פאהן קנה-חוזרים מקצועיים
מן העיתונות

הקורונה הכלכלית - ראיון עם רו"ח מיקי בלומנטל

מיקי בלומנטל מיקי בלומנטל

"במקום הלוואות ומענקים אפשר להאריך את מועד תשלום המסים"

מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה מציע ארבעה פתרונות:

1. לצאת במצבע גילוי מרצון

"הנוהל שמאפשר לאנשים לדווח על הון שלא דווח, ולדלג על ההליך הפלילי, נעשה בעבר בשני סבבים והכניס עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה. אפשר לעשות את זה שוב, ולהגדיל את הכנסות המדינה בתקופה שבה הגירעון מזנק. זה הליך פשוט, קיים ומוכר, שרק צריך להפעיל אותו פעם נוספת".

2. לדחות תשלומי מסים

"המטרה של התוכנית הכלכלית היא, בין היתר, לדאוג שהכסף יגיע למעסיקים. כדי לאפשר לאנשי עסקים תזרים מזומנים נוח יותר, ניתן לקבוע מנגנון שמאריך את מועדי תשלום המסים.

"ראינו שהעסקים מתקשים לקבל את הכסף שמובטח להם מהמדינה, בין אם מדובר בהלוואות ובין אם מדובר במענקים. המשמעות בפועל של דחיית מועדי התשלומים השונים למס הכנסה ולמע"מ, לדוגמה דחייה ב-90 יום למשך השנתיים הקרובות, היא מתן הלוואות תוך כדי דילוג על המנגנונים הבעייתיים. זה פתרון מצוין ומעשי לאנשי עסקים שזקוקים לאשראי".

3. להקל על משיכת דיבידנדים

"בעבר היו תוכניות מיוחדות למשיכת דיבידנדים כלואים מחברות בשיעור מוטב, וכדאי לעשות את זה שוב - בפעם האחרונה שעשו זאת, והסתיימה בינואר האחרון, זה הצליח מאוד.

"כיום המס על הדיבידנד מחברה ליחיד הוא 33%, ובפעם שעברה הפחיתו את המס ל-25%. זה טוב לשני הצדדים - המדינה תגבה סכומי כסף מהותיים, ומצד שני האזרח משלם פחות כסף על משיכת הדיבידנד. לאזרח תהיה תחושה שהוא חוסך כסף, כי הוא משלם מס מופחת על הדיבידנד שהוא מושך.

"גם במקרה הזה, מדובר במנגנון קיים שניתן להפעיל בקלות. האזרח ייצא מרוצה, והמדינה תעשיר את הקופה".

4. לסלק מחלוקות מס מוקדם

"פעמים רבות קיימים פערים בין מה שנישומים מדווחים לבין הסכומים שמס הכנסה דורש. מדובר בפרשנות ובגישה אחרת, ולא בהליכים פליליים. בפערים האלה מסתתרים סכומים עצומים, וגם פה ניתן לעשות מעין מבצע שמגשר על הפער, ומאפשר לאנשים לשלם חלק מהסכום ולסיים את ההליך.

"לממשלה ולרשות המסים זה ישתלם מאוד. המדינה תקבל הרבה כסף בתוך זמן קצר, במקום הליכים המתמשכים לאורך שנים רבות בבתי משפט. בנוסף, לאדם הפרטי שיחתום על הסדר כזה זה ישתלם, כי הוא ‘קונה’ את הסיכון שלו לשלם יותר בעתיד, במקרה שיפסיד בהליך המשפטי מול רשות המסים.

"יש פה ווין-ווין - גם נחסוך את ההליך המשפטי, גם המדינה תקבל את הכסף, וגם האזרח ישלם סכומים מופחתים לעומת מה שרשות המסים התכוונה שהוא ישלם במקור". 

הכתבה פורסמה באתר גלובס, לצפייה לחץ/י כאן.