-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
כך מתמודדות הרשתות עם המשבר הכלכלי
לאחר שתקופת הקורונה הטביעה את חותמה הכבד במשק הישראלי, מנסות החברות הגדולות להרים את ראשן. מנכ"לית האיגוד הישראלי לשיווק: "פגיעה מתמשכת שתשפיע בעתיד"
"הקורונה לא פסחה על ענף הקמעונאות, כמו שהיא לא פסחה על שום ענף", אומרת תלמה בירו, מנכ"לית האיגוד הישראלי לשיווק, "היא האיצה כל מיני תהליכים בקמעונאות בפרק זמן קצר מאוד. למשל, חברות שלא תכננו להיכנס לאונליין, או שתכננו לעשות טרנספורמציה דיגיטלית הדרגתית, נאלצו להרים ערוץ אי־קומרס מהיום להיום. האונליין תפס תאוצה גדולה בקורונה, מה שגרם גם לאנשים שבכלל לא התקרבו לטכנולוגיה לרכוש בכל מיני אתרים, בין אם מזון ובין אם מוצרי צריכה ואופנה. כמו כן, יש קטגוריות שלא חשבו להיכנס כלל לאונליין, למשל חברת נירלט או רשת מוצרי החשמל אל"מ, שלא היו יותר מדי במכירות המקוונות, אבל פעלו מהר בלית ברירה. גם רשת מיניסו, שמכרה רק בקניונים, הקימה בתוך ימים אתר בעבודה סביב השעון. לאט־לאט כולם הדביקו את הקצב".
מה קונים היום שלא קנו בתקופה המקבילה אשתקד?
"הקניות מתמקדות במוצרים של שהייה ארוכה יותר בבית. אנשים משדרגים את הטלוויזיה, קונים מכשירי כושר לבית, מבשלים יותר ורוכשים מוצרי בישול וכלי מטבח, כמובן גם משחקים לילדים. יש תחומים שהקורונה הביאה להם עדנה גדולה, כמו תחום השיפוצים. אנשים לוקחים את התקציב ששמרו לנסיעה לחו"ל ומשפצים איתו את הבית". מרכזי הקניות הסגורים ספגו מכה קשה בתקופת הקורונה, וגם לאחריה. כל עוד לא הוסר האיום, הקניון הפך למקום שאליו צרכנים מגיעים לקניות נקודתיות לפי רשימה. בירו: "כרגע אנשים לא קונים באגביות או צפייה בחלונות ראווה, גם אם הם נכנסים לקניון, הם מגיעים ממוקדים מאוד ויוצאים חזרה. בעבר קניון היה לא רק מקום לקנות בו, אלא גם מקום למפגש חברתי, מקום להעביר בו את הזמן ומקום להיות בו עם הילדים. כיום, זה עדיין קורה, אבל פחות".
"תקופת הקורונה השפיעה בצורה שונה, במרווחים גדולים מאוד, על החברות הקמעונאיות, אך יש חברות שיצאו מחוזקות מהתקופה ויש גופים שנפגעו בצורה חד־פעמית, שפוגעת בהם עד עכשיו, או חווים פגיעה מתמשכת שתשפיע גם בעתיד", אומר יזהר קנה, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה, "זה משתנה מחברה לחברה, והשינוי הוא פונקציה של שני דברים: החלק השני הוא החלק של המזל - ואני בכוונה מתחיל איתו מכיוון שאין שליטה עליו, ולכן הוא לא תחום עיקרי. זאת אומרת, השאלה היא באיזה עולם אתה ובאיזה תחום אתה עוסק. יש ענפים שנהרסו כליל ויש שנפגעו פחות. המרכיב הראשון והחשוב יותר הוא כמה גמישות מחשבתית ויכולת שינוי יש לבית העסק. ככל שהעסק ישתנה ויפתח אפיקים חדשים, הוא ייצא מהמשבר הזה מחוזק".
אחת המגמות בהבדלים בין עסקים היא, כאמור, דרך ההתנהלות בתוך המשבר. "אצל חלק מהגופים אנחנו רואים עלייה במכירות באונליין. מי שידע לנצל את ההזדמנות לפרסם ולדחוף את המוצרים, כולל תמיכה של מערך הלוגיסטיקה, הצליח, ובגדול. מצב אי־הוודאות חייב את העסקים לגמישות מהרגע להרגע, לקבל החלטות מהירות בתוך העסק ולהתארגן מהר. למשל, האם להוציא עובדים לחל"ת, וכמה? אנחנו רואים בצורה ברורה שמי שידע לקבל החלטה ולהתארגן במהירות, הרוויח בסופו של דבר או לפחות צמצם מאוד את הנזק". זה אולי יישמע מוזר, אבל הקורונה דווקא הביאה להתייעלות כללית בהרבה מאוד עסקים: "פתאום למדת שאפשר להחזיק מעט עובדים. זה משהו שמבחינה רוחבית ייעל את רוב המערכות", מוסיף קנה, "אני שומע את זה מהרבה מאוד מקומות, כולל ממאיר שפיגל, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שאמר שהוא רואה את זה בכל מיני גופים שהצליחו להתייעל".
כאמור, גם למזל יש חלק לא מבוטל, על פי קנה: "אם אתה בעסק שמוכר מחשבים, המכירות גדלו בצורה אדירה, גם בציוד הנלווה. לעומת זאת, אצל מי שמוכר ציוד כמו מוצרי אופנה ואיפור נרשמה ירידה גדולה מאוד במחזורי המכירות, והדבר הקשה ביותר שקרה הוא שאנשים למדו שאפשר לחיות בלי הדברים הללו. היו גם עסקים רבים שניצלו את הצורך במסיכות ובמוצרים נלווים כדי להוסיף אותם למלאי המוצרים שלהם - והרוויחו מזה. זהו אקט מובהק של גמישות".
מה הצפי לעתיד הקרוב?
"קשה לי מאוד להעריך, וקשה גם לקמעונאים עצמם, בעיקר מכיוון שאי אפשר לדעת מה המדינה צופה לנו מבחינת סגר. הבעיה השנייה היא מה תהיה תגובת הציבור. ההיסטוריה מספרת לנו שבתקופות של משברים, החזקים התחזקו והחלשים לא שרדו, וזה הצפי גם כאן. שאלה גדולה מאוד שנשאלת כעת היא היכן יהיו הבנקים ומערכות האשראי בעוד כמה חודשים. נכון לעתה, הרשויות הולכות לקראת העסקים, מה יהיה קדימה? עדיין לא ברור. לדעתי, הולכת להיות תקופה מאתגרת, עם עליות ומורדות, שתתאזן בהתאם להתנהגות הבנקים ומערכות האשראי, שמשמשות כעמודי תמיכה. עדיין יש אי־ודאות גדולה בנוגע למצב האבטלה בישראל. המדינה לא תצליח להחזיק כמות כזאת של אבטלה בלי שזה יפגע רוחבית בכולם. ככל שנישאר לאורך זמן במצב הזה, יהיה חסר לאנשים בכיס - וכאן הסכנה".
יוחננוף
איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף אמר: "אנחנו משפחה שהיא עסק, ועסק שהוא משפחה. הזמנים המורכבים לא משנים את זה. הערכים שספגנו בבית ההורים משפיעים מאוד על הראייה העסקית, ואנחנו מנהלים את עצמנו תמיד עם חיבור לקהילה. זה מתחיל בשילוב הסניפים שלנו בקרב הקהילה ברחבי הארץ וממשיך בלהחזיר לקהילה. מה שהתחיל לפני כמה שנים עם פרויקט לעידוד אורח חיים בריא, הפך לקהילת הריצה של רשת יוחננוף (הפועלת זה כשלוש שנים), שכוללת כיום חמש קבוצות ריצה הפתוחות להצטרפות של כלל הציבור בערים: תל אביב, רחובות, בת ים, פתח תקווה וכפר סבא. כל קבוצה מלווה על ידי מאמן מקצועי ומוסמך (במימון יוחננוף), ללא עלות למשתתפים.
בימי הקורונה התחלנו לסייע עם למעלה מ־1,000 ארוחות חמות שמגיעות כל שבוע עד לביתם של קשישים, ניצולי שואה וחיילים בודדים ברחבי הארץ. את המיזם החברתי שלנו, 'כולנו משפחה אחת', שהקמנו לפני שנתיים אנחנו מגדילים השנה משמעותית, והצטרפו אלינו הרבה שותפים לדרך, בהם מכינת 'שובו אחים', מד"א, עיריות שונות, עמותת 'מען אחי', עמותת 'פעימת לב', ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים. המיזם צפוי לתרום כ־15,000 סלי מזון למשפחות נזקקות ונפגעות קורונה, הלקוחות יכולים להצטרף ולתרום בקופות בסניפים. זה שלב שבו כולנו צריכים לשאת בנטל כי הוא כבד לשכן שלנו. לחלוק את בקבוק המים במדבר החם. אני מאמין שהכוח שלנו טמון בערכי המשפחה, ואסור לשכוח זאת".
רמי לוי
"כל נותן שירות במדינת ישראל צריך להבין דבר אחד, לתת שירות זה תחום בפני עצמו", אומר רמי לוי, איש עסקים והבעלים של רשת רמי לוי - שיווק השקמה. "גם בתקופות קשות אנחנו רואים קודם כל לנגד עינינו את טובת הצרכן, והמוטו של כל העובדים והמערך בשיווק השקמה הוא 'לתת שירות זו זכות'. השנה האחרונה הייתה קשה, והיו בה התמודדויות לא פשוטות שנבעו ממשבר הקורונה, אבל הצלחנו להיערך בזמן בכל הנוגע הן למיגון הסניפים שלנו והן לפתרונות עבור אותם אנשים שרוצים לערוך קניות אבל מסיבה כזו או אחרת לא יכלו להגיע לסניפים. דאגנו לשפר את המערך ולהגיע אליהם הביתה. גם לקראת השנה החדשה אנחנו שמים לנגד עינינו את המוטו שאנחנו שם עבור הצרכנים, גם בזמנים טובים וגם בזמנים קשים. אנחנו ערוכים לתת שירות בכל זמן, בצורה הכי ממוגנת ויעילה, להוביל דרך, וכמובן לדאוג שהצרכן יקבל את הטוב ביותר מבחינת המחיר, האיכות והשירות".
תנובה
"כחברת מזון ישראלית, תנובה מספקת מזון לשולחן האוכל הישראלי כבר יותר מ־90 שנה. לאורך השנים דאגנו תמיד לייצר מוצרים, כך שלכל אחת ואחד במשפחה יהיה בדיוק את מה שהם צריכים ואוהבים", אומר אייל מליס, מנכ"ל תנובה. "אך למרות שמזון הוא לב הפעילות שלנו, הייתי רוצה להאיר דווקא היבטים אחרים של העשייה שלנו בתקופה האחרונה. בראש ובראשונה, העובדים שלנו. להיכנס לסופרמרקט ולראות את מדפי חלב, תחליפי החלב, שניצלים של מאמאעוף, דגי תנובה או אפונה של סנפרוסט, זה נראה כמעט מובן מאליו. אבל כדי שמוצרים אלה יגיעו מדי יום בזמן לכל צרכנייה וסופרמרקט בכל מקום בארץ, נדרשת מחויבות יומיומית מסביב לשעון של אלפי עובדים.
הקורונה, שאילצה אותנו לעבודה ביותר משמרות וקפסולות, אף הגבירה את מאמץ העובדים, ולכן היה לנו חשוב לוודא שהם מקבלים את ההוקרה והתמיכה הראויה על מסירותם. הקפדנו להמשיך כמה שיותר בתוכניות הפיתוח והתגמול שתוכננו ל־2020 למרות אי־הוודאות, בין אם זה על ידי תשלום הבונוסים השנתיים, השקת תוכנית העשרה שנגישה לעובדים מכל הארץ, הפעלת בית ספר להנדסאים, שמאפשר לעובדים, על חשבון החברה, לימודי תעודה ומסלול קריירה חדשה, ותוכניות נוספות. מעל לכל, שמרנו על קשר וקשב, כדי לוודא שכל אחד מקבל מענה.
"מיקוד נוסף שלנו היה הקהילה. הקמנו את אתר 'זמן משפחה', שכולל אוצר של פעילויות וטיפים של מומחים, שאפשרו לעבור את תקופת הסגר קצת יותר בנעימים, והאתר ממשיך להתחדש כל הזמן. כמו כן, המשכנו לפעול למען המשפחות שלנו מ'בתי לגדול טוב'. אלו מרכזים קהילתיים שאנו מפעילים זה תשע שנים בשכונות ברחבי הארץ עם החברה למתנסים והרשויות המקומיות, המציעים לילדים בגיל הרך ולהוריהם חוגים ופעילויות העשרה מסובסדות או ללא עלות, במטרה להעצים אותם ולתת להם הזדמנות שווה. מדי שנה 'בתי לגדול טוב' משרתים יותר מ־150,000 ילדים, ולא נתנו השנה לקורונה לעצור אותנו.
בימי הסגר עמדו צוותי הבתים בקשר עם המשפחות, וקיימו פעילויות מרחוק, ובמהלך החופש הגדול, הבתים נפתחו מחדש, מציעים פעילויות לכל המשפחה ומהווים בית של ממש לפוקדים אותם."אלו ימים מאתגרים, שחייבו אותנו להסתכל על הרבה דברים מחדש, אבל אולי יותר מכל הם נתנו משנה תוקף לערכים המשפחתיים שממשיכים ללוות אותנו כבר שנים ארוכות. ברצוני לאחל לכל בית ישראל שנה טובה, שנת בריאות, ושנזכה לחזור לשגרה במהרה".
שופרסל
"עם התפרצות משבר הקורונה בישראל, שופרסל ראתה לנגד עיניה, כאקט של אחריות לאומית, לספק לתושבי מדינת ישראל מזון ומוצרי צריכה בהיקפים הנרחבים ביותר שניתן, תוך העברת מסר של הרגעה ולקיחת אחריות", אומר צביקה ביידא, סמנכ"ל לקוחות ושירות בשופרסל, "החברה התאמצה להרחיב מסיבית את מערך משלוחי האונליין, מתוך מטרה לאפשר לכמות לקוחות גדולה ככל הניתן לקבל משלוח הביתה ולחסוך את הצורך לצאת מהבית. לצורך כך הרחיבה החברה את מספר סניפי ההפצה של האונליין, גייסה אלפי עובדים לתפקידי ליקוט, הרחיבה מאוד את מוקדי שירות הלקוחות וביצעה התאמות תפעוליות ולוגיסטיות משמעותיות. כל זה אפשר לחברה להגדיל בעשרות אחוזים את מספר המשלוחים היומי. "לצד זאת, החברה עיבתה את עבודת מערך הסניפים, ובעשרות סניפים אף בוצעה עבודה לאורך 24 שעות, סביב השעון, כדי לאפשר למקסימום לקוחות גישה לסניפים בכל שעה, תוך הימנעות מהתקבצות לקוחות גדולה בשעות מסוימות.
"עובדי החברה ניצבו במהלך משבר הקורונה במרכז הבמה. אם נשווה את אירועי הקורונה, ובפרט את ימי הסגר, למלחמה, הרי שעובדי החברה היו אלו שנלחמו בחזית והתייצבו מדי יום לתת שירות למיליוני הלקוחות, תוך לקיחת סיכון הנובע מהיחשפות לקהל, וכן תוך השארת בני משפחה בבית וילדים ללא מסגרות. "ההירתמות האדירה של עובדי החברה למאמץ המשותף, והנכונות להשתתף בעבודה המאומצת של אותם ימים, אפשרה לחברה רציפות תפקודית שתרמה ליציבות החברתית בישראל ולהמשך היותה המובילה בתחומה.
"החברה רואה עצמה מחויבת להמשיך ולפעול בשעות שגרה, כמו גם בשעות חירום, כדי לשרת את ציבור הלקוחות הרחב שלה, תוך שמירה על בריאות עובדי החברה, וכן כדי להוות שותף הגון ואחראי למאות הספקים שמוכרים את מוצריהם באמצעות החברה.
"שופרסל תמשיך ותפעל לשיפור השירות ולהבטחת איכותו, גם בימי העומס של תקופות חירום כמו שחווינו בגל הראשון, ותפעל להשתפר ככל הניתן, בהתאם לתובנות שנצברו בימים לא שגרתיים אלו"