-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
"אין כמעט ביקור באתר בנייה שלא מוציאים בו צו בטיחות"
המערכת הממוחשבת מיושנת, הקנסות על קבלנים לא יעילים כי אין כוח אדם, ובמשרדי ממשלה אחרים לא נותנים כתף - עם כל אלה ארז מימון הצליח להתמודד. אחרי שהרגיש שגורמים במשרד העבודה התערבו בתפקודו "ולאור לחצים בגבול הלא חוקי", התפטר במפתיע אחרי חצי שנה בלבד בתפקיד
באמצע ספטמבר האחרון התייצב ארז מימון, אז ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בכנסת, לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות שעסק בנגע תאונות העבודה באתרי הבנייה. תוך זמן קצר הפך מימון לדובר המרכזי בדיון. "סגרנו את המחצית הראשונה של השנה עם נתונים לא טובים. אם אנחנו משווים את זה לממוצע חמש-שנתי, אנחנו בעלייה של כ-30% בהיקף ההרוגים במחצית זו", הצהיר מימון שבמשך דקות ארוכות פירט בפני הנוכחים את פעולות הגוף עליו הוא אמון וענה על שלל שאלות.
אף אחד מהנוכחים בדיון לא יכול היה לנחש שבאותו הזמן החל מימון לחוש שיש במשרד שלו עצמו מי שמצרים את צעדיו ופוגעים, לתחושותיו, בעבודתו.
לפני כשבועיים התפוצצו הדברים כשמימון, אחרי חצי שנה בתפקיד בסך הכל, הגיש לממונים עליו מכתב התפטרות, מלא בהאשמות חריפות נגד הממונה הישיר עליו מוטי אלישע ונגד משרדו. "אני מודיע בזאת על התפטרותי מתפקידי כראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לאלתר", כתב ונימק את הסיבה להתפטרות המפתיעה בכך שהיא נעשית "לאור העובדה שממונה על הזרוע (מוטי אלישע. ג"ל) בגיבוי המשרד, מתערב בתהליכים שאינם נוגעים לתחום אחריותו ע"פ חוק.
זאת ללא ידע, סמכות והכשרה מתאימים, דבר שגובל בחוסר אחריות ופוגע בתפקודו של המינהל ובכך גם באינטרס המרכזי של שלום הציבור. ולאור לחצים רבים מצד גופים שונים במשרד, לקדם אג'נדה תקשורתית, שהינה בגבול הלא חוקית, על חשבון אג'נדה מקצועית".
בראיון ראשון לאחר ההתפטרות הוא מספר ל"גלובס" כי "הסיבות שהביאו להתפטרות שלי לא היו קשורות לקושי עם התפקיד. הייתה התערבות בשיקול הדעת המקצועי שלי, והחלטתי שאני לא יכול להמשיך בעבודתי".
אנשים מסביבך הופתעו שעזבת?
"מי שעבד קרוב אלי ידע שיש כמה דברים שמפריעים ליושרה שלי ולתפיסה המקצועית שלי. אבל המעטפת מסביב הופתעה. קיבלתי פניות מחברי כנסת רבים שביקשו ממני לשקול שנית את ההתפטרות".
היה מקרה ספציפי שבגללו התפטרת?
"ההתפטרות היתה על הפרק כמה שבועות, והיה איזה טריגר שהוביל אותי לאירוע הזה", הוא מסביר ומסרב לפרט. "העיתוי נגזר ממשהו שקרה באותו יום".
"תראה, באתי מתוך מקום של שליחות. אני גמלאי של צה"ל. אני באזור הנוחות. אתה תצחק מכמה אני מקבל (שכר, ג"ל). אבל באתי עם האינטגריטי שלי והאמירה המקצועית שלי. ולכן חשבתי שבשלב הזה כבר נכון שאני אשים את ההתפטרות שלי".
"המפקחים באים באוטובוסים" זה שלי
הוא בן 50, ובמשך שנים רבות מילא שלל תפקידים בצה"ל. כדי להתמנות לתפקיד ראש מינהל הבטיחות קיצרה משפחתו את שהותה בחו"ל. "עקב עבודתה של אשתי עברנו לגור בקנדה. עם התפרסם המכרז לתפקיד החלטנו לחזור", הוא מספר.
"הומלצתי לתפקיד מתוך מתמודדים רבים על ידי ועדת איתור שהובלה על ידי מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר אביגדור קפלן, ונבחרתי בסופו של דבר על ידי השר חיים כץ".
זה היה הגלגול השני שלו במינהל, אחרי שבעבר שימש כראש תחום החקירות והאכיפה במשרד. בדצמבר 2015 הדהים רבים במהלך דיון בכנסת שנסב סביב אירועי בטיחות באתרי בנייה כשסיפר שהם מגיעים לתאונות קשות באוטובוס. "אנחנו מגיעים לכל אירוע מוות. ברוב המקרים אנחנו מגיעים באוטובוס ועם תיק על הגב, כי רכב לחוקרים שלנו וגם למפקחים אין", אמר מימון, "זה מזעזע", אמרה אז חברת הכנסת שלי יחימוביץ'.
"זה בדיוק עדות ליחס שהמדינה מעניקה למוות הזה", הוסיפה בהמשך הדיון.
עד כמה המצב השתפר מאז? כיום יש למינהל הבטיחות כולו כמה כלי רכב. זה אמנם רחוק מהמצב הרצוי, אך לדברי מימון, ככל שזה נוגע למחלקת החקירות אותה ניהל בעבר, הבעיה קשה במיוחד ולמעשה הוא טוען שהונחתה עליה מכת מוות.
"במקור כיוונו אותה ל-26 תקנים. בפועל כשהיא קמה לפני עשור הוקצו רק תשעה תקנים", הוא אומר ומספר שמעולם לא היה מצב שבו כל התקנים אוישו. עד לאחרונה היו במחלקת החקירות חמישה חוקרים וכיום שניים.
אז היום כשיש תאונה קטלנית, אתם לא מגיעים?
"מי שחוקר תאונות מוות ופציעה קשה זו המשטרה. אנחנו שולחים מפקח שמכין דו"ח בירור, שכולל הבנה מקצועית של מה שהתרחש שם. הוא נותן חוו"ד מה הסיבות מרכזיות שהובילו לתאונה, ועם הדו"ח בירור הזה המשטרה אמורה לבצע חקירה. היחידה שלנו אמורה להתעסק בהרבה דברים אחרים שהמשטרה לא מתעסקת בהם, לדוגמא זיופים של הדרכה בגובה, או בעל מפעל שמבצע חזרה על עבירות בטיחות."
איך נשארו במחלקת החקירות שני עובדים בלבד?
"שלושה העברנו למשטרה. השר גלעד ארדן כבר הודיע שמקימים יחידה חדשה בלהב 433 שתתמקד בתאונות העבודה".
אז זו לא יחידה חדשה לגמרי - פשוט מביאים כסף ממקום אחר.
"נכון. לוקחים מאיתנו שלושה. זה אומר להמית את היחידה שלנו לגמרי".
בעבר נטען שלחוקרי המשטרה אין ידע מקצועי מספיק לחקור תאונות עבודה. מה דעתך?
"המשטרה חוקרת דברים מסובכים יותר, הכל עניין של למידה והתמקצעות. אנחנו בונים איתם את תהליך ההכשרה וההדרכה לחוקרים חדשים.
"יש עניין אחר של עומס עבודה", הוא אומר ומפתיע באומרו שגם יחידת הדגל החדשה של המשטרה לא תוכל לתת מענה לכל האירועים בשטח.
"הם דיברו על יחידה של 12 מקרים. זו הכמות שהם ייקחו אליהם. בעולם אוטופי אין ספק שהיו מעצימים את יחידת החקירות של המינהל, משם היו מעבירים את החומר למשטרת ישראל כדי לקשור את זה לרשלנות למשל, דבר שאנחנו לא מוסמכים לחקור בנושא".
אז בפועל, לאורך השנים יש הרבה רשלנים שלא מובאים לדין?
"חד משמעית כן. זה בא לידי ביטוי גם בפסקי הדין האנמיים. למעשה גם במקומות שבהם הורשעו מפרי חוק הם זכו לעונשים יחסית נמוכים בגלל תהליכי החקירה שלא היו מספיק שלמים ואיכותיים".
חלק מהבעיה טמונה גם במערכת הממוחשבת שעמה עובד המינהל.
"אנחנו עובדים עם מערכת מאוד בסיסית בשם 'אפיק' שקיימת כבר 30 שנה וקשה מאוד לתפעל אותה. זמן העבודה מול המערכת יוצר בזבוז משאב זמן אדיר.
"אחרי ביקורים באתרים, מפקח מבזבז במשרד כמעט שעה רק כדי לסרוק תמונות ולהכניס אותן למערכת כי היא כל כך מיושנת - במקום להיות בשטח. זה גם מוריד מוטיבציה למפקח. ברמה שלי מאוד קשה לחתוך נתונים כדי לבצע ניתוחים סטטיסטיים ולהוציא תובנות.
"יש גם בעיה עם מערכות שעובדות מול האזרח. אנחנו אחראים על 120 אלף מעליות, כל אחת נבדקת פעמיים בשנה וכל תזכירי הבדיקה מגיעים אלינו. היום העבודה היא חצי ידנית ויש חסר בנתונים כי אין כוח אדם לקבל 240 אלף מסמכים. חלק מגיעים בפקס וחלק במיילים המערכת לא יכולה להכיל את הכמות הזו. אז אני לא יודע איפה הדגלים האדומים שצריך להרים".
כמה כסף מערכת כמו שאתם צריכים עולה?
"45 מיליון שקל. אולי עכשיו כשחרב העיצומים של ההסתדרות מונפת יהיה יותר קל מול האוצר".
צריך יותר מלהכפיל את מינהל הבטיחות
26 השנים שבהן שירת מימון בצה"ל ניכרות עליו. כדי לתאר תהליכים הוא יורה מונחים צבאיים לרוב, ומנפנף בניירת מוקפדת שמלאה בניתוחים שביצע עם כניסתו לתפקיד.
"מצאנו שמפקח משקיע 7.2 שעות מזמנו בטיפול באתר בנייה או במפעל. זה כולל ביקור והוצאת צווים. אין כמעט ביקור באתר בנייה שאתה לא נותן בו צו בטיחות".
כמה עובדים יש במינהל כיום?
"98 עובדים. 60 מהם אנשי שטח ממש, והתקינה היא ל-120 עובדים. הגשנו דרישה מנומקת לתוספת של 159 תקנים נוספים, זאת אומרת יותר מלהכפיל את המינהל. ההסתכלות היא על הכל - לא רק על הבנייה אלא גם על בריאות תעסוקתית וחקירות ומנגנון של עיצומים כספיים. זו מסה קריטית מינימלית שנדרשת".
כבר כמה שנים מספר המפקחים באתרי הבנייה עומד על 18 בלבד.
"כאן חייבים להגיד מילה טובה לשר חיים כץ, שמהניסיון שלי היה אחד מהשרים שנכנס לדבר הזה הכי חזק, באומץ וברצון טוב להוביל מהלכים.
"בין היתר הוא סייע להגדיל את השכר ואכן, לאחרונה עודכן השכר ב-57 תקנים. בעניין ה-18 מפקחים, לפני חודש הסתדר גם העניין הזה ואנחנו בתהליך של מכרזים, אנשים הגישו מועמדויות ותוך פחות מחצי שנה נראה שכל התקנים מאוישים.
"לא רק מפקחים חסרים. עד כמה שהדבר הזוי, מטה המינהל מאויש כיום רק ב-40 אחוז. בתחום הבנייה חסרה כבר שנתיים וחצי פונקציה של מרכז תחום, האוטוריטה המקצועית".
אפשר דוגמא לתקנים שאתה מבקש להוסיף?
"יש מנגנונים שלמים שצריך להשלים, למשל בנושא של כוח האדם למנגנון העיצומים הכספיים. גם זה כלי שהשר חיים כץ הכניס, והוא כלי אכיפה מינהלי יעיל ביותר שאתה יכול להטיל עיצום כספי על עבירות בטיחות בגובה 35 אלף שקל או 20 אלף שקל. מתחילת השנה כשהכלי נכנס לתוקף חילקנו 940 עיצומים כספיים שכאלה".
והקבלנים משלמים?
"מ"מ ראש המינהל בפועל לפני, אריק שמילוביץ', הוביל את הפרויקט בצורה יפה, אלא שלא נתנו לו ולו תקן אחד מתוך ה-30 שנדרשים כדי לתפעל את המערך החדש. לכן הוא נאלץ להוריד שישה מפקחים וחוקרים מהבכירים והטובים ביותר, ולהושיב אותם מול מחשב על מנת שיטפלו במאות העיצומים שמגיעים מהשטח. כצפוי, מענה מצומצם שכזה מול מסה גדולה של פעילות נתקל בקשיים ובעיכובים שפגעו במידה רבה ביעילות כלי האכיפה הזה. אני מקווה שבאוצר יאפשרו להגדיל את התקינה ולהחזיר כוח אדם איכותי לשטח".
גם אם זה יקרה, זה ייקח זמן. מה אפשר לעשות מחר כדי להוריד משמעותית את אירועי הבטיחות?
"ניסיתי לראות איפה היכולת שלי לעשות שינוי בקבועי זמן קצרים. עם מי אני יכול לצאת לקרב. נוסף למשטרת ישראל ולמשרדי ממשלה, יש עוד גורם אחד משמעותי והוא הרשויות המקומיות", אומר מימון שעוצר לשנייה את שטף הדיבור ודופק לפתע בחוזקה על השולחן כדי להדגיש את דבריו: "הרשות המקומית אוחזת באתרי הבנייה משלב היתר הבנייה ועד טופס 4 (אכלוס. ג"ל). לרשויות המקומיות יש 1,000 מפקחים. זה אומר 1,000 אנשים שנוגעים באתר כמה פעמים בחודש.
" מהיום שנכנסתי לתפקיד קיימתי סדרת מפגשים עם מנכ"ל מרכז השלטון המקומי שלמה דולברג. בהתחלה אנשים בסביבתו היו סקפטיים, אבל לאט לאט ראיתי שהם נרתמים למשימה. שתבין הרשות המקומית סוברנית להגיד מה שהיא רוצה. יחליטו בעירייה שהם רוצים תקן פיגומים אירופאי, כמו שרוצים להעביר עכשיו דרך הכנסת - הם נותנים הוראה וזה קורה. או בניית עגורן ליד גני ילדים או זמני כניסה ויציאה של משאיות. המהלך הוא לשלב ידיים בפיקוח".
ונראה לך שהמהלך יבשיל?
"בסיכום דיון האחרון זה מה שהוחלט. סיפרתי גם בכנסת שלאחרונה מצאנו שני עגורנים באתר בנייה בבי"ח בילינסון שהופעלו על ידי צעירים בני פחות מ-18 ללא רישיונות. אם מחר העגורן קורס, זה לא עניינה של הרשות?
"אתן לך דוגמא אחרת. יום אחרי דיון שקיימתי עם מנהל מרכז השלטון המקומי שלמה דולברג בעניין, קרסו פיגומים באתר בנייה בישוב צור הדסה לתוך הרחוב. שלחתי לדולברג מיד תמונות ואמרתי לו - אתה רואה, רק על זה דיברנו אתמול - ההשפעה היא על תושבי העיר.
"מה גם שהיום האתרים נמצאים בלב העיר ולא במקום נידח. ראיתי שהאסימונים מתחילים ליפול בעניין הזה. זה אבולוציה".
יש מודיעין מהשטח, אין חיילים לשלוח
בשבוע שעבר קיים הרשם למחלות מקצוע כנס מקצועי. מימון, שמסתמן כאדם שלא נוטה לגילוי רגשות, מודה שהוא עצוב שלא נכח בכנס שבו נחשפו נתונים "מדהימים וחמורים", לפיהם בכל שנה מתים בישראל 800 איש ממחלות מקצוע. "הבריאות התעסוקתית היא חלק משמעותי מהתפקיד שלי", הוא מסביר, ואני מזכיר לו שהוא כבר לא בתפקיד ומכיוון שכך, אולי הוא יוכל להסביר מדוע אין אכיפה של הבטיחות מעבר לקו הירוק.
"חוק הבטיחות לא מוחל מעבר לקו הירוק. תשאל את פרקליט המדינה בעניין הזה".
אבל יש שם עובדים.
"זה קצת הזוי, זה ברור. אבל יש פה עניין משפטי ופוליטי".
אתה חושב שהמשרד צריך לבקש לפעול שם?
"תשאל את חיים כץ".
אז הנה שאלה בגזרתך. בכל שנה אתם מציגים מספרי הרוגים נמוכים יותר ממה שאוספים פעילים חברתיים וכלי תקשורת. אחת הסיבות היא שמקרי מוות שמתרחשים כתוצאה מפגיעת כלי רכב באתרים מסווגים כתאונות דרכים. רק בשבוע שעבר נהרג בני גרינברג שניהל אתר בנייה של הרכבת הקלה ונפגע ממערבל בטון. זה מטעה את הציבור.
"הסמכות לאכוף היא של משרד התחבורה ולמשל פנינו אליהם בעבר כדי שיחייבו התקנת מצלמות רברס ברכב הנדסי. אנחנו מבצעים אכיפה לפי תקנות ואין לי תקנה שמדברת על פגיעה מכלי רכב.
"בכל אופן, בעבר המצב היה כפי שאתה מתאר, אבל אני הכנסתי את זה לדו"חות" הוא אומר ושולף מייד את דו"ח התאונות החצי שנתי של 2018 לפיו נהרגו שבעה עובדים באתרי בנייה כתוצאה מפגיעת כלי רכב. "הכנסתי את זה לדו"ח כי זה חלק מהתמונה השלמה ואני רוצה שכל התמונה תהיה מול העיניים שלנו", אומר מימון.
לפי החוק, מבצע בנייה חייב לדווח מידית על תאונת עבודה. אתה חושב שזה מיושם בשטח?
"יש תת דיווח, בוודאות. אתן דוגמא. אנחנו יודעים שפיגומים קורסים, אבל הדיווחים שאנחנו מקבלים הם מינימליים ורק כשיש פגיעה אנחנו יודעים את זה".
אז אין לכם מספיק מידע?
"ההיפך. הייתי רוצה להפעיל קו חם שמקבל דיווחים מאזרחים. אבל שתהיה לי האפשרות להפעיל מישהו. זה מכפיל כוח. לצערי אני יכול להראות לך המון פניות של אזרחים, שמראים לי עבירות, אבל אני לא יכול לטפל בכולן. במשטרת ישראל זה לא קורה שיש עבירה והם לא שולחים ניידת.
"לפני 20 שנה, לכל מפקח תעשייה היו 800 מפעלים באחריותו - היום זה 4,000. התעשייה גדלה, והפיקוח לא. ב-20 השנים האחרונות הבנייה הוכפלה. כמה מפקחים נוספו? אפס. יש חוסר הלימה מובהק בין הגידול במשק לבין הפיקוח".
לדעת מימון, "אחת הסיבות לכך שהיקף התאונות לא מצטמצם היא הימנעות של רגולטורים וגופים אחרים מלתת כתף למשימה זו. אציין את מינהל התכנון שמכתיב את היקפי הבנייה בישראל ללא תיאום עם יכולת האכיפה של גופים אחרים ואת רשם הקבלנים שנמנע מלהטיל סנקציות על מפרי חוקי הבטיחות".
מה אתה אומר על דרישות ההסתדרות? הם מאיימים לפתוח בשביתה עוד השבוע.
"הלחץ של ההסתדרות מסייע בעניין הזה ויוצר מוטיבציית יתר באוצר לסייע".
ולמרות שלל הבעיות, מימון מבקש לסיים בנימה אופטימית: "האתרים בשטח הם על הפנים מבחינה בטיחותית. אין שאלה. אבל אנחנו נמצאים בכמה תהליכים שישפרו את המצב דרמטית. יתווספו תקנים, ויש תהליכים כמו העיצומים הכספיים שמוכיחים יעילות כיוון שבמקומות שבהם הטילו עיצומים ראינו שיפור. יש תוכניות להכול והן מוכנות, רק צריך לממש אותן בשטח".
תגובות: למינהל הבטיחות יש תקנים
ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה לדברים:
"ארז מימון סיים תפקידו כראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לאחר כ-5 חודשים בתפקיד. מחליפו בתפקיד הינו אריק שמילוביץ, סגן ראש מינהל בטיחות. נדגיש כי במקביל, אנו פועלים לאיוש התפקיד בהקדם.
"על מנת לטפל בבעיית הרשלנות באתרי הבנייה דרושה עבודה רב מערכתית עם רגולטורים נוספים.
"עם קבלת ההחלטה על הקמת יחידת חקירות משותפת בלהב 433 לנושא תאונות הבנייה בשנה האחרונה, משרד העבודה והרווחה הקצה מיידית 3 תקנים לטובת הנושא בשל חשיבותה הרבה של יחידת חקירות זו.
"במטרה להגביר ולטייב את הפיקוח ולשפר את מערך העיצומים (קנסות לקבלנים), להרחיב את יחידת החקירות ולהפעיל מענים טכנולוגיים מתקדמים, פנינו למשרד האוצר בדרישה ל-108 תקנים נוספים למפקחי בטיחות בבנייה, אולם לצערנו טרם נענינו".
"ממשרד האוצר נמסר: "למשרד הרווחה עשרות תקנים פנויים והוא מוזמן לעשות בהם כראות עיניו".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הוא האמון על תחום הבטיחות בענף הבנייה. בסמכות רשם הקבלנים לפעול בשימוע לקבלנים רק לאחר קבלת חומר מפורט על צווים מגוף זה, ונשמח לסייע במאמץ המשותף לכשחומר זה יגיע לרשותנו".
"בלי כוח אדם נוסף, מערך הרחפנים לא יהיה ישים"
כבר תקופה ארוכה שבמינהל הבטיחות מצהירים שהם יעשו שימוש טכנולוגי ברחפנים כדי לייעל את הפיקוח. בעבר אף יצא מכרז בנושא, אלא שלדברי מימון, בעוד שהפתרון הטכנולוגי ישים, במצב הנוכחי לא אין מי שיפעיל מערך שכזה.
"כחודש לאחר כניסתי לתפקיד הצלחנו לקדם את פרויקט הרחפנים. התחלנו לבצע ניסוי לבחינת היכולות ולגיבוש תפיסת הפעלה. אנו נמצאים לקראת סיומו של הפיילוט והתמונה שמצטיירת עכשיו הינה שחלק מהמערכות אכן יכולות לעזור בהרחבת זרוע האכיפה בעיקר באיסוף מודיעין.
"לאור העובדה שלצערי בתחום הבנייה לא חסר לנו מודיעין על עבירות בטיחות, יהיה נכון לשלב הטכנולוגיות דווקא במערך האכיפה. אלא שהפעלת מערך זה איננה אוטונומית ונדרש להקצות כח אדם כדי להכניס את המידע למערכות המחשוב. לאור העובדה שאנחנו שאנו בחוסר משווע של תקנים כיום, יהיה נכון להתקדם רק לאחר הסדרת נושא תקינת כוח האדם. ניצול מערך שכזה יהיה נכון בעיקר באיזורי בנייה מסיביים בהם, קצב סריקה של אמצעי טכנולוגי גבוהה משמעותית משל פקח".
הכתבה פורסמה בגלובס ב- 4.11.18, לצפייה, לחץ כאן