-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
אין ספק שהמדינה לא יכלה לבקש בדיעבד תזמון טוב יותר לרפורמה דרמטית בשוק הפנסיה – ביטול האג"ח המיועדות ומעבר למנגנון של הבטחת תשואה. שנתיים עברו מאז כניסת הרפורמה לתוקף, ומבדיקה שערכה פירמת פאהן קנה עולה כי בשנתיים הללו הצטברו אצל מנהלי קרנות הפנסיה הגדולות עודפי תשואה של 2.7 מיליארד שקל מעל התשואה המינימלית המובטחת לחוסכים. זאת, על רקע המגמה החיובית בשוקי העולם בשנתיים האלה.
המשמעות היא שנכון לספטמבר 2024 החוסכים בקרנות הפנסיה חייבים כסף למדינה, ולא להפך. עם זאת, ההתחשבנות בפועל בין קרנות הפנסיה למדינה צפויה רק בעוד שלוש שנים, כך שהתמונה עוד עשויה להשתנות. לפי המחקר שערכו בפאהן קנה, ייתכן שהיתרה אף תתאפס.
באוקטובר 2022 נכנסה לתוקף הרפורמה באג"ח המיועדות. עד אז התחייבה המדינה לרשת ביטחון לחוסכים לפנסיה באמצעות אג"ח מיוחדות, שהונפקו רק לקרנות הפנסיה.
איגרות החוב האלו, שאינן סחירות, נשאו ריבית גבוהה של 4.86%, שהיתה גם צמודה למדד. 30% מהנכסים בקרנות הפנסיה החדשות הושקעו באותן איגרות חוב, מה שהקטין את התנודתיות של תשואות הפנסיה, ומיתן את הירידות בשנים שליליות בשוק ההון. אולם מדובר בריבית שהיתה גבוהה לעומת ריבית השוק לאורך רוב השנים, ולכן היא הפכה לנטל משמעותי על התקציב ועל ניהול החוב של המדינה, שכן הדבר יצר תשלום עודף מצד המדינה בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה.
לכן, הוביל לפני שלוש שנים משרד האוצר לרפורמה, שבמסגרתה הופסקה הנפקת האג"ח המיועדות. במקום זאת גובש מנגנון אחר להגנת חסכונות הפנסיה של הציבור, הנקרא מנגנון תשואה מובטחת.
במסגרת המנגנון מתחייבת המדינה לחוסכים לפנסיה כי 30% מהחסכונות הפנסיוניים שלהם יקבלו תשואה שנתית צמודת מדד של 5.15%. בפועל, הכספים ממשיכים להתנהל כרגיל אצל מנהלי קרנות הפנסיה והם בוחנים מדי רבעון מה מצבם של הכספים אל מול יעד התשואה. כלומר, אם הם בעודף או בחסר לעומת התשואה המובטחת שנקבעה, ומציינים בדו"חותיהם את הפער העדכני, בין שהוא שלילי ובין שחיובי.
אחת לחמש שנים נערכת התחשבנות מול המדינה. אם יש עודף, מנהלי קרנות הפנסיה מעבירים את הכספים העודפים למדינה, והיא שומרת אותם בחשבון מיוחד, שנקרא הקרן הייעודית ונמצא בבנק ישראל. מנגד, אם נוצרה תשואת חסר ביחס לתשואה המובטחת על אותם 30% מהכספים, המדינה מעבירה לקרן הפנסיה את הסכום הנדרש להשלמת הפער. את הכספים המדינה לוקחת מהקרן הייעודית, בהנחה שהצטברו כספים מהקרנות השונות בשנים הקודמות, ואם גם זה לא מספיק, אז המדינה מזרימה כספים מקופתה לקרנות הפנסיה.
כאמור, השנתיים שעברו מאז נכנסה הרפורמה לתוקף היו חזקות ביותר לחסכונות הפנסיוניים, שחלק גדול מנכסיהם מושקע בחו"ל. בשנת 2023 עמדה התשואה הממוצעת בקרנות הפנסיה החדשות על 10%, ושנת 2024 צפויה להסתיים בתשואה דו־ספרתית. מדובר בתשואות שעולות על יעד התשואה המינימלי של המדינה. התוצאה היא, כאמור, שנכון לסוף ספטמבר כל קרנות הפנסיה הגדולות נמצאות ביתרה חיובית.
לפי בדיקת פאהן קנה, העודף הגדול ביותר, 707 מיליון שקל, נמצא בקרן הפנסיה שמנהלת הפניקס. במקום השני נמצאת הקרן של מנורה מבטחים, שבה נצברו עודפים של 449 מיליון שקל. אלא, שכאמור, עודפים אלה הם, לפחות בשלב זה, חשבונאיים בלבד. בפועל, ההתחשבנות בין הקרנות לבין המדינה תיעשה רק בעוד שלוש שנים - זמן נצח בקצב האירועים של מדינת ישראל.
"אין מה לחגוג שהמדינה עשתה בוננזה"
"אין מה לחגוג על כך שהמדינה עשתה בוננזה, והצטבר לה סכום גדול. המדינה הציבה יעד תשואה גבוה של 5.15% צמוד מדד, שזה אומר בפועל תשואה של 8%-7% בשנה. זה יעד שלא יהיה פשוט להכות לאורך זמן", אומר רו"ח ישראל גבירץ, שותף ומנהל מחלקת ביקורת בגופים פיננסים בפאהן קנה, שערך את המחקר יחד עם חברת KPI.
בניסיון לחזות את הצפוי, או לפחות לספק מסגרת התייחסות ריאלית, גבירץ בדק את התשואות ההיסטוריות של קרנות הפנסיה, מתוך הנחה שהמחזוריות בשוק ההון חוזרת על עצמה בטווחים של עשר שנים, ולכן העבר יכול לספק נקודת התייחסות סבירה ביחס לעתיד.
מהנתונים עולה שאם הרפורמה הייתה נכנסת לתוקף פני עשור, הרי שלאורך העשור היתה המדינה צריכה להזרים למנהלי הקרנות סכום שמשקף תשואה של 2% בממוצע לשנה על הכספים הרלבנטיים. תיאורטית, מדובר על סכומים שמגיעים גם למיליארדי שקלים בשנה.
במחקר התחקו אחר ממוצע התשואה במסלול הכללי, לעומת התשואה המינימלית הנדרשת במנגנון (5.15% הצמוד למדד של אותה שנה).
מהנתונים עולה כי כבר מתחילת שנת 2015 מתחיל להיווצר פער. בשנת 2021 אמנם הפער נסגר, עקב התשואות הגבוהות החריגות בשוק באותה השנה, אולם מנגד לאחר מכן מגיעה הנפילה של שנת 2022, בה התשואות היו שליליות, ונוצר פער מהותי בין התשואה המובטחת לתשואה בפועל.
לפי הנתונים, על אף התיקון החד בשווקים שהיה לאחר מכן, ונמשך לאורך שנתיים, זה לא הספיק, וכך בתום עשר שנים נוצר פער של 23% בין התשואה המובטחת המינימלית במנגנון החדש לביצועים בפועל של קרנות הפנסיה. גבירץ מציין שהגורם המרכזי להיווצרות הפער נעוץ דווקא באינפלציה, שמהווה פרמטר משמעותי בתשואה המובטחת, שהיא, כאמור, צמודת מדד.
"בסופו של דבר מאוד קשה להכות תשואה צמודת מדד של 5.15% בשנה על פני תקופה ארוכה; בטח שכשהכספים הללו אמורים להיות מושקעים במסלול הכללי, שבו החשיפה למניות מוגבלת. זה די נדיר להגיע לתשואות דו־ספרתיות בפנסיה, ולכן, להערכתי היתרות שיש היום יישחקו וייתכן שגם יתאפסו", אומר גבירץ.
המחויבות בחוק גמישה לעומת האג"ח
על פניו, המנגנון החדש שנוצר עדיף על פני האג"ח המיועדות - התשואה המובטחת בו לחוסכים בו גבוהה יותר (5.15% לעומת 4.86% באג"ח המיועדות), וגם אם המדינה תצטרך להכניס יד לכיס, זה עדיין אמור להיות בהיקף נמוך יותר, ומיועד לכסות רק על פערי התשואות לעומת העול שהונח על כתפיה כשהיתה מחוייבת לשלם את מלוא הריבית שנשאו האג"ח המיועדות. ועדיין, מה שמטריד במנגנון הנוכחי הוא רמת המחויבות של המדינה. התחייבות באמצעות אג"ח היא הרמה הגבוהה ביותר, שכן התנערות ממנה פירושה שהמדינה נכנסת לחדלות פירעון. לעומת זאת, מנגנון התשואה אמנם עוגן בחוק, אבל ניתן לשנות חוקים.
לראייה, גם בתקציב האחרון החליטה המדינה להתנער מהתחייבות להגדלת שיעור הפטור ממס על קצבאות הפנסיה, בנימוק של הצורך לגייס מקורות נוספים על מנת להפחית את הגירעון הגבוה. אמנם בסופו של דבר, בעקבות לחצים רבים, הגזירה הזו רוככה, אך הדבר ממחיש את הגמישות של החוק בהשוואה לקשיחות של האג"ח.
בנוסף, עולה השאלה לגבי ניהול כספי העודפים. כאמור, מדי חמש שנים נעשית התחשבנות בין קרנות הפנסיה למדינה, ואם הושגה תשואה גבוהה יותר, הכספים העודפים, שכיום עומדים על 2.7 מיליארד שקל, עוברים מהחסכונות הפנסיוניים למדינה. אמנם גם כאן ניהול הכספים מעוגן בחוק, ונקבע שהם מועברים לחשבון ייעודי המנוהל בבנק ישראל, והשימוש בהם יכול להיעשות רק לטובת הזרמה חוזרת לקרנות הפנסיה אם לא יגיעו בעתיד לתשואות המינימום, אך גם במקרה הזה - מדובר בחקיקה.
תיאורטית, במצב של משבר כלכלי, כשהמדינה תחפש מקורות תקציביים, היא עלולה לשנות את החוק כדי לשים את ידיה על הכספים האלו. ולכן, בשורה התחתונה, על הנייר המנגנון הנוכחי הוא טוב לכולם, אך רק בתנאי שהמדינה תשמור על המנגנון הזה בחרדת קודש ולא תעלה על דעתה לכופף את הכללים, גם לא בעת צרה.