article banner
מן העיתונות

שני שליש מהחברות דיווחו על פגיעה בבקרת חברות בנות בחו"ל

דורון כהן דורון כהן

סקר של פאהן קנה ניהול בקרה מגלה: 

שני שליש מהחברות דיווחו על פגיעה בבקרת חברות בנות בחו"ל בצל הלחימה

סקר של פאהן קנה ניהול בקרה מגלה כי בכ-65% מהחברות הציבוריות יש ירידה בתדירות הביקורים בחברות בנות בחו"ל; 56% דחו תהליכי בקרה; "חושף את החברות לסיכונים תפעוליים ופיננסיים"

מעל לחצי שנה חלפה מאז פרוץ המלחמה בישראל, והיא ממשיכה להטיל צל כבד לא רק על חיי היומיום של תושבי המדינה, אלא גם על פעילותן הגלובלית של חברות ישראליות. סקר שערכה לאחרונה חברת הייעוץ פאהן קנה ניהול בקרה, חושף כי הלחימה המתמשכת בכלל הזירות פוגעת ביכולתן של חברות ישראליות להן פעילות עסקית בחו"ל, לפקח ולבקר את פעילותן ברחבי העולם.

בקרה היא תהליך של פיקוח, מעקב ווידוא שפעילויות מתבצעות בהתאם לתכנון ולנהלים שנקבעו. כשמדובר בחברות בנות בחו"ל, בקרה מתייחסת למנגנונים שמיישמת חברת האם כדי להבטיח שהחברות הבנות פועלות ביעילות, במסגרת התקציב, ובהתאם לאסטרטגיה הכוללת של הארגון. בקרה סניפים בינלאומיים היא קריטית, שכן היא מאפשרת לחברות האם לפקח על פעילותן של חברות בנות במדינות שונות, תוך התחשבות בתרבויות, בחוקים ובנהלים מקומיים.

"מניסיוננו, בביצוע תהליכי ביקורת פנימית ובקרה בחברות בנות בחו"ל של חברות ישראליות עלו במקרים רבים ליקויים שלא ניתן היה לזהות ללא ביקור פיזי באתר", אומר רו"ח דורון כהן, שותף בפאהן קנה ניהול בקרה.

"כך לדוגמה, עלו ממצאים הקשורים לנוכחות עובדים ותשלומי שכר, ממצאים הקשורים לבקרה על פרויקטים בביצוע, חריגות בעמידה בתקנות הבטיחות בעבודה, אי עמידה בנהלים הקשורים לאבטחת מידע וסייבר ועוד", הוא מוסיף. "יש השפעה חיובית על התנהלות של חברות בחו"ל מעצם ביצוע בקרה תקופתית ומעצם הידיעה שגורם מטעם ההנהלה והדירקטוריון מבקר אחת לתקופה את הפעילות".

לדברי כהן "להרבה חברות ישראליות יש פעילות במדינות עם תרבות עסקית שונה, למשל במזרח הרחוק, בדרום אמריקה ובמדינות שבהן קיימים סיכונים מוגברים להונאות, מעילות, שוחד ושחיתות. במקרים כאלה, חיוני שהחברה האם תבצע בקרה שוטפת על כל מערך ההתקשרויות והתשלומים, וגם על הממשק מול לקוחות, כדי למנוע מתן הנחות וזיכויים לא מורשים. בהיעדר בקרה אפקטיבית ועקבית, גדל הסיכון לזליגת כספים, הן בצד ההתקשרויות והתשלומים לספקים, והן בהתקשרויות עם לקוחות".

הסקר שבוצע לגבי כ-30 חברות ציבוריות בישראל, להן יש סניפים מעבר לים, חושף נתונים מדאיגים: 65% מהחברות, במגוון תחומים כגון נדל"ן, תעשייה וטכנולוגיה, הפועלות באסיה, אירופה, ארה"ב, אירופה ובדרום אמריקה, דיווחו על ירידה משמעותית בתדירות הביקורים של הנהלת החברה, בסניפיהן בחו"ל בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, ו- כ 40%% מהן כלל לא ביקרו את חברות הבנות שלהן בחו"ל מאז פרוץ המלחמה. יתרה מכך, 56% נאלצו לדחות תהליכי ביקורת פנימית או בקרה בעקבות המצב הביטחוני.

רו"ח דורון כהן, שותף בפאהן קנה ניהול בקרה, הסביר: "הסביבה הביטחונית הנפיצה מציבה מגבלות על נסיעות עבודה של מנהלים ישראלים לחו"ל, גם למדינות שנחשבות בטוחות יחסית. המצב מקשה על שמירת קשר שוטף ורציף עם ההנהלות המקומיות בחברות הבנות. כתוצאה מכך, נפגעת האפקטיביות של מנגנוני הפיקוח והבקרה, מה שעלול לחשוף את החברות לסיכונים משמעותיים הן ברמה התפעולית והן ברמה הפיננסית."

למרות שרוב החברות (76%) עדיין לא דיווחו על השפעה מהותית על עסקיהן בחו"ל, כהן מדגיש את החשיבות של ביצוע פעולות שליטה ובקרה באופן שוטף ועקבי. לדבריו, "היעדרות ממושכת וצמצום פעולות הבקרה לאורך זמן עלולים להגביר את הסיכון להתממשות איומים כגון מעילות והונאות, חריגות תקציביות, וליקויים בפרויקטים משמעותיים." הוא קורא לארגונים לאמץ פתרונות טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו פיקוח מרחוק אפקטיבי, לחזק את ערוצי התקשורת עם מנהלי החברות הבנות, וליישם מערכות בקרה אוטומטיות.

כהן מוסיף ומזהיר: "תוצאות הסקר מהוות תמרור אזהרה לחברות ישראליות הפועלות בחו"ל. כל עוד הנגישות של ישראלים לזירה הבינלאומית מוגבלת, הן בשל עלויות גבוהות והן בשל חוסר רצון לעזוב את הארץ בזמן מלחמה, על החברות להיערך בהתאם. " עם זאת, הוא מציין כי ניתן להתאים את מערכי הבקרה והשליטה גם לתקופות מאתגרות, תוך הפגנת יצירתיות, גמישות ושימוש נבון באמצעים טכנולוגיים".

לקריאת הכתבה שפורסמה ב02.06.24 באתר ביזפורטל   לחץ/י כאן