חל על העמותה סעיף הפטוֹר ממס על ההכנסה – סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה.
כלומר, עד לשנת 2013 (וכולל) ובמשך 30 שנה סוּוגה העמותה כפטורה ממס, ולא נגבה ממנה מס הכנסה; דוחותיה הכספיים הוגשו למשיב, והלה אישרם והסכים לעובדה כי העמותה נהנית מפטוֹר ממס על ההכנסה, בהתאם לסעיף 9(2) לפקודה.
ברם, המשיב עָרך בחינה מחודשת, החל משנת-המס 2014, אשר בסופה קבע כי העמותה לא תסוּוג עוד כמוסד ציבורי הפטוּר ממס על ההכנסה, ומשכך היא תחויב במס.
ביום 30.12.2019 הוציא המשיב הוציא לעמותה שומה לפי מיטב השפיטה בהתאם לסעיף 145(א)(2)(ב) לפקודה, בה קבע כי פעילות המערערת איננה ל'מטרה ציבורית' וכי מטרה מסוג 'חינוך' היא, "לימוד, הדרכה, הכשרה", וכי פעילות של מיון איננה עונה להגדרת 'חינוך'.

בית-המשפט, מפי השופט א' דורות, דחה את הערעור, למעט בנושא קנס הגירעון, ללא צו להוצאות. 

בראשית הדברים, נדרש השופט דורות לשאלה מדוע ממועד התאגדותה של המערערת ועד לשנות-המס שבמחלוקת (2016-2014) סוּוגה המערערת על-ידי המשיב כמלכ"ר הפטוּר ממס ואילו רק לאחַר כ-30 שנה ביצע המשיב בחינה מחודשת ביחס לסיווג כאמור. 

השופט קבע, כי השתכנע שהמשיב עקבי בטענותיו ושמדיניות השומה כלפי נישומים אחרים המסוּוגים כמוסד ציבורי אינה שונה ונסמכת על הוראות פקודת מס הכנסה, חוזרי רשות המיסים וההלכה הפסוקה; וכי ככלל עומדת למשיב, במקרה דנא, חזקת התקינוּת המינהלית.

מההיבט העובדתי, ולאחַר שנדרש לפרשנות המצמצמת שיש ליתן להוראות סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה,  קבע השופט דורות, כי פעילות העמותה אינה משמשת למטרת 'חינוך' כמשמעות מונח זה על-פי הלשון וכן על-פי משמעות סעיף 9(2) לפקודה, שכּן מטרת הבּחינה הפסיכומטרית אינה ללמד את המבקשים ללמוד באוניברסיטאות חומר לימוד, ידע אקדמי או מקצוע, אלא מטרתה לסייע למוסדות הלימוד האקדמי במיון של מועמדים, על דרך של ניבוי מי מהם יצליח לסיים את לימודיו, בהשוואה למועמדים אחרים. "פועלה של המערערת מבורך, אך איני רואה כי מטרות המערערת עולות כדי 'מטרה ציבורית' כהגדרתה בפקודה.

ואילו מההיבט המשפטי, קבע השופט, כי כפות המאזניים נוטות לפרשנות ולעמדת המשיב. זאת, הן לאור הפרשנות המצמצמת שיש ליתן לסעיף 9(2) לפקודה, הן מהעיקרון לפיו יש לבכר את פרשנות הרשות המינהלית (ככל שהיא סבירה) על-פני פרשנות אחרת והן מהטעם שהמערערת התקשתה להרים את נטל השכנוע ונטל הבאת הראיות המוטלים עליה.

לפסק הדין המלא - לחץ/י כאן  [ 3597 kb ]