banner image
מן העיתונות

מיגון לאומי: הצורך בבחינה מחודשת של מדיניות המס לממ"דים

המציאות הביטחונית המורכבת בישראל מחדדת את הצורך הדחוף במיגון בתים. נתונים מהתאחדות הקבלנים מגלים תמונה מדאיגה: מתוך כמעט שלושה מיליון דירות בישראל, יותר מ-1.6 מיליון אינן ממוגנות כלל. זוהי סכנה ממשית לחיי אדם, במיוחד לאור האיומים הביטחוניים המתמשכים ממספר זירות.

הביקוש לממ"דים נמצא בשיא. לאחרונה פורסם כי פיקוד העורף פנה למנהל התכנון בבקשה להאריך את הוראת השעה שהתקבלה לאחר פרוץ המלחמה. עד כה אושרו 3,650 בקשות לבניית ממ"דים בבתים פרטיים, ועוד כ-500 בקשות מצויות בטיפול. נתונים אלה מדגישים את הצורך הדחוף של אזרחים להגן על בתיהם.

אולם, בעוד שהצורך במיגון ברור, מדיניות המס הנוכחית מציבה אתגרים בפני אזרחים וקבלנים המבקשים לבנות ממ"דים. פקודת מס הכנסה אמנם מאפשרת ניכוי הוצאות לבניית מקלטים, אך הפרשנות הנוכחית של רשות המסים מגבילה את יישומו בעיקר לגופים עסקיים ובתנאים מסוימים.

לפי העמדה הנוכחית של רשות המסים, ניכוי ההוצאות מותר רק אם המבנה משמש לצורך הפקת הכנסה ועיקר השימוש במבנה הוא להגנה. כמו כן, לא מוכרות הוצאות אם המבנה משמש גם למטרות אחרות, כמו חניון או חדר בדירה. גישה זו, אף שהיא נובעת מפרשנות זהירה של החוק, עלולה להוות מכשול בפני מאמצי המיגון הלאומיים.

כדי לתמוך במאמץ הלאומי למיגון, יש מקום לבחון מחדש את מדיניות המס הנוכחית. ראשית, כדאי לשקול להתיר ניכוי הוצאות בניית ממ"ד ללא הגבלות, גם אם יש שימוש נוסף במרחב המוגן. שנית, יש לבחון אפשרות למתן הטבות מס גם לרוכשי דירות עם ממ"ד, גם אם הדירה אינה משמשת לעסק או לפחות משמשת בחלקה לצורך עסקי. 

צעדים אלה עשויים לעודד אזרחים לבחור בדירות ממוגנות ולהגביר את הביקוש למיגון. במקביל, כדאי לבחון מתן תמריצים מיוחדים לקבלנים שבונים מעבר לתקן המיגון הנדרש, מה שיכול לתת דחיפה משמעותית למאמצי המיגון הלאומיים.

חשוב להדגיש כי רשות המסים פועלת במסגרת החוק והתקנות הקיימים. עם זאת, לאור המצב הביטחוני המתמשך, יש מקום לבחון מחדש את הפרשנות הנוכחית ולשקול התאמות שיתמכו במאמץ הלאומי למיגון ולרבות במסגרת הוראת שעה שתאפשר ניכוי הוצאות להגנה גם אם אינן משמשות לצורך עסקי גרידא.

הגיע הזמן לבחון מחדש את מדיניות המס בנוגע לממ"דים. זוהי קריאה לדיון ציבורי - לרשות המסים, למחוקקים ולכל גורמי הממשל - לבחון דרכים לתמוך במאמצי המיגון הלאומיים באמצעות מדיניות מס מותאמת. ביטחונם של אזרחי ישראל תלוי בכך, ומדיניות מס נכונה יכולה להיות כלי משמעותי בחיזוק החוסן הלאומי.

הכתבה פורסמה ב"כלכליסט", לחץ/י כאן לקריאה

העתק את הטקסט של המאמר