-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
ניהול חברה בתקופה של משבר
כמעט בכל יום חברה אחרת מודיעה על שלב א' ושלב ב' של צמצומים ופיטורים - מגיפה חוצה יבשות שמתמשכת. לאחרונה פורסם כי כי מטא (פייסבוק) מתכננת לפטר כ-10,000 עובדים ולסגור עוד כ-5,000 משרות פתוחות, ונראה שהמגמה הזו לא תאט בקרוב. במהלך 2022, חברות הייטק פיטרו קרוב ל־7,000 עובדים בישראל ובארה"ב היקף הפיטורים מגיע ל-150 אלף עובדים. זאת בעקבות הפסדים וירידת שווי לכל החברות המובילות: מטא, מיקרוסופט, אמזון, אפל ועוד מתוך מטרה לבנות אמון מחודש אצל המשקיעים ולעשות הכל על מנת לצמצם עלויות ולהגדיל את הרווחים.
ניהול חברה בתקופה של משבר וכניסה למיתון אינה משימה קלה כלל, להלן כמה טיפים שעלו כתוצאה מביקורות פנים שבצענו בחברות רבות:
1. לחץ על מנהלים לעמידה ביעדים
- עמידה ביעדים היא מטלה מקובלת בדרגות ניהול שונות (כגון: עמידה ביעדי מכירות, בשיעור גידול נתח שוק וכו'). בתקופת משבר, הלחצים על מנהלים לעמידה ביעדים נעשים כבדים. הדבר נובע מחד, מרצון ההנהלה הבכירה לעמוד בתחזיותיה לאנליסטים ולציבור הרחב, ומאמונה שבמידה ויפעילו לחץ כבד על המנהלים בדרג הביניים, ניתן יהיה לעמוד ביעדים למרות מצב השוק. מאידך, המנהלים שאמורים לעמוד ביעדים מפעילים על עצמם לחצים כבדים. הדבר נובע לעיתים מרצון להשיב לקדמותה משכורת, שקוצצה עקב המצב בחברה, ולעיתים מרצון לשמור על מקום העבודה.
כתוצאה ממערכות לחצים אלו, נוצר מצב בו לא אפשרי לעמוד ביעדים. בשל כך, מנהלים מסוימים נשברים ומטים את הנתונים.
לעתים הדבר בא לידי ביטוי בדיווחים אופטימיים מהשטח, אשר מכסים על מצב קשה. כתוצאה מכך, ההנהלה הבכירה פועלת בסביבה של אינפורמציה כוזבת, אשר פוגעת בניהול החברה. לעיתים הדבר בא לידי ביטוי בייפוי דוחות כספיים, דבר אשר עלול לפגוע קשות בחברה דרך סנקציות של רשות ניירות ערך, מס הכנסה וכו'.
על ההנהלה להיות ערה לבעיה ולהתאים את היעדים למצב השוק. בנוסף, עליה לפקוח עין על מנהלים אשר מצויים בלחצים כבדים במיוחד, ואשר עלולים לנטות יותר מאחרים להישבר.
בקרות נוספות שמומלצות לעדכן ולבצע בתהליך הן ניהול הדוק יותר של היעדים ובדיקת סבירויות במהלך השנה , במידה ובעבר הדיווחים היו רבעוניים אז ניתן לבצע מעקב חודשי/שבועי וזאת על מנת לזהות פערים, לבקר ולפקח אחר תנועות חריגות בסוף חודש או בתחילת חודש/שנה, סיום תקופת היעד ותחילתה של תקופה חדשה זה שלב קריטי בתהליך ומלא בסיכונים,.
באחת הביקורות שערכנו בחברת מכירות, מצאנו כי מנהלי המכירות אשר נלחצו לצורך עמידה ביעדים וקבלת המענקים בהתאם, הגדילו את המכירות לקראת סוף התקופה, אך מבדיקה שערכנו בחודש העוקב מצאנו כי אחוז ההחזרות היה גבוה באופן חריג ובבדיקת עומק של מעגל המכירות/החזרות .
מצאנו כי באופן שיטתי עם מספר לקוחות ספציפים נהגו מנהלי המכירות להגדיל בסיום תקופת המדידה את המכירות אך בתקופה לאחר מכן ביצעו החזרות בסכומים רבים. הגדלת המכירות מלווה בחיוכים ושמחה בקרב כל עובדי החברה, עד לא מזמן כולנו התפעלנו מאירועי חברה נוצצים באיים אקזוטיים ברחבי העולם שמלווים במסע של יחסי ציבור ותחרות בין מחלקות משאבי אנוש מי מעניק יותר לעובדים, שלטי חוצות באיילון, פרסומות בפריים טיים, מרדף אחרי כל עובד והצעות עם תנאים והטבות שהיו רק בחלומות.
2. התנקמויות של עובדים ומפוטרים
תהליך הפיטורין, והפגיעה במשכורתם והטבותיהם של העובדים הנשארים, גוררת אחריה לעיתים משבר אמון של העובדים בהנהלה. אם בתקופת הגיאות רווחה נורמת התנהגות שאסרה על העובד פגיעה בחברה, אפילו אם הדבר תואם את האינטרסים האישיים שלו, הרי בעת משבר, נורמה זו נפגעת. פתאום נדמה לחלק מהעובדים והמפוטרים, שמכיוון שהחברה פגעה בהם, "מותר" להם לפגוע בה.
לאחרונה, במהלך ארוחת צהריים במסעדה הממוקמת בלובי בניין משרדים בתל אביב , שמעתי באקראי שיחה בין שני עובדים בחברת היי טק, שישבו בשולחן סמוך. השיחה נסבה על גל הפיטורין האחרון בחברתם אשר פוקד חברות רבות בתחום. אחד מהם סיפר על חברו שפוטר, וגנב בעוזבו מחשב נייד של החברה וכן העתיק מידע חיוני שיעזור לו בעבודה הבאה, זוג העובדים דיברו במרירות רבה על הנהלת החברה, והצדיקו את מעשיו של אותו מפוטר.
לדעתם, "לקיחת" המחשב אינה ברת גינוי, לאור חוסר הנאמנות שהפגינה החברה כלפי עובדיה ואף ציינו כי הנהלת החברה "בזבזה" כספים רבים אז חסרון של המחשב אינו יכול לפגוע בחברה העשירה.
המקרה הנ"ל ממחיש עד כמה שברירית יכולה להיות נאמנות עובדים כלפי החברה. מכיוון שבדרך כלל כח עבודה הוא גורם ייצור עיקרי, נחשפות חברות לסיכוני בקרה מהותיים בתקופת משבר. סיכונים אלו אינם מוגבלים לתחום כח אדם בלבד, כי קיימים בכל מחלקה ותהליך בחברה.
פגיעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים, כגון: גניבת ציוד, גרימת נזק במזיד לנכסי החברה, הפצת מידע כוזב ברשתות החברתיות ופגיעה בשם ומיתוג החברה, בזבוז במשאבים וכו'.
המפתח לטיפול בבעיות מסוג זה טמון ב-2 מרכיבים עיקריים: תקשורת ובקרה. קו תקשורת פתוח בין מנהלים לעובדים, מאפשר להנהלה להבהיר לעובדים את מצב החברה ואת הכורח שבצמצומים. תקשורת עם המפוטרים מאפשרת מתן סיוע באיתור מקום עבודה חליפי להם. התקשורת מקטינה במידה רבה את התסכול והמרירות אשר נצברים בקרב העובדים והמפוטרים בעיתות מעין אלו. יחד עם זאת, על החברה להגביר את הבקרה בעיתות אלו. רצוי כי עזיבת העובד תהיה מייד אחרי הודעת הפיטורין.
יש לבטל מיידית את סיסמתו, ולבטל את כרטיס/קוד הכניסה שלו לשערי החברה, לוודא החזרת ציוד באופן מסודר ויש להכין מראש את הנתונים הנדרשים לתהליך הפיטורין, כגון: יתרת הלוואה שיש לנכות מהעובד, ציוד עליו הוא חתום וכו'. בחברות אמריקאיות מקובל כי מיד לאחר הודעת הפיטורין מוצמד לעובד איש ביטחון, אשר מלווה אותו באריזת חפציו, עד יציאתו את שערי החברה.
באשר לעובדים שנשארו בחברה, הכרחי לשמר את מנגנוני הבקרה הקיימים בחברה, ואף לחזקם; שמירה על מתקנים וכניסות; ספירות מלאי וציוד; בקרה על רישומי נוכחות ואש"ל מנופחים וכו'. שימור מנגנוני בקרה מביא אותנו לסעיף הבא.
3. אבדן מנגנוני בקרה
באחת מהחברות שבדקנו, בוצע קיצוץ דרסטי בכח אדם, עקב קטסטרופה. אחת מהפונקציות שבוטלו היתה רכש. משפוטר איש הרכש, הועבר ביצוע הרכש למנהלי התחומים השונים בחברה (המפעל רכש חומרי גלם, השיווק רכש מוצרי פרסום וכו'). את בזבוז הכספים שמצאנו בביקורת רכש שערכנו בחברה, קשה לתאר.
כל מנהל תחום רכש מאיזה ספק שרצה, ללא קבלת הצעות מחיר נוספות, ראייה של תקציב העל של החברה ושימוש בנהלי הרכש אשר היו קיימים במחלקה. נרכשו פריטים מיותרים, שגרמו להתנפחות מלאים, ועוד.
הדוגמה הנ"ל ממחישה עד כמה שליפת קוביה אחת מהמגדל, ממנו בנויה החברה, עלולה לפגוע ביציבותו, ולעיתים אף למוטטו. אחד ממנגנוני הבקרה החשובים בחברה הינו הפרדת תפקידים. במקרה דלעיל, הפרדת התפקידים שאמורה להיות בין מזמין הסחורה ומקבל הסחורה מהספק, מקטינה את ההסתברות "לגניבת סוסים" עם הספק.
כאשר כל מנהל תחום מבצע רכש בעצמו, ביכולתו לסכם עם ספק שהסחורה כלל לא תגיע לחברה, ובתשלום לספק בגין הסחורה, יתחלקו שניהם.
כאשר מבוטלות פונקציות, צריך לזכור גם כי תהליכים בארגון משתנים, וכך גם זרימת המידע בגינם. במידה והחברה לא תבצע את תהליך הפיטורים בזהירות, ומבלי לפגוע בתהליכי מפתח, היא עלולה למצוא את עצמה מאיצה את תהליך הידרדרותה. בד בבד עם ביצוע פיטורין, יש לעצב מחדש את תהליכי הבקרה.
לדוגמה: יש לכתוב מחדש חלקים של נוהלי החברה, ולא - יתמסמס השימוש בנהלים בחברה בכלל, עקב אי תקפותם.
4. החלפת ספקים וקיצוץ בעלויות
אחת החברות שאנחנו בודקים נכנסה לקשיים כספיים, בעלי המניות החליפו את המנכ"ל במנהל, שתפקידו המרכזי הוא לקצץ בהוצאות החברה.
טווח הקצר אין בדרך כלל בעיה לקצץ בעשרות אחוזים בעלויות החברה: החלפת ספקים לזולים יותר, הגדלת אשראי ספקים, ביטול והקפאה של פרוייקטים ארוכי טווח, צמצום/מימוש שטחי הנדל"ן של החברה, וכו'.
הבעיה בתהליך זה היא שללא בקרה מתאימה, קיצוצים אלו יכולים לגרום לפגיעה קשה בחברה. לדוג', בנושא החלפת ספקים: בהנחה שבחירת ספקים, בעבר לא בוצעה באופן רשלני, הרי שנבחרו הספקים אשר איכותם ומחיריהם סבירים.
בחירת ספקים על פי מחירם בלבד עלול לגרום לפגיעה בטיב המוצרים שהחברה מייצרת. אם נוסיף למשוואה זו את הנתון שפעמים רבות הקיצוצים הינם עמוקים במיוחד ביחידת בקרת איכות (כי זוהי יחידה אשר לכאורה אינה יצרנית) אזי הסיכון לירידה באיכות מוצרי החברה הינו כפול ומכופל. באשר לקיצוץ מחירים והגדלת אשראי לספקים קיימים - הרי התהליך קוצר פירות חיוביים בדרך כלל, כיוון שקיימת נטייה לספק שעובד עם החברה שנים רבות, "לתת כתף", כאשר החברה במצוקה.
יחד עם זאת, במידה והדבר נעשה שלא דרך תקשורת עם הספק, לאורך זמן התהליך עלול לגרום לירידה באיכות הסחורה, השירות ידרדר, והספק יחפש דרכים להשיב את רווחיו שאבדו.
קיצוץ בהיקף רכישות החברה יביא אמנם להקלה תזרימית לחברה, אולם חשבונאית לא ישפר את רווח החברה, כיוון שהמלאים יקטנו בהתאם. קיטון המלאים משפיע בדרך כלל בצורה חיובית על רווחיות החברה דרך הקיטון בעלויות החזקת מלאי.
יחד עם זאת, גם תהליך זה צריך להיעשות תחת בקרה ועם תוכנית להפחת עלויות, כיוון שהחברה עלולה להכנס בקלות למצב של חוסר מלאי, אשר יפגע ביכולתה לספק את מוצריה במועד שהובטח, כמו כן אנו ממליצים כי התוכנית להפחתת עלויות תאושר על ידי האורגנים הבכירים ביותר בארגון ותלווה בדיווחים שוטפים אודות ההשפעות ביישום.
5. מכירות ולקוחות
בתקופות משבר קיימת נטייה למכור גם במחירים נמוכים, ולו כדי "לכסות את העלויות"; להאריך את משך אשראי הלקוחות (כי "אין ברירה, כך פועל השוק כולו כיום"), ולהכנס לעסקאות ללא בטחונות עם לקוחות, שבעבר החברה היתה בוחרת שלא לעשות עמם עסקים. במידה ומערכת הבקרה של החברה לא תעבוד באופן נמרץ והדוק בתקופה זו, עלולה החברה להתרסק יחד עם לקוח קש, או לקוח אשר חדל פרעון.
דווקא בתקופה זו יש לקבל מידע רלוונטי על לקוחות מחברות לבקרת אשראי ("אורות אדומים") אשר יצביע על שקים חוזרים, קשיים תזרימים, לבצע בדיקה על כדאיות ביטוח על חובות וכו'. יש לקבל ממערכת התמחיר נתונים אמינים לגבי כדאיות העסקה, ולעקוב מקרוב אחרי התנהגות הלקוח, באמצעות דוח גיול חובות וקיום שיחות שוטפות עם גורמים אחרים העובדים עם הלקוח.
6. שמירה על ממשל תאגידי תקין
בתקופת משבר שמלווה בפיטורי עובדים, צמצום פונקציות משמעותיות ושינוי בנהלי החברה עשוי לגרום "חורים" בשמירה אחר עקרונות של ממשל תאגידי תקין, בקרות אחר עסקאות מהותיות, עסקאות עם בעלי עניין, קיום של וועדות נדרשות, מדיניות תגמול בכירים ודיווחים נדרשים עשויים להיפגע כתוצאה מהשינויים והצמצומים, הפחתת ההדרכות לעובדי החברה בנושאים אלה וסיכון של שימוש במידע פנים בחברות עולה בתקופות אלה.
ההמלצה שלנו היא לא לצמצם פונקציות אלה, טעות במכוון או בטעות בנושאים אלה עשויה לגרום לאכיפה של הרשויות, סנקציות אישיות כנגד מנהלים בכירים ופגיעה מהותית במיתוג החברה, במיוחד בתקופה כזאת חשוב לחזק את הבקרה אחר יישום והטמעה של תוכנית האכיפה ובדיקת הנושאים השונים באופן הדוק.
7. ביקורת פנימית
לעיתים, כאשר חברה ציבורית נקלעת לקשיים כספיים, מנכ"ל החברה מאבד את התלהבותו מפונקציית הביקורת הפנימית בחברה, ומבקש להקטין את היקפי תקציב הביקורת. לכאורה, התנהגותו של המנכ"ל מובנת. במצב בו מצויה החברה, אחד מהדברים הפחות רצויים על-ידיו היא תוספת ביקורת, על זו המוטחת בו ממילא. מלבד זאת, ביקורת פנימית עולה כסף, משאב אשר אינו מצוי בשפע בחברה הנאבקת על קיומה.
מאידך, דווקא חברה הנתונה בקשיים כספיים, זקוקה לביקורת פנימית, ואולי אף יותר מאשר חברה שאינה במצבה, וזאת מכמה סיבות:
בחברה הנאבקת על קיומה, מופעל לחץ כבד על המנהלים בדרגי הביניים לעמוד במטרות שקבעה ההנהלה הבכירה.
לעתים קרובות, יעדים אלו אינם סבירים, ולא ניתן לעמוד בהם. כתוצאה מהקונפליקט שנוצר, עלולים להיות מנהלים שיעדיפו שיטות בלתי שגרתיות על מנת לרצות את ההנהלה. בין השאר, עלול מנהל לעקוף חוק, דבר אשר עלול לגרום לחברה נזק כבד. שיטה אחרת תהיה "בישול ספרים" - שיפוץ הדיווחים הכספיים שמקבלת ההנהלה, על מנת להציג תוצאות מיופות.
בחברה אשר קיומה העתידי מוטל בספק, מתרחש לעתים "סינדרום האנייה הטובעת", דהיינו: עובד או מנהל עשוי לחוש שהמטרה הראשונית הינה הצלת עצמו, על חשבון החברה. קיימות דרכים רבות מספור לעשות זאת, החל מגניבה פשוטה של כסף, מלאי או ציוד, דרך ביצוע מעילה, וכלה בביצוע עסקאות פרטיות עם לקוחות על חשבון החברה.
חברה בקשיים נאלצת, פעמים רבות, לפטר חלק ניכר מצוות העובדים. פיטורין אלו כרוכים לעתים באובדן שליטה ובקרה, כיוון שנתיבים של זרימת מידע ומבנים של בקרה נפגעו עקב הפיטורין. על החברה להשתמש במבקר על מנת לאתר את התחומים הבעייתיים, ולהמליץ כיצד ניתן לשקם את שנהרס.
לסיכום, עם כל הקושי של ניהול בתקופת משבר, מדובר בהזדמנות פז לחברה להשיל שומנים ולבצע שינויים. בתקופות צמיחה נוצרים כיסים של אי יעילות, ומתקבעים דפוסי עבודה לא נכונים.
על פי רוב, בוחרת ההנהלה לא להתמודד עם תופעות אלו, כיוון שהעתיד נראה מבטיח, ונחמד יותר להתמקד בצמיחה. בעזרת מנהיגות נכונה ניתן לבצע שינויים דרסטיים. הסיכון הגדול הוא לאובדן שליטה של ההנהלה בחברה.
לפיכך התהליך חייב להתבצע תחת בקרה ע"י חיזוק מנגנוני הבקרה, וסיוע בשירותי המבקר הפנימי שיפקח עין עבור ההנהלה על הנעשה במוקדי השינוי, ויבצע ביקורות בזמן אמת ולא בדיעבד.