-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
מדידת איכות הביקורת הפנימית
רו"ח יוסי גינוסר, CIA, CFE, CRMA, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ. סגן נשיא איגוד מבקרים פנימיים בישראל (IIA ישראל)
רו"ח ברק ציפרוט, MBA, מנהל תחום גופים מוסדיים, פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ.
זלמן ארן, שר החינוך בממשלת בן־גוריון אמר פעם על “הזקן”: “אני הולך אחרי בן־גוריון בעיניים עצומות, אבל מדי פעם אני פוקח עין אחת כדי לבדוק שהוא הולך בעיניים פקוחות”. בעשור האחרון מושם דגש לאימות שפעילות יחידת הביקורת הפנימית בארגון מבוצעת באופן יעיל ומועיל. ההתייחסות למוסד זה כבר אינה כאל מוסד מקודש, וגורמים שונים רוצים לוודא שאין הארגון הולך אחרי המבקר בעיניים עצומות, מבלי לבדוק את איכות עבודתו.
מאמר זה עוסק בהיבטים הרבים למדידת איכות הביקורת הפנימית ומציע כלים מעשיים לעשות זאת:
הערכת איכות הביקורת הפנימית - לבקר את המבקר
קיימים בישראל שורת חוזרים של רגולטורים שונים המחייבים קיומו של הליך תקופתי להערכת איכות הביקורת הפנימית, וביניהם:
- חוזר 4-4-2014 מיום 22.5.14 של רשות החברות הממשלתיות, אשר דורש ביצוע בדיקת איכות של מערך הביקורת הפנימית על ידי גורם חיצוני מדי 3 שנים.
- חוזר גופים מוסדיים 14-9-2007 של אגף שוק ההון, הקובע כי אחת ל- 5 שנים לפחות תיבחן פעילות מערך הביקורת הפנימית על ידי גורם בלתי תלוי.
- הוראות ניהול בנקאי תקין בנושא פונקציית הביקורת הפנימית, הקובעות כי אחת ל- 5 שנים לפחות תיסקר פונקציית הביקורת הפנימית על ידי גורם בלתי תלוי.
- חוזר סמנכ"ל לפיקוח על קופות חולים ושב"ן, הקובע כי אחת ל- 4 שנים לפחות תיבחן איכות פעילות הביקורת הפנימית על ידי גורם חיצוני.
בנוסף לכך, תקן 1300 של לשכת המבקרים הפנימיים העולמית (IIA) קובע כי יש לערוך סקר הבטחת איכות של מערך הביקורת הפנימית, ע"י גורם חיצוני אחת ל-5 שנים- Quality Assurance Review (QAR), וזאת לצד ביצוע הערכה פנימית על ידי המבקר הפנימי הראשי.
מטרותיה המרכזיות של ההערכה כאמור, היא לבחון את המידה בה מושגות מטרות הביקורת הפנימית, להעריך את מידת האפקטיביות והמועילות של הביקורת הפנימית, לנתח פערי ציפיות בדבר ייעוד הביקורת הפנימית (הסיבות והגורמים לכך) ולתת המלצות לצורך שכלול תפקוד פונקציית הביקורת הפנימית והנוגעים אליה (הדירקטוריון וועדת הביקורת, הנהלת הארגון, המבוקרים ועוד).
הערכה זו בוחנת את תהליכי הביקורת למול התקנים המקצועיים, אך אינה בוחנת את איכות העבודה והתוצרים של הביקורת כגון:
- שיתוף הפעולה עם ההנהלה ושביעות רצונה מהתהליך;
- הערך המוסף שהושג באמצעות התהליך;
- השאת ביצועי צוות הביקורת;
- הערכת איכות התקשורת עם עובדי הארגון;
- מידת פיתוח הצוות, אישית ומקצועית;
- שימוש בטכנולוגיה לשיפור יעילות ומועילות הביקורת.
דהיינו, ה-QAR מתמקד במידת ציות המבקר לתקנים המקצועיים אך פחות בפרמטרים "רכים" של איכות.
כיצד ניתן למדוד את איכות הביקורת הפנימית
חברות בתנאי תחרות חייבות להשתפר כל העת על מנת לשרוד. קיימת גישה ניהולית, הגורסת כי אם כל יחידה בארגון תשפר את ביצועיה באופן מתמיד, הארגון כולו ישתפר. מכיוון שהנהלות של חברות נמדדות לפי ביצועיהן (לדוגמא - רווח, מחיר מנייה), מצפים אותם מנהלים כי גם המבקר הפנימי יימדד לפי כלים כמותיים, ויוכיח השתפרות.
מדידת יעילות יחידה ארגונית נעשית מורכבת יותר כאשר בודקים יחידות המספקות שירות שהוא בחלקו איכותי, ולא רק כמותי. לדוגמה, כיצד מודדים את טיב עבודת מנהל הפרסום בחברה? אולי על פי הגידול במכירות? אך האם הגידול במכירות נבע בהכרח מיעילות הפרסום? ואולי הוא נובע ממבצעי מכירות יעילים או חולשה בפעילות המתחרים או גידול בפעילות הכלכלית במשק?
ואכן, בתחומי פעילות אשר הינם יותר איכותיים ופחות כמותיים, ניתן למדוד מאפיינים מסוימים של השירות, אך קשה יותר למדוד אחרים.
בבחירת פרמטרים לצורך הערכת טיב הביקורת הפנימית יש להפעיל שיקול דעת וזהירות, כיוון שפרמטרים אשר נראים רלבנטיים ומלהיבים במבט ראשון, עלולים להתגלות דו משמעיים ובעייתיים במבט שני. להלן מספר דוגמאות לפרמטרים כאלו:
- עמידה בתקציב שעות - היקף עבודת המבקר הפנימי ועומקה שונים ממבקר למבקר. אם יידרש המבקר הפנימי להצטמצם בהיקף שעותיו, ביכולתו לעשות זאת ללא כל מאמץ, אולם טיב עבודתו עלול להיפגע. המבקר יכול להקטין את גודל המדגמים שהוא נוטל, אולם אז עלול יפגע טיב המדגם. הוא יכול להשמיט תת נושאים מהבדיקה, אולם אז עלול להיפגע היקף כיסוי הנושא, וכן הלאה. נניח שלביקורת נקבע תקציב שעות והמבקר חרג ממנו. האם בהכרח הדבר מצביע על חוסר יעילות? הערכת התקציב הנדרש לביקורת מבוצעת עוד לפני שהחלה הביקורת, ועל סמך נתונים חלקיים לגבי מורכבותה העתידית. פעמים רבות מתגלה תוך כדי ביצוע הביקורת, כי הנושא מורכב ויש להעמיק בבדיקתו. לעיתים נוצרת חריגה בתקציב ללא שליטת המבקר, כאשר לדוגמה, מתארכת הביקורת עקב דיונים מתמשכים עם מבוקר מסוים - דבר שלא ניתן היה לצפותו מראש.
יחד עם זאת, אין המבקר יכול לפטור את עצמו בטענות הנ"ל מביצוע מעקב תקציבי עצמי. עליו לקבוע תקציב לביצוע כל עבודה, לעקוב אחר שעות המושקעות בביצועה, ולנתח חריגות תקציביות עם תומה. הדבר חשוב הן ככלי שליטה על כוח האדם שברשות המבקר, והן כבקרה על אי בזבוז כספי החברה.
- סכום החיסכון הכספי כתוצאה מעבודת המבקר - גם אם המבקר הפנימי מתאמץ שכל ביקורת שביצע תחסוך לחברה כסף, לא תמיד ניתן לכמת את סכום החיסכון. לעתים דווקא הממצאים השוליים בביקורת הינם ברי כימות, והמהותיים - לא. לדוגמה, כיצד ניתן לכמת את החיסכון של הממצא הבא "במחסן חומרים יקרים ודליקים לא הותקנו אמצעי כיבוי אש מתאימים"? אם לא תפרוץ שריפה במחסן, המלצת המבקר עלתה לחברה כסף מיותר (של התקנת אמצעי הכיבוי); ואם פרצה, הרי חסך המבקר לחברה את ערך המלאי שהיה נשרף ללא ביטוח. יחד עם זאת, יש מבקרים פנימיים החוטאים בחוסר התייחסות לנושא תפוקתם, והתועלת שמפיקה החברה מעבודתם. למשל: מבקרים אשר משקיעים זמן רב בנושאים אזוטריים שתועלתם לארגון דלה. על המבקר הפנימי לזכור כי הינו משמש בחברה ככלי ניהולי ובדומה לכלי ניהול אחרים שבידי ההנהלה, עליו לספק תמורה הולמת לעלותו.
אם כך, מהם הפרמטרים הרלוונטיים לבחינת איכות הביקורת הפנימית?
בשנים האחרונות נערכו בעולם מחקרים רבים אשר עסקו בשאלה זו והצביעו על הפרמטרים העיקריים לבחינת איכות הביקורת הפנימית. להלן סקירה של כמה מחקרים מובילים:
בינואר 2015 בוצע מחקר בנושא אפקטיביות הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות על ידי ד"ר גבי סייג, המנהל האקדמי של תכנית מבקרים פנימיים ביחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ, ועמית הוראה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. המחקר מדד את איכות פונקציית הביקורת הפנימית ברשויות מקומיות שונות לפי הפרמטרים הבאים:
- סביבת הביקורת: איכות תמהיל צוות הביקורת, תכנון הביקורת, שביעות רצון של ההנהלה, הבטחת איכות, הערכת עבודתה של הביקורת.
- תשומת הביקורת: הבאה לידי ביטוי במספר דוחות הביקורת, ומשאבי הביקורת.
- תהליך הביקורת: ביצוע עבודת הביקורת על פי התקנים.
- מדד תפוקת הביקורת: מתייחס בעיקר לאיכות הממצאים, עיתוי דוחות הביקורת ודייקנותם.
ביוני 2016 פרסמה הוועדה המקצועית של ה IIA בהולנד מחקר הקובע כי אפקטיביות ויעילות הביקורת הפנימית יכולה להימדד באופן כמותי ואיכותי, זאת בנוסף לעמידת הביקורת בסטנדרטים הבינלאומיים של ה- IIA. להלן הפרמטרים שנקבעו:
- רמת התרומה לשיפור ניהול הסיכונים, הבקרה והממשל התאגידי.
- רמת התרומה של הביקורת להשגת מטרות ויעדים מרכזיים.
- רמת העמידה בתכנית העבודה של הביקורת.
- מידת תרומת הביקורת לשיפור בפריון העובדים.
- מספר התכניות לשיפור תהליכים שהותחלו בעקבות הביקורת.
- איכות התקשורת עם המבוקר והדירקטוריון.
בשנת 2016 פרסמה אוניברסיטת בוקרשט מחקר בנושא "מדידת איכות הביקורת בתחום הבנקאות". המחקר קבע כי הפרמטרים הטובים ביותר על מנת למדוד את פונקציית הביקורת הפנימית הינם:
- שביעות רצון ועדת הביקורת או בעלי העניין.
- מעקב אחר עמידה בתוכנית העבודה.
- עמידת הביקורת הפנימית בתקנים מקצועיים ואתיים.
- מעקב אחת תרומתה של הביקורת הפנימית לארגון/ יצירת ערך לביצועים הכוללים של הארגון.
באפריל 2013 פורסם מחקר בנושא "מדידת ביצועי הביקורת הפנימית וטיפים ליישום מוצלח בטורקיה" על ידי האוניברסיטה לכלכלה וטכנולוגיה, אגף עסקים באנקרה, טורקיה בשיתוף עם שירותי הייעוץ של פירמת רואי החשבון Grant Thornton באיזמיר, טורקיה. המחקר קבע כי הרכיבים החשובים ביותר במדידת איכות הביקורת הפנימית הם:
- שביעות רצון של בעלי העניין.
- יישום תקני ה- IIA, קוד אתי ותרבות ארגונית, הבטחת איכות, מתודולוגיה ושיטות עבודה.
- מיומנות ויכולות החדשנות של הביקורת הפנימית.
במחקר שנערך בשנת 2010 בפקולטה למדעי הכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת סוצ'בה ברומניה, נותחו פונקציות ביקורת פנימית בחברות בינלאומיות, על מנת לקבוע את השיטות העיקריות להערכתן. להלן הפרמטרים שקבע המחקר למדידת תרומתה של הביקורת הפנימית לחברה:
- האם האסטרטגיה של הביקורת הפנימית מוכוונת ליצירת ערך מוסף עבור החברה.
- האם ההנהלה הבכירה וועדת הביקורת מכירות את שיטות העבודה של הביקורת הפנימית.
- האם הביקורת פנימית בוחרת בשיטת וטכניקת הביקורת הרלוונטית ביותר להשגת המטרה
- האם קיימות דרכים לשיפור אסטרטגיית הביקורת שיביאו לשיפור האפקטיביות הביקורת.
מחקר שנערך בשנת 2001 באוניברסיטה הבינלאומית במיאמי פלורידה, עסק בפרמטרים למדידת יעילות הביקורת הפנימית. המחקר קבע כי יעילות הביקורת הפנימית תיקבע לפי מספר אירועי הכשל שהתגלו בחברה שלא על ידי הביקורת הפנימית. למשל:
- טעויות בדיווח הכספי אשר התגלו על ידי המבקרים החיצוניים/ מחלקת הכספים.
- אירועי כשל שמקורם בנהלי עבודה/ תהליכי עבודה/ אי עמידה בהוראות החוק.
- אבדן משאבים בתחומים כגון: מלאי, השקעות, מזומנים וכד'.
- הארגון לא השיג את היעדים שהציבה ההנהלה/ הדירקטוריון.
מחקר נוסף שנערך על ידי המחלקה לחשבונאות וממשל תאגידי, באוניברסיטת סידני אוסטרליה בשנת 2011 מצביע על כך שעל אף התרחבות משמעותית של קונספט הביקורת הפנימית ומיקוד מחדש של תפקיד המבקר הפנימי, מנגנוני הערכת הביצועים של המבקר הפנימי לא התפתחו במקביל. הדבר מעורר קושי בהערכת המידה שבה מבקרי הפנים עומדים בציפיות בעלי העניין.
כפי שהיה ניתן להתרשם מהמחקרים לעיל, ישנם שלושה סוגי פרמטרים עליהם המחקרים ממליצים לניתוח האפקטיביות של הביקורת הפנימית:
- פרמטרים של ציות הביקורת הפנימית לתקנים (עמידה בתקני ה-(IIA ונהלים
- פרמטרים המתייחסים לאיכות תהליך הביקורת הפנימית (עמידה בתכנית עבודה, האסטרטגיה של הביקורת הפנימית וכו'); 9
- פרמטרים המתייחסים לטיב תוצר הביקורת הפנימית (טעויות בדיווח הכספי אשר יתגלו על ידי המבקרים החיצוניים, שביעות רצון של בעלי העניין, יצירת ערך ע"י הביקורת הפנימית ועוד).
מהמחקרים לעייל ומניסיוננו, להלן מספר פרמטרים מדידים (המשלבים את שלושת סוגי הפרמטרים) שיכולים לסייע למבקר הפנימי להעריך את טיב עבודתו ואף להשוות את תוצאת המדידה שביצע לתוצאה בארגונים אחרים:
- תקנים מקצועיים (שיעור העמידה בכל תקני ה- IIA)- מידת העמידה בתקני ה – IIA מצביעה על תהליך עבודה מתודולוגי ונכון.
-
איכות תהליך הביקורת הפנימית:
פיתוח המשאב האנושי במחלקת הביקורת הפנימית- שיעור התארים המקצועיים בצוות (CIA, CFE, CISA, רו"ח, תואר שני בביקורת פנימית, מהנדס וכו') והיקף ההכשרה הפנימית והחיצונית לצוות הביקורת.- עד כמה מכיר צוות הביקורת את העסק והטכנולוגיה שלו - שנות ניסיון לצוות הביקורת בחברה/ בענף, הסתייעות במבקרים שבעברם שמשו כבכירים במחלקות אחרות בחברה.
- הסתמכות על מומחים - ביקורת פנימית אפקטיבית, דורשת הבנה ומומחיות של התחום הנבדק. במידה ומחלקת הביקורת הפנימית מכילה את ההתמחות הנדרשת, מה טוב. במידה ולא, יש לרכוש מומחיות זו מבחוץ: מהנדסים, מומחי סייבר, מבקרי מעילות, מומחי שרשרת אספקה.
- עבודה משולבת עם שומרי סף אחרים בארגון - רק בעבודה משולבת עם שומרי הסף האחרים בארגון, יכול המבקר הפנימי להשיא את אפקטיביות עבודתו. חשוב שהמבקר יקיים תאום עם מנהל הסיכונים הראשי, מנהל ה-SOX, מנהל האכיפה הפנימית ומחלקת הבקרה הפנימית.
- מספר הביקורות הראשוניות במהלך השנה האחרונה – האם המבקר רק ממחזר ביקורות שביצעת בעבר, או שגם מבצע ביקורות חדשות של מוצרים וטכנולוגיות חדשות בארגון?
- אורך תהליך ביקורת מתחילתו ועד סופו - במידה ומתמשך תהליך הביקורת, תפגע אפקטיביות הדוח. סטנדרט של כ-3 חודשים מקובל כסביר.
- עמידה בתכנית העבודה השנתית - עד כמה מחלקת הביקורת הפנימית עומדת לאורך זמן בתכניות העבודה ובתקציבים.
- האם מבוצע תהליך QAR בארגון- ביצוע הליך QAR בארגון מצביע על מחויבות הביקורת הפנימית להליך מתמשך של שיפור והתייעלות.
- שימוש בטכנולוגיה - מה מידת שליטת המבקר בכלים טכנולוגיים אשר עשויים לשפר את יעילות הביקורת הפנימית כגון שימוש בכלי CAAT, ביקורת בזמן אמיתי באמצעות המחשב, שימוש בדוחות חריגים ואי סבירויות, שימוש בכלי BI, שימוש בכלי Data analytics.
-
טיב תוצר הביקורת הפנימית:
- שביעות רצון ההנהלה מהביקורת הפנימית- מבקר אשר יוצר דחייה בקרב עובדי החברה לעבודתו, מגביל את אפקטיביות עבודתו. אובייקטיביות, שקיפות, כנות ומקצועיות מסייעים בשיפור הערכת ההנהלה את המבקר.
- מספר וחומרת אירועי הכשל שהתגלו בחברה שלא על ידי הביקורת הפנימית- במידה ואירועי כשל רבים בחברה מתגלים שלא על ידי הביקורת הפנימית הדבר עלול להצביע על אי התמקדות בסיכונים המהותיים.
- שיעור יישום ההמלצות - מבקר פנימי טוב אינו נמדד רק בדוחות ביקורת עבי כרס וגדושי ממצאים. חלק חשוב מעבודת המבקר הינו לשכנע את המבוקרים שכדאי ליישם את ההמלצות. שיעור גבוה של יישום המלצות המבקר, יכול להצביע על תועלת רבה המופקת מעבודת המבקר.
לסיכום
יחידת הביקורת הפנימית בארגון אינה יכולה להימדד על פי פרמטרים כמותיים בלבד. כמו כן, סקר הבטחת איכות הביקורת הפנימית (QAR) בוחן את תהליכי הביקורת למול התקנים המקצועיים, אך אינו בוחן את איכות העבודה והתוצרים. על כן נוצר הצורך לפתח שיטות אפקטיביות למדידת איכות הביקורת הפנימית. במאמר זה הצגנו מחקרים שנעשו בתחום והמלצנו את פרמטרים למדידת הביקורת הפנימית בהתבסס על מאמרים אלו ונסיוננו.