הקצאת מספרי חשבוניות (המשך)
מן העיתונות

זינוק של 25% בעסקאות מיזוגים: 8.6 מיליארד דולר במחצית 2024

דוח פאהן קנה יועצים: בעוד המשקיעים הזרים, ובראשם האמריקאים, מגדילים השקעות בחברות טכנולוגיה, המשקיעים הישראלים בורחים לחו"ל. הדוח אינו כולל את עסקת גוגל־וויז בהיקף של 23 מיליארד דולר

דוח עסקאות המיזוגים של משרד פאהן קנה Grant Thornton Israel מצביע על זינוק של 25% בהיקף עסקאות המיזוגים במחצית הראשונה של 2024. מדובר ב־163 עסקאות, שהיקפן הסתכם ב־8.6 מיליארד דולר. הן התמקדו בעיקר בזכות החברות בעלות אוריינטציה טכנולוגית.

מדובר בהישג של ממש בהתחשב בסביבה מאתגרת מבחינה ביטחונית וכלכלית. 80% מעסקאות הבעלות בוצעו בענף ההייטק ו־60% מההשקעות הישראליות מופנות לחו"ל. 

למרבה ההפתעה משקיעים זרים ממשיכים להשקיע בישראל, בעוד המשקיעים המקומיים מגדילים את השקעותיהם בחו"ל. ישראל שומרת על המקום ה־11 מבחינת כמות העסקאות בין מדינות ה־OECD.

משקיעים זרים מזהים הזדמנויות בשוק הישראלי ומגלים נכונות להשקיע, אך במקביל כאמור משקיעים מקומיים מפנים מרכיב משמעותי מהשקעותיהם לשווקים זרים. 

נתוני 2023 הושפעו משמעותית מהמהפכה המשפטית, ולכן ההשוואה אליהם עשויה להיות מעט מטעה. נתוני הרבעון השני של 2024, שבהם נרשמו 93 עסקאות בהיקף של 5.4 מיליארד דולר, מעודדים אף יותר. זהו מספר שיא מאז הרבעון השלישי של שנת 2022.

המשקיעים האמריקאים ממשיכים להוביל בהשקעות בחברות ישראליות עם 71 עסקאות בהיקף של 2.6 מיליארד דולר, לעומת 45 עסקאות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר שבוצעו על ידי משקיעים ישראלים, הממקמים אותם במקום השני. המשקיעים הבריטים נמצאים במקום השלישי עם 18 עסקאות בהיקף של 0.8 מיליארד דולר.

תשעה משקיעים היו מעורבים בחמש עסקאות או יותר במחצית שנת 2024, לעומת שישה משקיעים בשנת 2023 שהיו מעורבים בעשר עסקאות או יותר. קרנות הון סיכון נותרו שחקן משמעותי בשוק, והיקפי ההשקעה שלהן גדלו במחצית הראשונה של שנת 2024 ביחס לשנת 2023.

הדו"ח של פאהן קנה אינו כולל את עסקת הענק של גוגל עם חברת Wiz בניהולו של אסף רפפורט בהיקף 23 מיליארד דולר, שפורסמה לאחר עריכת הדוח.

"העסקה מראה שישראל על הגל הנכון, ולמרות המצב המאתגר היו עסקאות משמעותיות ויש עניין מתמשך בטכנולוגיה הישראלית", מדגיש שלומי ברטוב, מנכ"ל פאהן קנה יועצים. 

לדבריו, "היוניקורנים שנבנו בישראל במשך השנים האחרונות צפויים להפוך לעסקאות אמיתיות בקרוב, אף שחלק מהשווי שלהם נשחק בשנתיים האחרונות. אנו צופים שחלקם ינפיקו וחלקם יירכשו".

הכתבה פורסמה ב"מעריב", לחץ/י כאן לקריאה

העתק את הטקסט של המאמר