-
שירותים נוספים במסגרת תהליך הביקורת
במסגרת תהליך הביקורת המחלקות מסתייעות בתמיכתן השוטפת של מחלקת המיסים והמחלקה המקצועית ומספקות מגוון שירותי ייעוץ ומידע חשבונאי
-
עריכת דוחות כספיים
עקרון אי התלות נשמר. חברות צריכות להתרגל לעידן בו רואה החשבון המבקר לא יסייע להן בעריכת הדוחות, לאור דרישות רגולטוריות.
-
ביקורת דוחות כספיים
הדוחות הכספיים הינם כלי ניהולי חשוב התורם ליכולת הניתוח והערכת ביצועי הארגון, בתחום התפעולי והפיננסי. לצוות מחלקות הביקורת החשבונאית במשרדנו- פאהן קנה Grant Thornton Israel, ניסיון רב בביצוע ביקורת דוחות כספיים לפי התקינה החשבונאית הישראלית, הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP). צרו קשר: info@il.gt.com
-
ביקורת פנימית
מטרתה של הביקורת הפנימית היא לצמצם את הסיכונים אליהם חשוף הארגון. משרדנו פאהן קנה ניהול בקרה ביקורת פנים ,ביקורת פנימית, Grant Thornton Israel מדורג במקום הראשון בדירוג מבקרי פנים בחברות ציבוריות לפי דירוג גלובס DUN'S 100. האם זוהו תחומי הסיכון בעסק שלכם? האם פותחו בקרות מתאימות? האם ניתן לשפר את החיסכון בארגון באמצעות ייעול תהליכים? התשובה לשאלות אלו הנה ביקורת פנימית טובה!
-
בדיקת אפקטיביות הבקרה הפנימית (SOX)
משרדנו מסייע לך להכין את החברה לדרישות סעיף 404 ב -"Sarbanes Oxley Act" ובקיצור SOX וכן ליישום תקנות רשות ני"ע בישראל בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית\ביקורת פנים על הדיווח הכספי, הידוע בשם: ISOX. לפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת ביישום SOX ו- ISOX אשר מהווים כיום סטנדרט מקובל בכל הקשור לניתוח סיכונים תיעוד ובדיקה של סביבת הבקרה
-
בדיקת איכות הביקורת הפנימית (QAR)
ביקורת פנימית, ביקורת פנים, ניהול סיכונים לשכת המבקרים הפנימיים העולמית קבעה תקנים מקצועיים, מעל מנת לבדוק את איכות הביקורת הפנימית, אחת ל-5 שנים. משרדנו מבצע בקרת איכות על מערך הביקורת הפנימית ביקורת פנים, ביקורת פנימית
-
ניהול סיכונים
לצוות שלנו בפאהן קנה Grant Thornton Israel ניסיון רב בהערכה וניהול של סיכונים ובקרות. אנו נעזרים במתודולוגיה בינלאומית מהמתקדמות בעולם. אנו יכולים לעזור לארגונך לזהות ולהבין את הסיכונים הגלומים בתהליכים מרכזיים, והאם הבקרות הקיימות בארגון הן נאותות ויעילות בהקשר של הפחתת אותם הסיכונים. ביקורת פנים
-
ביקורת חקירתית מגלה
למשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התמחות מיוחדת בתחום ביקורת חקירתית, במטרה לחשוף, לאתר ולסייע במניעת הונאות ומעילות, חריגות ואי סדרים בתחום הפיננסי. למחלקה ניסיון רב באיתור ומניעת מעילות, בביצוע חקירות חשבונאיות ועוד
-
מניעת הונאות ומעילות
תוכנית מתמשכת למניעת הונאות ומעילות הינה חלק מה- Entity Level Controls אשר נדרש על ידי ה-SOX ומהווה חלק אינטגראלי מניהול הסיכונים בארגון
-
ייעוץ מערכות מידע וסייבר
מערכות המידע הן אחד המשאבים החיוניים ביותר בארגון, אך הן נתונות לאיומים רבים. בדיקת וביקורת מערכות מידע דורשות ידע תאורטי מתאים וניסיון מעשי. במשרדנו פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel מחלקה המתמחה בביקורת מערכות מידע המעניקה שירותים: אבטחת מידע, סקרי סיכונים, ניהול פרויקטים ופיתוח מערכות, ייעוץ בתחום ה- IT לרבות עמידה בדרישות החוק, GRC
-
לשכות שירות SOC1,SOC2,SOC3
קיימים 3 סוגי דוחות SOC וחשוב לזהות מה מתאים עבור הארגון. SOC 1 מצהיר על מערכת הבקרות הפנימיות בארגון נותן שירות. SOC2 אינו נוגע לתהליכים כספיים אלא לתהליכים מבוססי עקרונות של שירותי אמון. תכולתו של SOC 3 זהה ל- SOC 2, אך הוא מיועד לפרסום בציבור. איזה SOC מתאים לכם?
-
בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים
פאהן קנה Grant Thornton Israel מתמחה במתן שירותים לגופים בתחום הבלוקצ'יין, להלן מספר שירותים עיקריים: גיבוש אסטרטגיה חשבונאית - שלמות בהצהרות החשבונאיות לבין הלוגיקה של הפעולות המבוצעות בארנק האלקטרונים של החברות, ניתוח טכני של קוד חוזים חכמים בפעילות מימון ICO - Initial coin offering, תכנון תזרים מזומנים שנתי בהתבסס על תנודות מטבע, שמירה והגנה על מטבעות החברה, ניתוח טכני של חוזים חכמים ועוד
-
תקנות הגנת הפרטיות הישראליות GDPR / CCPA
תקן GDPR להגנה על הפרטיות נכנס לתוקף וחל על כל ארגון אשר בא במגע עם מידע אישי של אזרחי האיחוד האירופאי. על פי רגולציה GDPR, המידע שאוסף הארגון שייך באופן בלעדי לנושאי המידע ועל החברה להתייחס לכך בעת השימוש במידע. אנו מסייעים לארגונים שונים בבחינת העמידה בהוראות התקנות בנושא הגנת הפרטיות - GDPR
-
בקרת שכר
הוצאות השכר הינן בדרך כלל הוצאות מהותיות לארגונים רבים, אולם הבקרה עליהן מוגבלת למדי. שילוב של מערכות מידע ושכר מאפשר להפיק דוחות בקרה לצורך זיהוי חריגות במערך השכר ולא להסתפק בבדיקות ידניות מדגמיות. בפאהן קנה ניהול בקרה מחלקה ייעודית לבקרת שכר אשר תסייע לכל ארגון להדק את הפיקוח ולמנוע חריגות בשכר
-
ייעוץ /ביקורת בתחום בטיחות
הבטיחות בשנים האחרונות משנה פניה במהירות דבר הבא ליידי ביטוי במודעות הציבור לתחום חשוב זה, אך גם ובעיקר לשינויים מרחיקי הלכת בתהליכי האכיפה של רשויות החוק והמדינה דבר הבא לידי ביטוי גם בהקמה של יחידה ייעודית בלהב 433 שממוקדת בתחום תאונות העבודה, פסקי דין תקדימיים בנושא וגם בהתייקרויות פרמיות הביטוח בענף עתירי סיכונים בתחום הבטיחות.
-
סיקור בטיחות
סיקור בטיחות
-
ביקורות פתע
מערך בטיחות טוב, נבחן בשני מבחנים מרכזיים האחד ביכולות שלו להפחית למינימום את היקף תאונות העבודה והתחלואה שקשורה לעיסוק העובדים בארגון, ומצד שני, היכולת להתמודד מול חקירה/תביעה לאור אירוע בטיחותי ולשכנע שהארגון ביצע את כל הנדרש בכדי למנוע את האירוע ועמד בדרישות החוק, בזמן התרחשות התאונה. בכדי לקיים מערך כזה, אנו מספקים ללקוחותינו, שירות של "ביקורות פתע" – צוות המומחים שלנו מגיע בהפתעה לארגון ומבצע ביקורות מדגמית של הבטיחות – תהליך זה, בו מערך הבטיחות לא מודע למועד הביקורות, אך מודע לכך שצפויה להתבצע ביקורת בהפתעה, מייצר "מתח עבודה חיובי" שמשפר את ערנותו של מערך הבטיחות בארגון, משפר את תרבות הבטיחות, מספק "תמונת מצב בטיחות " נכונה ואובייקטיבית למנהלי הארגון, ומגדיל את הסיכויים להתמודדותו של הארגון עם תביעה אזרחית או פלילית בהתרחשותה של תאונה. שירות זה ניתן רק לארגונים אשר ביצענו להם סקר בטיחות ולכן הם מוכרים לנו היטב.
-
תוכנית ניהול בטיחות
תוכנית ניהול בטיחות
-
בקרה מקצועית על תרגיל מערך החירום של הארגון
מערך הבטיחות של הארגון מחויב לכלול צוות חירום שתפקידו לפעול באופן מידי ומיטבי בהתרחשו של אירוע בטיחותי או סביבתי (שריפה, התחשמלות, חורים מסוכנים וכו' ). תכליתו של צוות זה, הינה מצד אחד להציל חיים ומצד שני לצמצם את ממדי האירוע והשלכותיו על הארגון והסביבה עד הגעת כוחות החירום. מעבר להקמתו של צוות זה, נידרש לנתח ולבנות מאגר של "מיקרים ותגובות" שעל פיהם יפעל הצוות ואחת לשנה נידרש לתרגל צוות זה. ממונה הבטיחות הוא, בד"כ, זה שבונה את הצוות, מתרגל אותו ומפיק דו"ח על ביצועיו. בכדי לבחון באופן אובייקטיבי ומזווית הראייה הנכונה להנהלת הארגון, אנו מלווים את מערך הבטיחות בבניית תרחיש תרגול מתאים, ומשמשים כבקרה עליונה על איכות ביצועי הצוות והתאמתו לצרכי הארגון האמתיים.
-
חקירה מקצועית של אירועי בטיחות ותאונות עבודה
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ בגיבוש תכנית אכיפה פנימית
הנהלת הארגון ומערך הבטיחות שלו מחויבים לחקור אירועי בטיחות שונים בארגון, זאת במטרה לברר את הנסיבות שהובילו להתרחשות התאונה, אך עוד יותר מכך בכדי שיוכלו לפעול באופן מושכל להפיק לקחים ולמנוע התרחשותה שלתאונה דומה בעתיד. לא אחת קיים ניגוד עניינים בקרב הגוף החוקר את התאונה (בד"כ ממונה הבטיחות או וועדת הבטיחות) שכן הגוף שחוקר את האירועים הינו למעשה אותו גוף שהיה אמור לעזור למערך ההנהלה למנוע את התרחשותם של התאונה שאותו הוא נידרש לחקור. לא זאת ועוד, הרי שקיימת חשיבות גם לאופן ביצוע התחקיר והניסיון של החוקר בתחום זה. מנהל התחום בפאהן קנה ניסיון עשיר מאוד בחקירת אירועי בטיחות ומיצוי תהליך הפקת הלקחים מהם ,הן מתפקידיו השונים בצה"ל, כדוגמא ראש ענף ניסויים, הן מתפקידו כחוקר תאונות ראשי והן מחקר אירועים אזרחיים שונים להם נדרשנו בשנים האחרונות). שירות זה יעזור למנהלים להבין את שורש הנסיבות שהובילו לאירוע ויעזור לארגון להוביל מהלך שימזער את הסיכוי להתרחשותו של אירוע בטיחותי זהה או דומה לו.
-
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי בפאהן קנה מסתמך על מקסום הערך המתקבל בהשוואה למחיר העסקה. הצוות המקצועי של משרדנו יוצר ערך ע"י מתן הצעות פרקטיות, ולא ע"י אימות של מה שאתה כבר יודע.
-
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
ייעוץ בהליך ישוב סכסוך
-
בדיקת נאותות פיננסית | פאהן קנה
לצוות בפאהן קנה יועצים Grant Thornton Israel ניסיון רב בביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence). חברות אשר ביצעו בדיקת נאותות לפני רכישת חברה שיפרו את רווחיותם בעסקה. בדיקת הנאותות באה לזהות ולכמת מצד אחד את הסיכון ומצד שני את הפוטנציאל של העסק הנרכש עבור הרוכשים העתידיים.
-
תמריצים וחדשנות
במשרדנו מחלקת תמריצים וחדשנות המעניקה שירותי ליווי וייעוץ לגיוס וניהול מענקי מו"פ מקומיים ובינלאומיים, הגשות למכרזים בינלאומיים ועוד. למחלקה ניסיון בעבודה מול עשרות ארגונים עתירי טכנולוגיה בתעשיות מגוונות כגון: טכנולוגיות מידע ותקשורת, אנרגיה, תעופה, חינוך, תחבורה, אבטחה וביטחון ועוד.
-
הערכת שווי חברה-הערכת שווי עסק | פאהן קנה יועצים
הערכת שווי חברה היא כלי חיוני היכול לעזור בהפקת ערך מקסימאלי בעת מכירה או רכישה של עסק. מוזמנים להתייעץ אעם פאהן קנה בכדי לעשות זאת נכון
-
פירוקים וכינוסים
למשרדנו ניסיון רב בליווי פעילות מול מפרקים, בניהול פירוק הליכים בעסקים בעלי היקפי פעילות גדולים ובביצוע עבודות מיוחדות עבור בתי משפט
-
בדיקת נאותות המשאב האנושי בארגון
ייעוץ עסקי
-
הבראה והשבחת חברות
ייעוץ וליווי לחברות בקשיים פיננסיים, בניית תכניות הבראה ושינוי המבנה המימוני, ניהול כינוסים ופירוקים, ניהול וייעוץ בהקפאת הליכים ובניית מודלים כלכליים
-
מכשירים ומודלים פיננסיים
הדרישות המורכבות של הרפורמות והרגולציות הציבוריות בתחום הפיננסי גדלות ועל כן בנקים, חסכונות, איגודי אשראי ומוסדות פיננסיים אחרים נדרשים לתת מענה לרגולציות הללו. לפאהן קנה יועצים היכרות מעמיקה עם מודלים ומכשירים ופיננסים ואף היא פיתחה מודל ייחודי לציטוט ריביות וקביעת פרמיות סיכוני אשראי (spreads). בנוסף מספקת החברה שערוכי שווי הוגן וציטוטי שערי ריבית חסרת סיכון ופרמיות סיכון לטובת שערוך נכסים פיננסים עבור המשקיעים המוסדיים וגופים פיננסיים, כולל בנקים.
-
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
חוות דעת מומחה לבתי משפט ויישוב סכסוכים
-
מס במטבעות וירטואליים בישראל
המטבעות הווירטואליים זוכים להתעניינות גוברת בקרב מצד גורמים רבים במשק העולמי, למטרות השקעה ומסחר. כמו כן, בשנים האחרונות הוקמו חברות סטארט אפ רבות בישראל בתחום הבלוקציין, הטכנולוגיה עליה מבוסס תחום המטבעות הווירטואליים, מטרה להציע פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לסוגיות שונות. מיסוי קריפטו וביטקוין
-
מיסוי בינלאומי
חיפוש אחר הזדמנויות עסקיות בינלאומיות טומן בחובו התמודדות עם קשת רחבה של סוגיות מס בינלאומיות. המומחים של פאהן קנה Grant Thornton Israel בתחום מיסוי בינלאומי יסייעו לכם לנהל את מדיניות המסים של החברה הן בשוק המקומי והן בפעילויות בחו"ל תוך ראייה כוללת של כל הפעילות. צרו איתנו קשר: Shay.Moyal@il.gt.com
-
מחירי העברה
מחלקת מחירי העברה בפאהן קנה Grant Thornton Israel עובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים החברים ברשת Grant Thornton International. מבין השירותים: תכנון אסטרטגיית מחירי העברה, תיעוד מחירי ההעברה ותאימות וכן ליווי לקוחות למציאת פתרונות למחלוקות מחירי העברה אל מול רשויות המס. צרו קשר: Benjamin.Gandz@il.gt.com
-
מיסוי נאמנויות
למחלקת המסים התמחויות ספציפיות הפונות לקהל מוגדר, לרבות: סוגיות מס לחברות בבעלות פרטית, מיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים, מסים עקיפים ומיסוי נאמנויות
-
מסים עקיפים
תחום המסים העקיפים כולל מע"מ, מס קניה ומכס. מחלקת המסים של משרדנו פאהן קנה Grant Thornton Israel מספקת מכלול שירותים בתחום המיסוי העקיף לחברות ויחידים.
-
מיסוי אמריקאי
חטיבת המיסוי האמריקאי שלנו מספקת מגוון רחב של שירותי דיווח מס ללקוחות תאגידיים ועסקיים. קבוצת מומחים זו מבינה את חוקי ורגולציות המס המשתנים ויכולים לסייע ללקוחות בשמירה על חובות דיווחי המס האמריקאים
-
עידוד השקעות הון
הזכאות ליהנות מהטבות המס עוברת בשנים האחרונות ועם המעבר מהתמקדות בפעילות יצור המיועדת ליצוא, למתן הטבות מס נדיבות להכנסות שמקורן בנכס לא מוחשי בבעלות החברות. כמו כן, חברות נדרשות לבחן מחדש את זכאותם להטבות המס ואת התנהלותן הכללית לאור אימוץ כללי BEPS במסגרת הדין הישראלי. בנוסף, צוות המשרד הינו בעל ניסיון רב בטיפול בבקשות למענקים ובמסלולים מועדפים, אשר מבטיח ייעוץ מקצועי, מדויק וליווי אישי עד קבלת המענק.
-
מיסוי פרט
אנו מספקים מכלול שירותים בתחום מיסוי הפרט ליחידים וניהול ספרים לחברות וליחידים, ומטפלים בסוגיות מס כגון: מתן יעוץ בנושאי מיסוי ישראלי, ישיר ועקיף, למגוון רחב של חברות, מלכ"רים ויחידים, ליווי בהכנת דוחות אישיים ליחידים והצהרות הון, עריכת ביקורות ניהול ספרים בחברות מלכ"רים ויחידים וכתיבת חוות דעת בנושא, ליווי חברות ויחידים בביקורת ניהול ספרים המתנהלות ברשות המיסים, ליווי הליכי דיוני שומות מס הכנסה, ניכויים וביטוח לאומי, טיפול בבקשות מקדמיות (פרה רולינג), בנושאים של ניהול ספרים, פטור מניכוי במקור בגין חלוקת מלגות ועוד, ליווי וטיפול במלכ"רים לקבלת אישור כמוסד ציבורי לעניין תרומות בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
-
Startup
Full package of services for Startup companies
הרינו להביא לידיעתכם כי ביום 31 במאי 2023 פורסם ברשומות חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו־2024), התשפ"ג-2023 (להלן: "חוק ההסדרים").
חוק ההסדרים כולל, בין היתר, מספר תיקונים בחוקי המס השונים בכלל ובפרט ביחס לחוק מיסוי מקרקעין שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין").
התיקונים כאמור כוללים מספר תיקונים ובכלל זה ביחס ל: הכבדת נטל המס על רכישת "דירת מעטפת", קיצור תקופת הגרייס ל"משפרי דיור", הגבלת תחולת המיסוי המוטב במסגרת המסלול "הליניארי המוטב", מתן הנחה למוכרי קרקעות "ישנות" במסגרת הוראת שעה, שינויי חקיקה הקשור למיסוי התחדשות עירונית (תמ"א 38 ופינוי בינוי) וכדומה.
במסגרת פרסום זה לא נעסוק בשינויים בתחום ההתחדשות העירונית.
הגדלת שיעור מס הרכישה החל על רוכשי דירת מעטפת:
המצב הקיים
עד היום חוק מיסוי מקרקעין הטיל מס רכישה על מי שרוכש נכס מקרקעין, כאשר שיעור מס הרכישה הינו שונה בין מי שרוכש נכס מקרקעין שהינו "דירת מגורים" (שיעור מס הרכישה שמתחיל ב- 8% ויכול להגיע עד ל- 10%, למי שדירת המגורים הנרכשת אינה דירתו היחידה) לבין מי שרוכש נכס שאינו מהווה "דירת מגורים" (כי אז ככלל חל מס רכישה בשיעור של 6%)
כתוצאה מכך בשנים האחרונות נודעה רכישתה של "דירת מעטפת", אשר ברוב המקרים הנה דירת יוקרה, ועל מנת להימנע מתשלום מס רכישה גבוה החל כאמור על דירות מגורים, הן הרי נרכשות בלא שנעשה בהן שיפוץ פנים אשר היה מביא להכללתה להגדרת "דירת מגורים" זאת בשל הגדרת הרכישה כרכישת "זכות במקרקעין" אשר המס בגינה נמוך יותר מאשר במקרה של רכישת דירה שאינה דירתו היחידה של הרוכש.
סוגיה זו אף התגלגלה לפתחו של בית המשפט ונקבע כי "דירת מעטפת" לא תהווה דירת מגורים. כלומר יחול מס הרכישה הנמוך בידי מי שהידרה הנרכשת אינה דירתו היחידה (שיעור מס רכשה של 6%).
התיקון
בהתאם לכך תוקנה ההגדרה "דירת מגורים" לעניין סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין בחוק מיסוי מקרקעין כך שההגדרה תכלול בנוסף למונחים הרגילים גם את המונח "דירת מעטפת" המיועדת לשמש למגורים, לרבות דירה שבניית קירותיה החיצוניים טרם הסתיימה, אם יש עמה התחייבות מצד המוכר לסיים את בנייתה כדירת מעטפת – תחויב במס רכישה כדירת מגורים.
לעניין זה, "דירת מעטפת" - דירה, בבניין המיועד לשמש למגורים, שבנייתה טרם הסתיימה, שאין עימה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבנייה, ובלבד שהסתיימה בנייתם של הקירות החיצוניים של הדירה.
תחולה
תחילתו של תיקון זה הינו החל מיום 1 בינואר 2024.
משמעות התיקון
כתוצאה מהתיקון כאמור תיגדל החבות במס הרכישה מ- 6% ל- 8%-10% למי שרוכש דירה שאינה "דירה יחידה" גם למי שמתכנן את מהלכיו ורוכש "דירת מעטפת" וזאת היה וחלה עליו הגדרת "דירת מגורים" לעניין "דירת מעטפת". יודגש שהחיוב יחול גם על שווי "דירת המעטפת" והן עלויות הבניה.
תשומת ליבכם להוראות התחולה כלומר ככל שעסקת הרכישה תחול לפני כניסתו לתוקף של תיקון זה הרי שיחול הדין הקיים.
קיצור תקופת הגרייס למשפרי דיור (הוראות שעה):
המצב הקיים
חוק מיסוי מקרקעין מעניק פטור ממס שבח למי שבבעלותו "דירת מגורים יחידה" (בכפוף לתקרת פטור שנקבעה לעניין זה). בנוסף, חוק מיסוי מקרקעין קובע כי שיעור מס הרכישה שיחול על מי שבבעלותו "דירת מגורים יחידה" יהא מס רכישה נמוך יחסית למס הרכישה שחל על מי שדירת המגורים הנרכשת אינה מהווה "דירה יחידה".
במצב הקיים משפרי דיור אשר בבעלותם דירת מגורים ומבקשים למכור את הדירה הקיימת לצורך רכישת דירה חלופית יכלו להחזיק בעת ובעונה אחת שתי דירות (הדירה החלופית והדירה הקיימת ועדיין ליהנות מהטבת המס, אשר פורטו לעיל, למשך תקופה של 24 חודשים.
לעמדת המחוקק מתן משך זמן "ארוך" נותן אפשרות ל"משפרי הדיור" להחזיק בשתי דירות במקביל על מנת להמתין לעליית מחירי הדיור מה שמביא לעלייה במלאי הדירות ומקטין את היצע הדירות ותורם לעליית מחירי הדיור.
התיקון
התיקון הקטין את תקופת שחלוף דירת מגורים לעניין הפטור ממס שבח במכירת דירה יחידה מ-24 חודשים ל-18 חודשים הן ביחס למבקשים פטור של דירה יחידה והחיוב במס רכישה החל על דירה יחידה.
תחולה
הוראה זו תחול למשך שנתיים מיום 1 ביוני 2023.
משמעות התיקון
משמעות התיקון הינה קיצור תקופת האפשרות למשפרי דיור שעומדת בפניהם לצורך מכירת דירת הקיימת ככל שהם כבר מתכוונים לרכוש את הדירה החליפית.
צמצום תחולת המסלול הליניארי המוטב לגבי בעלי קרקעות פנויות:
המצב הקיים
כזכור במסגרת תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין שתחולתו מיום 1 בינואר 2014 (להלן: "יום המעבר") בוטל הפטור שהוענק למי שבבעלותו יותר מדירת מגורים מזכה אחת ל- 4 שנים. במסגרת אותו תיקון ועל מנת לא לפגוע בפטור שהיה קיים ערב התיקון נקבע כי מי שבבעלותו דירת מגורים מזכה שנרכשה לפני יום המעבר יהא זכאי במכירתה לחישוב תחת נוסח חישוב ליניארי מיוחד כך שחלק השבח מיום הרכישה ועד יום 1 בינואר 2014 יהא פטור והיתרה יהא חייב במס שבח (25%).
ביחס לתיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין רשויות מיסוי מקרקעין פרסמו את "הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 5/2013 - הרפורמה במיסוי דירות מגורים" במסגרתו רשויות המס קבעו, בין היתר, כי ביחס למי שהיה בבעלותו קרקע שנרכשה לפני יום המעבר ושבנייתה הסתיימה לאחר יום המעבר הרי שיראו את יום רכישתה לצורך החישוב במסלול הליניארי המוטב כיום רכישת הקרקע.
כלומר רשות המסים עצמה קבעה כי עמדתה הינה כי מי שבונה דירת מגורים על גבי קרקע פנויה וכל עוד הדירה שתימכר תעמוד בתנאים הלרוונטיים הרי שבכל זאת יחול המסלול הליניארי המוטב.
ואולם פתאום לעמדת המחוקק לאור העובדה כי מסלול הליניארי המוטב נועד מלכתחילה לתת מענה למי שהייתה בבעלותו דירת מגורים שהיה רשאי למכור אותה בפטור לפני התיקון (ולא כך פירטה רשות המסים במסגרת הוראת הביצוע האמורה) וכי נוצר מצב כי מי שבבעלותו קרקע שנרכשו לפני 2014 מחד אם ימכור אותה ללא בניית דירת מגורים יחויב "במס רגיל" ומנגד אם יבנה עליה דירת מגורים יוכל למכור אותה עם הנחת מס משמעותית בשל העובדה כי יבנה עליה דירת מגורים עובר למכירתה.
התיקון
הגבלת תחולת "המסלול הליניארי המוטב" לגבי מכירת דירת מגורים מזכה בידי יחיד שיום רכישתה אירע לפני 1.1.2014 ובלבד שהתקיימו שני אלה:
(1) הן במועד רכישת הקרקע עליה בנויה דירת המגורים המזכה והן ביום 1 ביוני 2023 לא הייתה בנויה על המקרקעין דירת מגורים;
(2) בניית דירת המגורים המזכה הנמכרת הושלמה לאחר יום 31.12.2030.
תחולה
משמעות התיקון הינה כי כל מי שיש בבעלותו קרקע שלא הייתה בנויה עליה דירת מגורים מזכה במועד רכישתה או ביום 1 ביוני 2023 יהא עליו לבנות עליה דירת מגורים לפני 31 בדצמבר 2030. לעניין גמר הבנייה סביר להניח כי מבחן זה ייבחן תחת תנאי קבלת טופס 4 לפני מועד זה למרות שבתחילת הדרך רשויות המס רצו לקבוע רק כי יוצא היתר בנייה.
משמעות התיקון
המשמעות של הנחה קיימת במס מאד גדולה במצב הקיים מול חיוב במס גבוה יותר למי שלא יעמוד בתנאים. יש שיאמרו כי מדובר בתיקון רטרואקטיבי וביטול זכות מיסוי שהייתה בבעלות בעלי הנכסים ולקחתה. ימים יאמרו אם לעניין זה תוגש גם הצעה לבג"ץ לעניין תוקף החקיקה רטרואקטיבית. בכל מקרה אין ספק כי נישומים יצטרכו לבחון את האפשרות להחיש את הליכי קידום הוצאת היתרי הבנייה על מנת ליהנות מהחיוב היחסי הנמוך.
הקטנת שיעור מס השבח לבעלי קרקעות ישנים (הוראת שעה):
המצב הקיים
חוק מיסוי מקרקעין קובע כי מס שבח על מי שיום רכישת המקרקעין חל לפני 7.11.2001 יחושב ליניארית כך שחלק השבח המיוחס עד ליום זה יחויב במס שולי (שיעור המס השולי המקסימאלי בשנת 2023 – 47%) ויתרת השבח בשיעור מס נמוך יותר (אלא אם כן הקרקע נרכשה לפני תחולת המס ההיסטורי). הלכה למעשה ככל שמשך הזמן חולף חלק השבח הריאלי שחייב במס "הגבוה" מקטין בפועל את המס האפקטיבי שחל על אותה זכות במקרקעין. בהתאם נוצר מצב כי מוכרי קרקעות רבים לא מכרו את הקרקע שבבעלותם על מנת להקטין את נטל המס אשר חל בגין אותה קרקע.
התיקון
במסגרת התיקון נקבע כהוראת שעה הנחה במס שבח במכירת זכות במקרקעין כך שחלף חלק השבח הריאלי שחייב במס שולי (מס שולי מקסימאלי 47%) יהא זכאי המוכר להנחה לשיעור מס של עד 25% (כתלות בתקופת גמר הבנייה - ראו מטה לעניין תנאי שיעור ההנחה), כדלקמן:
1. תוכנית הבנייה שחלה לגביה הקרקע הנמכרת מתירה בנייה של שמונה דירות לפחות המיועדות לשמש למגורים או במכירה של חלק מזכות במקרקעין שתמורתה היא בנייה על יתרת המקרקעין (עסקת קומבינציה).
2. הקרקע הייתה בבעלותו של היחיד בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה 1 ביוני 2023 עד יום 31 בדצמבר 2027 (להלן בסעיף זה "התקופה הקובעת").
3. ההנחה במס השבח נקבעה כתלות במועד שחלף ממועד המכירה ועד ליום שתסתיים הבנייה של כל הדירות שמיועדות למגורים וזאת כאשר התקופה המקסימאלית שניתנה לצורך קבלת ההנחה (כולה או חלקה) הינה 96 חודשים ממועד המכירה.
לצורך בחינת תנאי סיום הבנייה נקבע כי יראו בקבלת אישור להספקת חשמל, מים או חיבור טלפון לבנין, לפי סעיף 157א חוק התכנון והבנייה, כסיום הבנייה.
4. תשלום המס בהתאם להוראות השעה -תשלום מלא המס ללא הנחה וקבלת החזר לכשיתמלאו מלא התנאים בתוספת ריבית והפרשי הצמדה או לחילופין תשלום המס בהתאם להוראת השעה ומתן ערובה מספקת להנחת דעתו של מנהל מיסוי מקרקעין.
5. הוראת השעה לא תחול אם המכירה נעשתה בלא תמורה, על מכירה לחברה בשליטת המוכר, על מכירה שחלה לגביה פטור מהמס, כולו או חלקו, או שיעור מס מופחת, לפי חוק מיסוי מקרקעין או פקודת מס הכנסה, או על מכירות שחלות לגביו הוראות סעיף 5(ב) לחוק מיסוי מקרקעין.
משמעות התיקון
משמעות התיקון הינה מתן תמריץ למכירת הקרקעות בעלות פוטנציאל מס גבוה תוך מתן הנחה ותמריץ לסיום בניית הדירות על גבי הקרקע ובדרך זאת הגדלת היצע הדירות בשוק. תשומת הלב כי בחינת תקופת משך גמר הבנייה לצורך קבלת ההנחה נבחנת ביחס לתקופה שמיום החתימה על הסכם המכר ובהתאם ייתכן כי עדיף להמתין עם החתימה טרם תחלוף תקופת הוראה השעה (אשר חלה כאמור עד ליום 31 בדצמבר 2027) על מנת להשתמש בתבונה לצורך קבלת ההטבה המירבית, והכל בהתאם לנסיבות.
ביחס למוכרים שכאמור תלויים ברוכש לצורך גמר הבנייה יידרשו קביעת תנאים במסגרת הסכם המכירה על מנת שהרוכש יעמוד בתנאים הנדרשים לצורך קבלת ההטבה תוך מתן הגנה לתשלום המס העודף שיוטל על המוכר היה והרוכש לא יעמוד בפרק הזמן הדרוש לצורך גמר הבנייה שמשפיעה על הזכאות לקבלת ההנחה (כולה או חלקה).
תחולה
מיום פרסום החוק, 1 ביולי 2023, ועד ליום 31 לדצמבר 2027.