היי טק
מן העיתונות

התלבשו על חשבון הבנק שלי ואף אחד לא עוזר לי

מדי כמה ימים חשבונה של תושבת רמת גן מתרוקן

כשמישהו מושך צ'ק לא מוכר מחשבונה

אחרי התלונה הראשונה לבנק היא הייתה בטוחה שהפרצה נחסמה, אבל נסיונות הגבייה נמשכו וקיבלו תפנית מפחידה. בנק הפועלים: "בפועל, בשום שלב לא נמשכו כספים"

כשטניה קופטלוב, בת 29 מרמת גן, התעוררה בוקר אחד בתחילת חודש מרץ להודעת טקסט מפתיעה מהבנק שאין מספיק יתרה בחשבונה, היא לא העלתה בדעתה שחייה יהפכו לסיוט מתמשך של חרדה כלכלית ונסיונות חוזרים לרוקן אותה מנכסיה, שנמשך עד לימים אלה. 

"נכנסתי לאפליקציה וראיתי שלא רק שאין יתרה, אלא גם צילום של צ'ק שלא היה מוכר לי", נזכרת קופטלוב, "אני לא משתמשת בצ'קים אלא רק בכרטיס אשראי." 

כשקופטלוב הביטה על צילום ההמחאה, על סך 10,000 שקלים, היא הבחינה שהפרטים תואמים את פרטיה האישיים, למעט כתובתה הרשומה בבנק, שצוינה באופן שגוי. מיד היא הבינה שמדובר בזיוף. "המזייף חתם את השם שלי עם שגיאות כתיב, החתימה הייתה שונה לגמרי מהחתימה שלי, וגם את הסכום הוא כתב עם שגיאות כתיב. בחותמת בגב הצ'ק הופיעה איזושהי חתימה של בנק ברשות הפלסטינית. הכל היה רשום בערבית. אף אחד בבנק לא וידא אתי שהצ'ק שייך לי."

קופטלוב מיהרה לנסות ליצור קשר עם בנק הפועלים, שם מתנהל החשבון שלה. "בפעם הראשונה זה היה ממש התקף לב. נשארתי על הקו מהשניה שראיתי את הסמס ופשוט לא ענו לי", היא משחזרת. "בו זמנית נכנסה לי שיחה ממספר חסוי, מתקשרת אלי גברת מבנק הפועלים ואני אומרת ׳איזה יופי, בדיוק אני מנסה לתפוס אתכם׳. היא בתגובה שאלה אותי ׳חמודה, את בודקת לפעמים את חשבון הבנק שלך? את רוצה אולי הלוואה?׳, ניסיתי להסביר לה שניסו להפקיד צ'ק מזויף, אבל היא סיימה את השיחה בטענה שהיא לא מטפלת בזה."

כשהצליחה ליצור קשר הבנק הסבירו לה במחלקת הביטחון שעליה להגיש תלונה במשטרה, וההמחאה תבוטל כשתגיש לבנק את האסמכתא. חשבונה של קופטלוב מנוהל בנתניה, ועל כן היא מיהרה להגיש תלונה מקוונת. עם העברת האסמכתא לקצין הביטחון בבנק, הצ'ק בוטל. באופן טבעי, קופטלוב תהתה בפני נציגי הבנק איך היא יכולה לוודא שלא ימשיכו לכבד המחאות נוספות אם יהיו כאלו. "בבנק אמרו לי ׳לא, מה פתאום, מעכשיו אף צ'ק לא יכובד כי אנחנו יודעים שמדובר בזיוף׳". 

מספר ימים לאחר הגשת התלונה, קופטלוב גילתה לאכזבתה שתלונתה במשטרה נסגרה. "הסבירו לי שעקב חוסר ראיות אודות החשוד, לא ניתן להגיע אליו ולכן התיק נסגר. לא הבנתי איך זה יתכן כשגונבים לי כסף. הסבירו לי שאם ארצה פרטים נוספים עלי לגשת לתחנת המשטרה בנתניה, להגיש ערעור ולפתוח עוד פעם תלונה." 

אישור אוטומטי

למרות אכזבתה מהטיפול המשטרתי, קופטלוב חשה רגועה ושהיא יכולה להמשיך הלאה בחייה, אך להפתעתה כעבור 3 שבועות גילתה ששוב נמשכו מחשבונה שתי המחאות נוספות, בסך של 6,300 שקלים. גם הפעם היה מדובר בצ'קים שנמשכו על ידי מוטבים שונים באמצעות בנק ברשות הפלסטינית, ועם חתימה שאינה תואמת את שלה. קופטלוב, מבוהלת מריקון חוזר של חשבונה, מיהרה ליצור קשר שוב עם הבנק.

"הסבירו לי שמדובר בטעות חד פעמית, כי לבנק אין איך לצפות ניסיון משיכה, ואם מישהו ברשות הפלסטינית מפקיד צ'ק אז הבנק אוטומטית מאשר את זה, אבל אז מבצעים זיכוי. לא כל כך הבנתי למה זה עובד ככה, אבל ראיתי שהצ'קים בוטלו, אמרתי תודה רבה ורצתי חזרה לעיסוקים שלי. חשבתי שבזה זה יגמר." 

ה"סיבוב" האחרון של הפקדת הצ'קים שמפוזרים ברשות הפלסטינית ושעליהם מתנוססים פרטיה של טניה, התרחש לפני שבועיים, בימי חג. הפעם היה מדובר בשתי המחאות נוספות בסכום כולל של 6,340 שקלים. "נתקעתי. אף אחד לא ענה לי. לא באפליקציה, לא בטלפון ופשוט לאורך כל סוף השבוע לא יכולתי למשוך כסף מהחשבון", היא מספרת בחרדה. "זה יכול להיות שבאמצע יום עבודה אני רעבה, יורדת לקנות אוכל ומגלה שאין לי כסף.

זה פשוט מדהים ואף אחד לא מדבר אתי. כל פעם אני מתחננת לבנק, בבקשה, איזה פתרון יש, והם אומרים לי שככה זה. שאלתי אותם אם אני צריכה לסגור את חשבון הבנק שלי ולפתוח אחד חדש, והם אומרים לי ׳לא, מה פתאום׳. הסכומים ממשיכים לרדת ואני אבודה."

כדי לאמת את נכונות הפרטים, ביקשנו מטניה לשתף אותנו בפעולות חשבון הבנק שלה מאז שהחלו נסיונות המשיכה של ההמחאות מחשבונה. להפתעתנו גילינו שבנוסף להיעלמות של הכספים מחשבונה למשך 1-2 ימי עסקים עד שזוכתה, היא גם חויבה בעמלות של החזרה וביטול בסכומים של 17-55 שקלים עבור כל צ'ק.

"את לא יודעת מתי ירוקנו לך את החשבון"

בעקבות סיפורה של קופטלוב, פנינו לרו"ח שי מדינה, שותף ומנהל מחלקת ביקורת חקירתית בחברת פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ. מדינה בעל ניסיון רב באיתור ומניעת מעשי הונאות, מעילות, אי סדרים כספיים והלבנת הון. הוא העריך כי מדובר בהמחאות אותנטיות שהופקו על ידי הבנק, שכן למעט שגיאת ההקלדה בכתובתה, לא נמצא בהן כל דופי. בבדיקה מדוקדקת של צילומי ההמחאות, אף גילינו עדות לכך שהן הונפקו בסוף שנת 2013. 

"סכומים אלו הינם נמוכים ולכן לא מגיעים לרף הדיווח האובייקטיבי בהקשר של הלבנת הון. יחד עם זאת, אחת הדרכים לאתר ולמנוע פעולות כגון אלו, גם כאשר מדובר בפעולות בסכומים נמוכים, היא על ידי ניטור שוטף של פעילות הלקוח במטרה לאתר פעילות חריגה המבוצעת בחשבונו", מסביר מדינה, "בהקשר לכך אציין כי המערכת הבנקאית בכלל, והמערכת הבנקאית בארץ בפרט, יודעת לזהות פעילות חריגה מעין זו, שאינה אופיינית ללקוח, טוב מכלל המערכות האחרות."

הניסיון האחרון, בינתיים, למשיכת צ'קים מחשבונה של טניה, התרחש לפני שבועיים, אולם היא הספיקה לקבל בתחילת השבוע שיחת טלפון מחברה לניכיון צ'קים בנוגע לאחד הצ'קים שניסו למשוך מחשבונה בחודש שעבר. "אמרתי לו ׳אדוני, אין לי צ'קים, הם מזויפים׳ ופשוט ניתקתי מרוב פחד. הכתובת של ההורים שלי מופיעה שם. הוא המשיך לשלוח לי וואטסאפים עם תמונות של הצ'ק המזויף." בעקבות הפנייה הגישה קופטלוב תלונה נוספת במשטרה והיא ממתינה ליצירת קשר ועדכון בנוגע להתקדמות החקירה. 

"התלבשו עלי ואף אחד לא עוזר לי. זה סטרס. את לא יודעת מתי ירוקנו לך את החשבון, מתי מישהו יגיע אלייך הביתה לגבות כספים מהשטחים, למי מחלקים את הצ'קים, על איזה סכומים, מי העבריינים. אני לא יודעת מה לעשות הלאה", מסכמת טניה בעצב.

לאחר שפנינו לבנק הפועלים עם המידע שבידינו, מיהרו בבנק לבצע בדיקה מעמיקה. מטעם בנק הפועלים אישרו בפנינו שפנקס המחאות הונפק בשנת 2013 על ידי קופטלוב, אולם בשל חלוף השנים היא לא זכרה זאת והייתה משוכנעת, עד אימות הנושא בפניה, שמעולם לא החזיקה בכזה. כעת האחריות לחקור מה התרחש במהלך שמונה השנים הללו וכיצד הוא התגלגל לידי גורמים עבריינים מוטלת על כתפי המשטרה. 

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "מרישומי הבנק עולה כי הלקוחה הנפיקה פנקס צ'קים בסוף 2013 והשתמשה בצ'קים במהלך שנת 2014. מאז ועד למועד הצגת הצ'קים לגביהם פניתם, בשנת 2022, הלקוחה לא הודיעה לבנק על רצונה לבטל את כלל הצ'קים בפנקס.

לגבי חמשת הצ'קים שהופקדו בשנת 2022 - הכספים לא נמשכו מחשבון הלקוחה וכל העמלות שנגבו בגין הפקדת הצ'קים ו/או ביטולם - זוכו בחשבון.

בהתאם לאופן הטיפול בצ'קים, עם הצגת הצ'ק, הוא מופקד לחשבון, ולאחר שהבדיקה מעלה כי אין לכבד את הצ'ק, מופיע זיכוי, אולם בפועל, כאמור, בשום שלב לא נמשכו כספים מן החשבון.

אנו מזמינים את הלקוחה לפנות אלינו בכל בירור נוסף."

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה, המשטרה פתחה בחקירה, במסגרתה עלה כי מדובר בפנקס המחאות שעפ"י החשד הופק ונעשה בו שימוש ע"י אדם שאינו בעל החשבון. באשר לתלונה שהוגשה ביום א׳, המתלוננת תזומן למתן עדות בתחנה להמשך טיפול בתיק. נמשיך לחקור את המקרה במטרה להגיע לחקר האמת."

פורסם באתר מאקו ב- 12.5.22 לקריאת הכתבה - לחץ כאן

 

 

העתק את הטקסט של המאמר